Welhaven Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Har for tiden et lydsystem som består av 2x Proson Reality 63 MKII som drives av en Yamaha RX-V1300 forsterker. Det jeg merker er at ved høy musikk, f.eks. på fest, blir forsterkeren litt overdådig og litt sterk i forhold til mitt Proson par. De jobber så godt de kan, og er meget fornøyd med tanke på jeg fikk de for 1800,-. Jeg ser derimot at Komplett.no kjører tilbud, og jeg kan nå få et par Patos Basic 510 MK2 til 2495,-: Patos Basic 510 MKII Da jeg bor i Danmark, og dette ville vært for hjemmet i Norge, har jeg ikke lyst til å legge alt for mye penger i det, og med tanke på at de selges til 64% rabatt, ville dette vært et godt kjøp for å få litt mer lyd? For nysgjerrighetens skyld: Hvor høyt opp må man i prisklasse for å få et par høyttalere som virkelig takler god og høy lyd? Takker for svar Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Patos er nok ikke ett godt valg. Ang det med høy lyd så har man jo forskjellige referangser da. Personlig syns jeg mine PSB T45 som nå koster rundt 3000,- på nettet spilte veldig høyt. Skal sies at de spilte i ett lite rom da. Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Patos er nok ikke ett godt valg. Ang det med høy lyd så har man jo forskjellige referangser da. Personlig syns jeg mine PSB T45 som nå koster rundt 3000,- på nettet spilte veldig høyt. Skal sies at de spilte i ett lite rom da. Nå er ikke jeg kravstor på lyd, men vil kunne spille høyt uten å tenke på skurring. De PRoson jeg har trykker bra fra seg, men når det nærmer seg 0 DB som er maks, så kan det begynne å skurre litt smått pga kraftig forsterker. Er derfor jeg tenkte om Patosene kunne takle jobben bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) (...) men når det nærmer seg 0 DB som er maks, så kan det begynne å skurre litt smått pga kraftig forsterker. På grunn av kraftig forsterker? Grunnen er vel heller det at høyttalerne ikke er ment å spille så høyt, eller fordi forsterkeren klipper og ikke greier å drive dem riktig på et såpass høyt volum. Cerwin Vega lager høyttalere som er ment å spille høyt med. Men personlig ville jeg hat et eget effekttrinn til CV-høyttalere da receiveren blir i tynneste laget. Klipsch er vel utelukket grunnet prisen. Endret 4. oktober 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Xcrtry Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Tror det skal gå bra å drive de Patos høyttalerne på den forsterkeren. Så jeg ville gådd for de Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Trur du burde sjekke ut litt angåande Patos høgtalarane. Patos leverte nokre høgtalarar billeg som berre F fordi dei hadde ein feil på delefilteret. Lyden på dei skal vist vere dorleg. Du får kjøpt nytt delefilter, men skal du få nokon til å sette dette inn for deg kostar det kanskje meir en høgalarane ville ha gjort hadde delefilteret vore ok. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Du høres ut som en perfekt match for gamlehøyttalerne mine, desverre er to kondensatorer gåen, og noen andre har tinget på de. De spilte så inni granskauen høyt, klarte aldri å teste maks, kombinert med en bass som slo hardt og rev ned halve rommet. Som allerede nevnt, så ligger ikke problemet i høyttalerne. Sats på en skikkelig forsterker istedet. Klipping tar fort og effektivt livet av diskantene dine. En ny og skikkelig forsterker kan gjøre underverker. Nad C372 er et glimrende valg når det kommer til rå kraft og til en forholdsvis lav pris. I tillegg har den soft-clipping som forhindrer klipping av diskantene, ikke at det kommer til å skje med det kraftverket , men uansett kjekt å ha iallefall på fest. Den vil da ikke gi ut mer effekt hvis du fortsetter å skru opp, lydnivået vil holdes nede, men det er fremdeles ikke helt 100% idiotsikkert. Endret 28. oktober 2008 av Brian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå