friskies Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ta det med ro. Selvsagt må de ta betalt hvis det ikke er noe feil med produktet. Mange som er helt på jordet når det kommer til tekniske duppedingser og løper tilbake til butikken med produktet og kjefter opp de som tilfeldigvis står bak skranken den dagen, og så viser det seg at kunden har feilkonfigurert produktet, feilen skyldes annet utstyr som produktet er tilkoblet eller at kunden rett og slett ikke kan å bruke det. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Samtidig ser jeg problematikken med at butikker kan prøve å få avvist reklamasjoner ved å "presse" kunden til å unngå gebyret (hvis det kan bli stort). Det undergraver reklamasjonsretten. Men at butikken skal betale for å undersøke en vare det i utgangspunktet ikke er feil på, eller det er åpenbart at skyldes brukerfeil, er også feil. Forstår ikke helt hva du mener her, en butikk ville ikke presset et verksted til å avvise reklamasjoner? Ved en reklamasjon vil ikke kunden måtte betale noe for da dekker produsenten kostnadene, men er reklamasjon avslått vil kunden måtte betale. Men ikke tro at butikken liker dette. 1) de får ikke betalt for det 2) de får en sur kunde Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Du misforstår. Han mener at dersom butikken forteller alle som leverer inn produkter til seg og ønsker å reklamere at dette KAN bli dyrt, om du tar feil kjære kunde, så kan det hende at en del kunder bare blåser i det, og lar være å levere inn produktet fordi de ikke har cash til å betale evt undersøkelsesgebyr. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har aldri opplevd at dette har skjedd, prisen på 900,- er infocare sin pris for software feil løst ved recovery. Dette blir kun gjort på laptoper. Prisene butikkene får er ofte ulike de som sluttkunde må betale dersom de leverer produktene selv. Hvertfall de store butikkjedene har avtaler med produsenter og InfoCare direkte som gir dem lavere priser. For en privatkunde er "ingen feil funnet" en kostnad på 837,50 + oppkravsgebyr for en PC. Forutsatt at han ikke må betale for innsendingen selv også. Dersom han ønsker at InfoCare skal utføre en recovery på PC vil det bli fakturert for minimum en times arbeid, som gjør at prisen ender opp på minst 1.193,75 kroner. Dersom man vil bruke fastpris ender det på 1.281,25 for en stasjonær PC og 1.362,50 for en bærbar PC. Dette er uten eventuelle delepriser. Prisene er tatt fra InfoCares prislister. Du misforstår. Han mener at dersom butikken forteller alle som leverer inn produkter til seg og ønsker å reklamere at dette KAN bli dyrt, om du tar feil kjære kunde, så kan det hende at en del kunder bare blåser i det, og lar være å levere inn produktet fordi de ikke har cash til å betale evt undersøkelsesgebyr. Jeg ser problemet der, men å ikke opplyse om et slikt mulig gebyr ville vært ulovlig. Og det er ikke rettferdig at selger må betale for kundens inkompetanse. Dersom man mistenker en feil ved produktet har man manualer og supporttjenester som kan hjelpe til å få det feilsøkt. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Apple ipod = gjennopprett og oppdater Laptop = Kjør full recovery og innstaller basisdriverne Tv = Vent en stund og se om feilen er periodsk eller begrunnet i eksternt utstyr. Mobiler = Last ned nyeste software, test med den. Hadde kunden gjort alle disse tingene ville vi hatt kanskje... 2 saker i uken istedetfor 40. Og såklart skal man være "redd" for å levere noe inn på service om man ikke har gjort alt for å løse problemene. Det heter å ta en sjangse og at man antar at feilene er en fysisk feil. Nå skal jeg ikke kverulere så veldig mye på dette. Men ihvertfall på punktet iPod, TV og mobiler så forventer jeg at programvaren skal fungere så fremt at jeg ikke har installert noe ekstra selv. Hvis jeg sitter og oppdaterer softwaren på mobiltelefonen min og det går skeis, da sitter jeg uansett igjen med et verkstedsgebyr. Jeg har lært at man skal ikke prøve å fikse noe selv, for da kan det ofte bli dyrere enn utgangspunktet. