Comox Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg hadde nesten akkurat satt Windows XP profesjonell opp en på PC. Så ble den plutselig ustabil og jeg fant "Win 32 : Rootkit – gen [RTK]" med Avast. Hverken Avast eller Microsoft Onecare Live kunne fjerne den. Avast kunne innkapsle den. McAfee og CA Virus skanner via internett fant ingen ting. Jeg formaterte så HD og satte Windows opp igjen. Kan jeg nu være sikker på det her Rootkit ikke dukker opp igjen fra HD? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg hadde nesten akkurat satt Windows XP profesjonell opp en på PC. Så ble den plutselig ustabil og jeg fant "Win 32 : Rootkit – gen [RTK]" med Avast. Hverken Avast eller Microsoft Onecare Live kunne fjerne den. Avast kunne innkapsle den. McAfee og CA Virus skanner via internett fant ingen ting. Jeg formaterte så HD og satte Windows opp igjen. Kan jeg nu være sikker på det her Rootkit ikke dukker opp igjen fra HD? Etter formatering av harddisken din skal du ALLTID skru av pcen, dette er for å tømme ram for informasjon som kan ligge der. Herav virus. Om Xp versjonen din er en piratkopi så er det selvfølgelig en sjanse for att den inneholder virus. Lenke til kommentar
Comox Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Min Windows er kjøpt og betalt. Men jeg har kun brukt den formatering som man gjør ved installasjon av Windows. Det er altså ikke godt nok? Der er ingen ting når jeg skanner nu med Avast eller Microsoft Onecare Live. Endret 2. oktober 2008 av Comox Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Da er du nok virus fri. Det jeg mente var att etter du hadde formatert pcen skulle du skru den av for og så skru den på og starte installasjonen av xp. Ting som lagres i ram slettes når strømmen brytes, derfor man skal gjøre dette. Lenke til kommentar
Comox Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Jeg forstå godt hva du mener, men jeg var bare ikke oppmerksom på det problem du nevner. Kan Rootkit/ Virus gjemme sig i REM nå man ikke starter det gamle OS, men en formatering og ny installasjon? Endret 2. oktober 2008 av Comox Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Har noen klart en formatering uten å skru av maskinen for å så magisk hoppe videre til Xp install? Lenke til kommentar
Comox Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Har noen klart en formatering uten å skru av maskinen for å så magisk hoppe videre til Xp install? ??? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Etter formatering av harddisken din skal du ALLTID skru av pcen, dette er for å tømme ram for informasjon som kan ligge der. Herav virus. Hmm du er virklig ute på jordet her data_jepp får du problemer med virus og grums. Følger du denne posten så ser vi over logger for deg og du får en ren pc. Formatring er ikke nødvendig,bare så det er sakt. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246 Endret 2. oktober 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Hmmm mulig jeg er det, første jeg lærte på software kurs i oslo for rundt ett års tid siden... Om jeg har feil, beklager jeg det. Har jeg lært helt feil eller misforstått noe kanskje? Lenke til kommentar
Comox Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg tror ikke jeg trenger en å gjøre en logg nu, men det skader jo ikke å gjøre det. Det jeg opprinnelig tenkte på er når man formatere så sletter man jo ikke nødvendigvis gamle filer etter hva jeg ved. Kan de så dukke opp på et sener tidspunkt? Der er også en lille del av HD som ikke ikke formateres. Der er også en ting som undre meg litt. Da jeg satte opp første gang så hadde jeg veldig besvær med å få driver til to PCI kort til USB til å virke. De var ikke godkjent av Microsoft. Anden gang jeg satte systemet opp var driverne der uten å jeg behøvde å legge dem inn. Kan det være fordi jeg kjørte en gjenoppretting på det første oppsett hvor 3. parts driver blir gjemt en plass? Driver til HK mv. måtte jeg legger inn igjen. Eller kan de ligge som firmware på PCI kort? Lenke til kommentar
Comox Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Der var en ting til. Det er veldig bra der er noen som vil hjelpe med og rense ens PC, men i det her tilfelle hvor den kun har kjørt en uke så tenke jeg det var lettest med en formatering og ny installasjon. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Jeg tror ikke jeg trenger en å gjøre en logg nu, men det skader jo ikke å gjøre det. Nei du trenger ikke det nå jeg bare nevte at du har den muligheten viss dette skjer igjen. Det jeg opprinnelig tenkte på er når man formatere så sletter man jo ikke nødvendigvis gamle filer etter hva jeg ved. Kan de så dukke opp på et sener tidspunkt? Ja men for og få fjernet virus så holder det fint og formatere. Gamle filer ligger døde og har ingen innvirking. Du kan overskrive med programmer som Dban dette brukes kun viss du har senetiv data som du vil at aldrig skal kunne gjennopprettes. Der er også en lille del av HD som ikke ikke formateres. Ja MBR(master boot record) Det er helt greit at den ikke blir overskrevet. Ingen fare for at virus skal ligge der(problem med virus i mbr har skjedd før men det er lenge siden) Kan det være fordi jeg kjørte en gjenoppretting på det første oppsett hvor 3. parts driver blir gjemt en plass? Driver til HK mv. måtte jeg legger inn igjen. Eller kan de ligge som firmware på PCI kort? For og si det enkelt finner du de nyeste drivere til alle komponter. Endret 4. oktober 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Comox Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Ja jeg bruker de nyeste driver. Jeg under meg kun over hvor de til PCI kortene kom fra. Endret 4. oktober 2008 av Comox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå