Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget pc vil ikke starte / kommer ikke inn i BIOS

Anbefalte innlegg

Har bygd en pc, men har problemer med oppstart. Trykker jeg DEL kommer jeg ikke inn i BIOS, men den bare henger seg - enten på introbildet eller så stopper den på "Initializing USB ports .. OK". Andre ganger slår den seg på og av hele tiden helt til jeg slår av strømmen. Har også prøvd å trykke på reset-knappen bak på hovedkortet, uten at det førte til noe. Hva kan problemet være?

Oppsett:

MSI X48C Platinum hovedkort

Intel Core 2 Duo 3.0 MHz CPU (boxed)

OCZ 4096 MB RAM

Gigabyte GeForce GTX 260 skjermkort

Corsair TX 650 W strømforsyning

Sound Blaster lydkort

Belkin trådløst nettverkskort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg ville prøvd og ta ut den ene minne brikken hvis det er to stk 2Gb brikker, lydkortet nettverkskortet og starta maskina på nytt. Men Reset biosen først så det ikke er no bugs igjen fra det du tar ut av maskina di.

Hvis det funker kan du sette inn igjen en og en del som du skal ha inn igjen og da finner du lett ut hva som er promlemet ditt, forsøk da og oppdater Bios hvis nødvendig og eventuelt oppdatere drivere til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt ut alt bortsett fra skjermkort og CPU. Da får jeg ikke en gang bilde på skjermen. Prøvde å sette inn én DDR2-brikke som du sa, men det hjalp ikke. Prøvde så med én DDR3-brikke, men det hjalp heller ikke. Nå får jeg altså ikke en gang skjermbilde.

Hva er forresten de DDR2/DDR3 Turbo Cards som det står i manualen at man må sette inn sammen med RAM-en?

Kanskje jeg må demontere alt og prøve fra scratch?

Lenke til kommentar
Når jeg bare har CPU og skjermkort og ingen RAM på hovedkortet, skal det da normalt bli skjermbilde? Hos meg blir det ikke det. Kan det bety at hovedkortet har tatt kvelden og jeg må få et nytt?

Du må ha minst 1 rambrikke installert. Bare et tips: Hvis du må ha nytt hovedkort,så styr unna MSI. De lager stort sett bare middelmådige hovedkort. Gå heller for Asus eller Gigabyte.

Gå da for et hovedkort med Intel P45 chipsett. For eksempel Asus P5Q Deluxe.

Lenke til kommentar

Om MSI er bra eller ikke kan ikke diskuteres nei. Det er sjelden du ser en data-entusiast med MSI hovedkort. På Xtremesystems sitt forum for eksempel,så ser du ikke mye til MSI.

De som har vært med i forumet her på HW en stund slik som meg vet også at MSI ikke er noe for entusiasten. Som mainstream er det greit,men ikke mer.

Siste virkelig gode hovedkort fra MSI som jeg kan huske er K8N-NEO2 Platinum...har blitt laget mange svært gode hovedkort siden den gang. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Hmm, har et MSI X48 Platinum (ikke X48C, det er broren min sin pc det er snakk om i denne tråden) selv, og det har fungert som det skal hittil iallfall. For øvrig mitt første MSI-kort. Før har jeg hatt Asus og Abit. Hadde sansen for Abit, men de datt liksom litt av banen etter hvert, virka det som (har kanskje kommet mer tilbake nå). Har i hvert fall sendt returforespørsel angående MSI-kortet nå.

Lenke til kommentar

Abit måtte desverre gi tapt og slutte å produsere hovedkort. Jeg har alltid likt Abit jeg også. Som sagt,så gå for Asus eller Gigabyte.

Siden du bruker et Nvidia skjermkort,så har du ikke behov for X48.

Da får du vel så god ytelse med P45. Asus sin P5Q serie er svært gode valg.

Hvilket som passer deg,kommer ann på dine behov. Hvis du skal overklokke,så velger du ikke de billigste P5Q.

Edit: Foxconn har også gode hovedkort. Hvis du vil ha noe som ikke "alle andre" har,så kan du kjøpe DFI. DFI selges ikke i Norge lengre,men kan kjøpes fra for eksempel Trend4PC.

DFI er kjent for sine ekstreme overklokkingsegenskaper.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Hei

har samme hovedkortet med dei eksakte problemene. ingen bilde på skjerm når eg slår på pcn, men alle vifter surer og går.

prøvd med annet skjermkort.

men trur det kan vere at du må restarte bios som gjørset med og trykke på cosmos butten på baksiden av kortet.

skal sjå på da i dag skal komme tilbake med melding

Lenke til kommentar
Andre ganger slår den seg på og av hele tiden helt til jeg slår av strømmen. Hva kan problemet være?

Hadde samme problem. Viste seg å være av/på knappen som hadde hengt seg opp.

Så sjekk ledninger og koplinger mot denne knappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...