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Slike diskusjoner er jo bare latterlige! Selvfølgelig skal/må man betale for utført arbeid! Hadde DU jobbet gratis i 30 min for å sjekke et produkt? (og gjerne flere ganger dagen) La oss si man får 30 servicer pr dag, 10 av disse er selvforskyldte og tar kanskje ca 30 min hver (altså ca 5 timer pr dag som du måtte jobbet gratis for, fordelt på x antall teknikere??) Nei bruk hodet og skjønn at de skal ha lønn for tiden det tar å sjekke produktet... Stort sett går det på reklamasjon/garanti likevel så sant du ikke har fått vann/sand/støtskader på det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Nå skal jeg ikke kverulere så veldig mye på dette. Men ihvertfall på punktet iPod, TV og mobiler så forventer jeg at programvaren skal fungere så fremt at jeg ikke har installert noe ekstra selv. Hvis jeg sitter og oppdaterer softwaren på mobiltelefonen min og det går skeis, da sitter jeg uansett igjen med et verkstedsgebyr. Jeg har lært at man skal ikke prøve å fikse noe selv, for da kan det ofte bli dyrere enn utgangspunktet. Forbrukerkjøpsloven har svaret på det der: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Står det i bruksanvisningen din at du ved krasj skal oppdatere software, ja så SKAL du det før du kommer til butikk og reklamerer . Ergo gjelder det han lister opp rett ovenfor her, da alt dette faktisk står i bruksanvisninga di! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Alastor, her tror jeg du har misforstått noe vesentlig. Det er en mangel hvis f.eks. brukermanual (som du refererer til 16.d) ikke følger med ved kjøp. Er det noen av dere her som opplyser, på eget initiativ, ved kjøp av mobiltelefon at man trenger Windows XP eller Vista samt tilgang til internett for å rette softwarefeil? Selvfølgelig så sparer man både seg selv og andre om man gjør dette selv, men jeg mener at det ikke skal være nødvendig. Selger man et uferdig produkt, så selger man et uferdig produkt. Kan man ikke leve med det burde man kanskje begynne med noe annet. Edit: Selvfølgelig satt litt på spissen. Endret 5. oktober 2008 av BeFs Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg vet utmerket godt at det punktet sier at "bruksanvisning skal følge med produktet". Jeg er ikke helt blind . POENGET ligger i ordet "bruksanvisning". Tygg litt på det. Tygg også på at forbrukerkjøpsloven sier "nødvendig". Dette kan da ikke være særlig vanskelig? Forbrukerkjøpsloven fastslår at utstyr for BRUK OG STELL skal følge med produktet, er det da særlig vanskelig å kreve at forbrukeren faktisk følger det som står i anvisningen for bruk og stell? Og at han har fulgt det som står i bruksanvisninga om han opplever trøbbel med produktet sitt? Tenk deg om! Så ser du hva jeg mener . Og at dette faktisk er rett. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Du misforstår. Han mener at dersom butikken forteller alle som leverer inn produkter til seg og ønsker å reklamere at dette KAN bli dyrt, om du tar feil kjære kunde, så kan det hende at en del kunder bare blåser i det, og lar være å levere inn produktet fordi de ikke har cash til å betale evt undersøkelsesgebyr. Ahh, men det er vell vedre å si det enn å ikke si det også vips 900,- regning for sofware? Jeg pleier alltid og be kundebehandlerne som tar slike saker for meg om å opplyse kunden og gi han en ca pris, men også å forklare at vi sender den inn som reklamasjon så vi går ikke ut ifra at det er feil, vi kan bare ikke love noe. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Nå skal jeg ikke kverulere så veldig mye på dette. Men ihvertfall på punktet iPod, TV og mobiler så forventer jeg at programvaren skal fungere så fremt at jeg ikke har installert noe ekstra selv. Hvis jeg sitter og oppdaterer softwaren på mobiltelefonen min og det går skeis, da sitter jeg uansett igjen med et verkstedsgebyr. Jeg har lært at man skal ikke prøve å fikse noe selv, for da kan det ofte bli dyrere enn utgangspunktet. Det er dessverre sånn at med software kan man ikke vite hva som skjer. En update kan gå feil, en software noen legger inn kan være defekt, det kan være virus etc etc. Man skal alltid lese bruksanvisningen hvor man kan se løsninger på en del feil beskrevet. Ofte er en update for software på iallefall ipod og mobiler mye lettere enn å sende inn i tre uker og en regning. