Gå til innhold

Holde tilbake skatt for å få renteinntekter


flopflop

Anbefalte innlegg

Er det mulig å holde tilbake skatten ved å f.eks skatte en svært lav prosentsats i forhold til inntekt, plassere et beløp på rentebærende konto hver måned som man antar tilsvarer det korrekte forskuddstrekket, og så betale hele skatten som en "baksmell" på slutten av året? Man vil jo da sitte igjen med renteinntektene. Eller er det slik at det tas hensyn til tapet av renteinntekter på lønnen som er forskuddstrukket når skatten beregnes for hele året, slik at man da betaler mindre skatt?

 

Teit formulert spørsmål, men håper noen skjønner hva jeg mener. Forutsetter selvfølgelig at personene er noenlunde behersket mtp privatøkonomi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arbeidsgiver kan ikke trekke mindre skatt og ei heller holde igjen..

 

Såvidt jeg vet så kan arbeidsgiver trekke mindre skatt i perioder du ønsker det. Har ikke hørt noe annet. Feks om du sliter med å betale huslånet ditt så kan du spørre om å få trekke mindre skatt.. Men når det gjelder spørsmålet ditt om å trekke minimalt med skatt i lengre perioder, den er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Det er gjerne når ens finansielle situasjon endrer seg at man har mulighet til å betale for lite skatt. Jeg fikk et skattekort i år som jeg vet jeg vil få baksmell på. Jeg valgte å beholde skattekortet og er godt forberedt på endel i restekatt. Denne kan man betale i April e.l. for å unngå renter, eller vente til høsten og betale restskatten med renter.

 

Det er ikke mulig å be arbeidsgiver å trekke mindre skatt enn det står på skattekortet som NT84 påstår, men du kan alltid be dem å trekke mer. Om du vil betale for lite skatt må du få et skattekort med for lite trekk, og det er vanligvis ikke så lett å få til.

Lenke til kommentar

Tanken var jo å få et skattekort på f.eks 13%, og så regne seg til hva man tror det reelle skattetrekket for året blir, og deretter sette av penger til det som forrenter seg i mellomtiden. Skatteetaten er vel prisgitt mine opplysninger når jeg søker om nytt skattekort?

Endret av flopflop
Lenke til kommentar

Sånn teknisk sett, så skal du ha ditt på det tørre så lenge skatten er inne før 31/12, det skal vel være helt innenfor regelverket. Men for å få det til så må du nok få nedjustert skattekortet ditt.

 

Er selv student, men har en del skattepliktig avkastning på kapital, så jeg er i utgangspunktet ansvarlig for å betale skatten min selv og ikke via arbeidsgiver. Får da kvartalsvis tilsendt en giro fra skattefuten som tilsvarer 25% av det de har estimert inntekten min til basert på tidligere år osv. Første gang dette skjedde så var jeg så dum at jeg trodde dette bare var noe de gjorde for å hjelpe meg å holde styr på ting, så jeg kastet hele regningen siden jeg skulle betale skatten min på slutten av året når jeg hadde fått sjansen til å regne ut eksakt hvor mye den ble på. Det endte opp hos statens innkrevingssentral på Mo i rana. Så for å si det enkelt - de godtar ikke at det betales inn mindre enn det de har registrert i sine systemer at du skal betale, og det må betales nøyaktig når de har tenkt å få det betalt. Men det skal gå an å ringe til dem og få endret på forventet inntekt, og dermed få endret på skattekort og innebetalingsplanen generelt. Dersom de spør om noe begrunnelse så kan du bare lyve om at rentekostnadene kommer til å bli høye, at du ikke har så mye overtid som du hadde i fjor, eller finne opp et eller annet rart fradrag du kan påstå at du regner med du kommer til å få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...