Gå til innhold

TV2 Hjelper Deg til kamp mot verkstedsgebyrer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Legg merke til at tv2hjelperdeg nå ligger under "tv2underholdning.no".

 

De har vel kanskje innsett det selv til slutt, at det de lager er seoghør-tv....

 

 

Hadde vært kult å lage en reportasje om all feilinformasjon det programmet har, bruke alle virkemidlene de bruker med inntrenging i lokalene deres + + og legge det ut på youtube :!:

Lenke til kommentar
Hvem mener du skal betale om kunden selv er ansvarlig for oppstått feil? Butikken? Verkstedet? Produsenten?

 

Det er ikke det saken tar opp. Det som tas opp er at folk idet minste skal slippe å betale for å få varen undersøkt - noe jeg finner helt rimelig.

 

Jeg regner med at du også forventer at verkstedet sjekker bilen for feil uten å ta betalt, da?

 

Eller tar en årlig helsesjekk hos legen og regner med at du ikke skal betale...?

 

Jeg forstår ikke helt logikken din. Ingen jobber gratis i Norge.

Lenke til kommentar

Når jeg kommer på verksted eller går til legen så er ikke det ifm. reklamasjon på hverken bil eller kropp.

Årsaken til at jeg er på verksted er fordi jeg ønsker at bilen min skal fortsette å være i orden, og gjerne det samme hos legen også.

 

Hvis jeg derimot leverer inn brunevaren for at den skal ha service - da skal jeg være villig til å betale.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Hvis jeg derimot leverer inn brunevaren for at den skal ha service - da skal jeg være villig til å betale.

Nå kreves det kun betaling dersom produktet har en feil du selv er ansvarlig for, og det kan kun kreves betaling for dette dersom du har blitt gjort oppmerksom på den risikoen når du leverte fra deg produktet.

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper et produkt til 2000kr som det blir feil på i løpet av en tid, og leverer inn dette for å få sjekket om det kommer under garanti eller reklamasjon. Hvis det ikke gjør det så må man betale opptil 1000kr i undersøkelsesgebyr.

Er det riktig da?

 

Edit: Her er det ikke snakk om service på en bil, der du leverer inn bilen for å se om den er i god stand.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Hvis man kjøper et produkt til 2000kr som det blir feil på i løpet av en tid, og leverer inn dette for å få sjekket om det kommer under garanti eller reklamasjon. Hvis det ikke gjør det så må man betale opptil 1000kr i undersøkelsesgebyr.

Er det riktig da?

Om det er en feil som ikke dekkes av garanti eller reklamasjon vil det i så fall være selvforskyldt. Og da synes jeg det er helt riktig at du selv i så fall må betale for den jobben som er utført med å undersøke produktet.

Lenke til kommentar
Hvem mener du skal betale om kunden selv er ansvarlig for oppstått feil? Butikken? Verkstedet? Produsenten?

 

Det er ikke det saken tar opp. Det som tas opp er at folk idet minste skal slippe å betale for å få varen undersøkt - noe jeg finner helt rimelig.

 

Så det å transportere et produkt på la oss si 20 kg til et versksted med en feilbeskrivelse alla "det dør etter 5 min", verkstedet får det og åpner det og sjekker komponentene inni. De finner ingen feil, men lar det stå på stresstest i noen dager for å se om det er en periodisk feil. Ingen feil finnes og de går en siste gang over det pga butikken har fått vite at ingen feil finnes og ber dem undersøke ekstra godt for å tilfredsstille kunden. Igjen er ingen feil funnet og nå må de sende det tilbake fordi kunden begynner å bli utålmodig.

 

Dette er arbeidstid som koster ganske mye, det er flere timer med arbeid /okkupert arbeidsplass og generell kølaging. Og er det så vanlig som jeg VET det er så er dette snakk om X tver som har de samme situasjonene samtidig. De tar opp store plasser og det koster MYE i tapt arbeidstid i lengden.

 

Skal butikken betale for dette? Verkstedet? Eller skal de bare la vær å lønne sine teknikkere?

Lenke til kommentar
Hvis man kjøper et produkt til 2000kr som det blir feil på i løpet av en tid, og leverer inn dette for å få sjekket om det kommer under garanti eller reklamasjon. Hvis det ikke gjør det så må man betale opptil 1000kr i undersøkelsesgebyr.

Er det riktig da?

 

Edit: Her er det ikke snakk om service på en bil, der du leverer inn bilen for å se om den er i god stand.

 

Jeg har aldri opplevd at dette har skjedd, prisen på 900,- er infocare sin pris for software feil løst ved recovery. Dette blir kun gjort på laptoper.

Lenke til kommentar
Hvis man kjøper et produkt til 2000kr som det blir feil på i løpet av en tid, og leverer inn dette for å få sjekket om det kommer under garanti eller reklamasjon. Hvis det ikke gjør det så må man betale opptil 1000kr i undersøkelsesgebyr.

Er det riktig da?

 

Edit: Her er det ikke snakk om service på en bil, der du leverer inn bilen for å se om den er i god stand.

 

Jeg har aldri opplevd at dette har skjedd, prisen på 900,- er infocare sin pris for software feil løst ved recovery. Dette blir kun gjort på laptoper.

 

Og det er urimelig at infocare (eller andre) ikke skal få betalt for å undersøke ett problem som egentlig ikke er ett problem.

 

Samtidig ser jeg problematikken med at butikker kan prøve å få avvist reklamasjoner ved å "presse" kunden til å unngå gebyret (hvis det kan bli stort). Det undergraver reklamasjonsretten. Men at butikken skal betale for å undersøke en vare det i utgangspunktet ikke er feil på, eller det er åpenbart at skyldes brukerfeil, er også feil.

Lenke til kommentar

Eksempel på undersøkelsesgebyr fra en butikk:

 

"A) Om verkstedet vurderer feilen som at den ikke dekkes av garanti/reklamasjon, vil du motta et prisoverslag. Velger du å godta prisoverslaget vil vi fakturere deg ihht til dette, hvis ikke kan produktet returneres ureparert og du vil bli fakturer et undersøkelsesgebyr. Du kan selvfølgelig også velge å reparere og dekke reparasjonskostnaden i henhold til prisoverslag. Pris på undersøkelsesgebyr starter fra kr 440,- inkl mva "

 

Starter på 440kr! Denne butikken selger mobiler, tver, kjøleskap, støvsugere mm.

 

 

Man kan jo bli redd for å levere inn sin 3 uker gamle mobiltelefon det har oppstått feil på, for det koster minimum kr 440 hvis det ikke dekkes av garanti/reklamasjon. (Hvis ikke reparasjonen er billigere selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Eksempel på undersøkelsesgebyr fra en butikk:

 

"A) Om verkstedet vurderer feilen som at den ikke dekkes av garanti/reklamasjon, vil du motta et prisoverslag. Velger du å godta prisoverslaget vil vi fakturere deg ihht til dette, hvis ikke kan produktet returneres ureparert og du vil bli fakturer et undersøkelsesgebyr. Du kan selvfølgelig også velge å reparere og dekke reparasjonskostnaden i henhold til prisoverslag. Pris på undersøkelsesgebyr starter fra kr 440,- inkl mva "

 

Starter på 440kr! Denne butikken selger mobiler, tver, kjøleskap, støvsugere mm.

 

 

Man kan jo bli redd for å levere inn sin 3 uker gamle mobiltelefon det har oppstått feil på, for det koster minimum kr 440 hvis det ikke dekkes av garanti/reklamasjon. (Hvis ikke reparasjonen er billigere selvfølgelig).

 

Da er det kanskje lurt å sjekke den grundig og prøve de ting som står i bruksanvisningen først?

 

Uten å røpe for mye, men jeg sender ca 100 produkter i uken på service til varierte verksteder, noen av dem er veldig snille med repkost for ingen feil funnet, andre er rettferdige. Om man har en maskin som dør så er det i 99.99% en løsning som kunden burde enten ha klart selv ved generell kunnskap, eller som står beskrevet i bruksanvisningen.

 

Apple ipod = gjennopprett og oppdater

 

Laptop = Kjør full recovery og innstaller basisdriverne

 

Tv = Vent en stund og se om feilen er periodsk eller begrunnet i eksternt utstyr.

 

Mobiler = Last ned nyeste software, test med den.

 

Hadde kunden gjort alle disse tingene ville vi hatt kanskje... 2 saker i uken istedetfor 40.

 

Og såklart skal man være "redd" for å levere noe inn på service om man ikke har gjort alt for å løse problemene. Det heter å ta en sjangse og at man antar at feilene er en fysisk feil.

Lenke til kommentar
Eksempel på undersøkelsesgebyr fra en butikk:

 

"A) Om verkstedet vurderer feilen som at den ikke dekkes av garanti/reklamasjon, vil du motta et prisoverslag. Velger du å godta prisoverslaget vil vi fakturere deg ihht til dette, hvis ikke kan produktet returneres ureparert og du vil bli fakturer et undersøkelsesgebyr. Du kan selvfølgelig også velge å reparere og dekke reparasjonskostnaden i henhold til prisoverslag. Pris på undersøkelsesgebyr starter fra kr 440,- inkl mva "

 

Starter på 440kr! Denne butikken selger mobiler, tver, kjøleskap, støvsugere mm.

 

 

Man kan jo bli redd for å levere inn sin 3 uker gamle mobiltelefon det har oppstått feil på, for det koster minimum kr 440 hvis det ikke dekkes av garanti/reklamasjon. (Hvis ikke reparasjonen er billigere selvfølgelig).

 

Da er det kanskje lurt å sjekke den grundig og prøve de ting som står i bruksanvisningen først?

 

Uten å røpe for mye, men jeg sender ca 100 produkter i uken på service til varierte verksteder, noen av dem er veldig snille med repkost for ingen feil funnet, andre er rettferdige. Om man har en maskin som dør så er det i 99.99% en løsning som kunden burde enten ha klart selv ved generell kunnskap, eller som står beskrevet i bruksanvisningen.

 

Apple ipod = gjennopprett og oppdater

 

Laptop = Kjør full recovery og innstaller basisdriverne

 

Tv = Vent en stund og se om feilen er periodsk eller begrunnet i eksternt utstyr.

 

Mobiler = Last ned nyeste software, test med den.

 

Hadde kunden gjort alle disse tingene ville vi hatt kanskje... 2 saker i uken istedetfor 40.

 

Og såklart skal man være "redd" for å levere noe inn på service om man ikke har gjort alt for å løse problemene. Det heter å ta en sjangse og at man antar at feilene er en fysisk feil.

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...