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Alastor, ja jøss. Jeg har aldri sagt at det er feil at det er sånn i dag. Men det burde ikke være sånn. Greit nok med et gebyr, men den overstiger jo ofte gjenstandens verdi. Jeg skjønte egentlig ikke hvorfor du dro frem forbrukerkjøpsloven, men når du forteller meg at det er for å vise at i de fleste tilfeller så står det hvordan man gjør i bruksanvisningen så skjønner jeg. Men! (Noe annet) Man får jo valget, kaste telefonen eller betale gebyret. Hva velger folk? Hvis folk velger å ikke hente den ut igjen, så har dere jo jobbet gratis da? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Du misforstår. Han mener at dersom butikken forteller alle som leverer inn produkter til seg og ønsker å reklamere at dette KAN bli dyrt, om du tar feil kjære kunde, så kan det hende at en del kunder bare blåser i det, og lar være å levere inn produktet fordi de ikke har cash til å betale evt undersøkelsesgebyr. Ahh, men det er vell vedre å si det enn å ikke si det også vips 900,- regning for sofware? Jeg pleier alltid og be kundebehandlerne som tar slike saker for meg om å opplyse kunden og gi han en ca pris, men også å forklare at vi sender den inn som reklamasjon så vi går ikke ut ifra at det er feil, vi kan bare ikke love noe. Selger MÅ opplyse om det(enten via skjema kunden skriver under på eller muntlig), ellers har de ikke rett til å kreve det. Lenke til kommentar
Omez Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Men! (Noe annet) Man får jo valget, kaste telefonen eller betale gebyret. Hva velger folk? Hvis folk velger å ikke hente den ut igjen, så har dere jo jobbet gratis da? Ved "kast" av telefonen så demonterer verkstedet enheten og får komponenter til andre reperasjoner og slik dekker inn kostnaden ved undersøkelsen. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Selv om telefonen bla. er fukt og støtskadet, så kan delene brukes om igjen? Det må jo litt ekstra jobbing til for å demontere telefonen enda en gang. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Selv om telefonen er fuktskadet kan man fortsatt bruke "chassiet" eller putene til knappene etc... Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Men! (Noe annet) Man får jo valget, kaste telefonen eller betale gebyret. Hva velger folk? Hvis folk velger å ikke hente den ut igjen, så har dere jo jobbet gratis da? Ved "kast" av telefonen så demonterer verkstedet enheten og får komponenter til andre reperasjoner og slik dekker inn kostnaden ved undersøkelsen. Om de velger å få den igjen ureparert koster det 360,- og om man velger å skrote den (de bruker nok delene ja) så er det gratis. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Så det koster 360,- uavhengig av kjøps- og verksted? Koster det dette for vaskemaskin også? Det må bli veldig dyre chassis og tasteknapper for å kunne tjene inn timeprisen. Hvis jeg velger å reparere telefonen eller vaskemaskinen min (utenfor garanti og reklamasjon) så kan jeg risikere å få brukte deler som dere tar fullpris for eller? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Det her gjelder for telefon...... han har aldri nevnt at det gjelder for alt. Deltaservice regner jeg med det er satsene til han oppgir, og deltaservice reparerer 9 av 10 defekte telefoner i norge. Om du velger å reparere vaskemaskin og annet utenfor garantitid så dekkes dette av håndverkertjenesteloven, hvor du får greie rettigheter på det utførte arbeidet, uansett deler som er brukt. Og om du er misfornøyd med prisen på delene vs kvalitet, så bruk et annet verksted. Forhør deg før du leverer inn. Dette har uansett fint lite med verkstedgebyrer å gjøre. Endret 7. oktober 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Så det koster 360,- uavhengig av kjøps- og verksted? Koster det dette for vaskemaskin også? Det må bli veldig dyre chassis og tasteknapper for å kunne tjene inn timeprisen. Hvis jeg velger å reparere telefonen eller vaskemaskinen min (utenfor garanti og reklamasjon) så kan jeg risikere å få brukte deler som dere tar fullpris for eller? Hvitevare er heller variabelt, men de ligger somoftest rundt 300,- Hadde en støvsuger idag, ingenting i veien men med dårlig filter (pga ikke skiftet) det kostet kunden 80,- +moms å få den ut. 100 er heller lite å krangle over spør du meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå