Gå til innhold

Hvor langt ned før det snur?


kremt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble tidlig sagt 280 ifølge en såkalt hals-greie-formasjon. Nå er vi på 300, så jeg tror vi er nære bunn. Skal iallefall kjøpe aksjer i neste uke uansett.

 

Vi har gått tilbake usle 3 år i tid eller deromkring når vi ser på aksjekursene. Hvor lenge har oppgangen vart?

Lenke til kommentar
hva er en foreløpig bunn ?

 

mange solide selskaper som har fått ufortjent juling, jeg tviler på at vi skal mye ned

 

Med det tenker jeg på bunnen for denne nedturen :)

Blir vel en opptur som kommer til og vare en god stund nå tenker jeg.

Ser ut som det løser seg for US of A også nå, redningspakke vedtatt, styrket oljepris og dollarkurs.

Oslo Børs opp 5.69 % til 306.93.

Burde vel strengt talt kjøpt en del aksjer for et par dager siden, kan fort gjøre seg noen kjappe kroner der.

Lenke til kommentar

Nå har det jo falt noe inni granskauen langt ned, og den siste optimist har nesten mistet troen. Det er et godt tegn på at den etterlengtede oppturen er nær forestående. Selv "eksperter" tror vi er nær bunnen nå.

 

Men jeg tror det tar et år eller to før vi er oppe på ATH på børsen.

Lenke til kommentar
Skal iallefall kjøpe aksjer i neste uke uansett.

Jeg må gå tilbake på den jeg sa. PCen min ble for dyr. Får lønn 30., så det er lenge til lønn og må beregne litt penger sånn at jeg har ut måneden iallefall. Mangler skjermkort og harddisker og litt småtteri. Må ta den til neste måned. Så, om en måned er børsen LANGT over det den er nå. Toget, for min del, går nå er jeg redd for :(

Lenke til kommentar
Hvor langt ned tror DU Oslo Børs går før oppturen begynner igjen ?

 

I dag, 2.10.08, ned 5.88 %, hovedindeksen endte på 290,40 poeng.

 

Personlig tror jeg vi ikke har sett bunnen enda, og tipper på 250 som en foreløpig bunn.

 

Jeg vet knapt om et eneste bra selskap på Oslo Børs. Og jeg har ikke tro på verdiskapning i Norge. Men det er flere selskaper som har mer kontanter per aksje enn hva aksjene koster.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig tro på Yara og Norsk Hydro.

I seg selv er de solide selskaper, som har falt mer enn de strengt tatt burde ha gjort.

Et av de selskapene falt vel nærmere 20 % en dag, så tror nok det er mulig og gjøre noen gode kjøp nå for tiden.

Spørs bare hvor langsiktig man tenker, det er muligens ikke selskapene å kjøpe seg inn i for kjapp gevinst.

Et annet firma som har falt ufortjent mye, er Rec. Men på den annen side så har de jo steget usannsynlig raskt også.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kommer til å komme en stor mengde konkurser etter at det vi nå har sett starten på har fått virke på økonomien. Når det er over, og arbeidsledigheten er meget høy kan børsen begynne å stige fra bunnen. Det var et år gjennomsnittlig P/E var over 800 for dow jones, det var i 82 tror jeg, og arbeidsledigheten i USA har ikke økt så raskt før siden da. Det gikk så dårlig at de færreste tjente penger. Slik kan en bunn se ut om det går ordentlig dårlig. De som styrer har en egeninteresse av å bevare systemet og det kan føre til at det er en lengre periode hvor ting går dårlig. Det de burde gjort var å la markedet styre rentene og la alt sammen kollapse på et par år.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Yara er interessant på disse nivåene. Det er umulig å alltid kjøpe på bunn og selge på topp, og jeg vet ikke om Yara vil falle mer. Denne uken ble urea (Yaras viktigste produkt) handlet på rundt 570 dollar pr tonn fob Svartehavet. Selv om dette er ned 15-20 prosent fra toppen tjener fortsatt Yara GODE penger. Ellers ser Golden Ocean interessant ut, i og med at den handles kun 15-15 prosent over estimert utbytte de neste to årene. Selskapet har 75% ekponering mot lange kontrakter på høyt nivå, og er dermed ikke så følsom mot fallet i BDI-indeksen som andre tørrbulkrederi. Selvfølgelig har selskapet motpartrisiko, og flåteverdien vil falle i takt med bdi-indeksen, men jeg synes likevel det kan være verdt "et bet".

Endret av Qian
Lenke til kommentar

Hvis Oslo Børs kommer ned på en hovedindeks på 100, ja da vet jeg ikke hva jeg skal si.

Det hadde vært sensasjonelt. Mest sannsynlig ville nok da renten vært skyhøy og arbeidsledigheten tiltagende, slik

at de færreste kunne kjøpt seg opp på aksjer.

Det er akkurat i en slik situasjon man bør sitte med noen kroner.

Men det er jo som alltid slik at det er dyrt å være fattig, og jeg har sikkert ikke penger (da heller) til å kjøpe aksjer for.

Lenke til kommentar
Dollaren måtte vært så sterk at en oljepris på 20-30 dollar hadde vært mulig. Det betyr en dollar på 8-10 kroner.

Ja du sier noe der, den er jo allerede på full fart oppover, passert 6 kroner forlengst.

 

Ble et greit fall i dag gitt. Men jammen har ikke Yara steget med nesten 7 % på tross av at de andre har falt. Sterkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...