runsyv Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Hei Tar en del bilder innendørs av en unge som ikke alltid sitter like stille, sliter med litt uskarpe bilder, bruker canon sit kit objektiv 18-55 (uten is), i tillegg har jeg canon 55-250 is. Det jeg lurer på er om Canon sin billigste 50mm f1/8 vil være et bedre alternativ en de nevnte objektivene. Eller, kjøper jeg en ekstern blitz? Hva ville Dere gjort? Endret 2. oktober 2008 av runsyv Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Blitz først. Da står du friere mht brennvidde. Jeg tror nemmelig 50mm blir litt trangt innendørs på urolige unger. Kanskje noe rundt 30mm kan være et alternativ. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Enig med arela. Se først hvor langt du kommer med blitz. 50mm'ern kan være flott til portretter og utendørs bruk. Til innebruk ville nok jeg sett på 30-35mm først, f.eks Sigmas 30mm/1.4. Prøv å stille zoomen "fast" på ulike brennvidder, og finn ut hva som vil være mest nyttig for deg. Lenke til kommentar
runsyv Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Blitz først. Da står du friere mht brennvidde.Jeg tror nemmelig 50mm blir litt trangt innendørs på urolige unger. Kanskje noe rundt 30mm kan være et alternativ. Noen forslag til en grei og rimelig Blitz til Canon 400D? Lenke til kommentar
solaas Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Canon Speedlight 430ex. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Bare for å være vanskelig skal jeg være litt uenig med de andre her. Jeg ville kjøpt 50mm f/1.8, den koster 799 kr nå og er så billig at det nesten er greit å prøve og feile. Jeg har både 50mm og blitz, men jeg ender nesten alltid opp med å velge 50 mm'eren uten blitz når jeg er innendørs. Veldig mange av bildene jeg tar er innendørs av små barn og jeg syntes det funker kjempebra. Du må tenke litt annerledes enn om du hadde hatt en 24 mm, men bildene blir ikke dårligere av den grunn. Du vil få mye skarpere bilder med 50 mm f1.8 enn kitlinsa di. Endret 2. oktober 2008 av BarneyGumble Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Har den 50mm du nevner og jeg bruker mere blitz enn lav blender. Blender er ofte opp i rundt 4 og oppover for å få hele ungen skarp 50mm fast er en enorm oppgradering fra kitlinsa med tanke på bildekvaliteten. Blitz vil jeg absolutt anbefale! Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg ville nok gått til innkjøp av en blits først. Den hjelper utrolig ikke bare med hensyn til lys, men også skarphet og stemning hvis den brukes riktig. Rett den mot veggen ved siden av deg/taket og heeey, der har du en gigantisk softbox. ; ) 50mm F/1.8 er ikke akkurat dyr heller, så jeg ville nok kjøpt den også, men en blits først. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Ja takk, begge deler. Ville prioritert blits først. Jeg bruker 30mm f1.4 innendørs, brennvidden synes jeg funker veldig bra, bruker også stor blender, mellom 1.4 - 2.2. Er ungen veldig urolig må jeg ned til 2.8 (pga liten dof). 30mm blir vel vid for headshots. Da ville jeg heller brukt 50mm. Men uansett ekstra blits rettet mot tak/vegg eller med diffuser fyller inn det lyset som mangler på kveldstid og/eller fjerner skarpe skygger. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Canon Speedlight 430ex. Canon Speedlight 430EX II. Billigere (sist jeg sjekka) og bedre. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå