Gå til innhold

Installere ny distro med /home på egen partisjon

Anbefalte innlegg

Egentlig er dette et mer teoretisk spørsmål enn et problem, men jeg bare lurte på hvordan jeg skal installere en ny distro eller nyere versjon av distro når jeg har /home på egen partisjon og vil beholde den. En annen ting er også om instillinger eller lignende blir beholdt, regner med at filer osv. blir beholdt.

Hvis noen også kunne fortelle hvordan dette skal gjøres i/med Ubuntu installer. ie skal jeg velge "Custom" også velge sdaX med /home partisjon som ny /home partisjon uten å formatere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid /home på egen partisjon. Om ikke annet for hvis jeg må reinstallere eller oppgradere installert OS, så beholdes min brukes oppsett og filer.

That said, ikke alltid det går like bra å bruke samme bruker i /home på tvers av distroer.

GTK/Gnome og Qt/KDE oppsett på en distro kan resultere i feil på en annen pga litt forskjellige GTK/Gnome/Qt/KDE versjoner, men generellt har jeg ikke hatt problemer.

Så filer blir bevart, og innstillinger/oppsett også som regel. Men jeg foretrekker å slette config filer for GTK/Gnome/Qt/KDE selv når jeg kjører større oppgraderinger; utelukker evt feil pga endrede config filer

Ubuntu har jeg desverre lite erfaring med for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...