Gå til innhold

Comeback fra Nintendo etter dagens storlansering?

LucarioX

Anbefalte innlegg

De fleste Nintendo fans og såkaldte "hardcore gamerere" er vel stort sett enige om at Nintendo har skuffet stort i det siste. Etter en meget lite interessant pressekonferanse på fjorårets E3 og en enda dårligere på årets messe har vel mange blitt litt sure på Nintendo. Har jo ikke akkurat vært kjempe mange store utgivelser i det siste. For min del var Super Mario Galaxy det siste storspillet jeg kjøpte til Wii. Hadde selv forventninger til Nintendo på årets E3, men ble akkurat like skuffet som i fjor, om ikke enda mer. Tittet på en liste over eksklusive Wii spill som skulle komme ut og fant omtrent ingenting av interesse bortsett fra Animal Crossing og Wii Sport Resorts som begge så litt artige ut.

Har vel egentlig bare brukt Wii til VC i det siste.

Nå derimot, etter Nintendos pressekonferanse i Japan i natt begynner ting å se litt annerledes ut. Med nye spill som Mario og Luigi 3 til DS, remakes av gamle GC spill til Wii, Sin & Punishment 2, Another Code til Wii, nye Tales spill til Wii, Final Fantasy, nytt Klonoa, nytt Wario til DS, nytt prosjekt fra utvikleren Prope, Endless Ocean 2 og mye mer, er listen over spill til DS og Wii jeg gleder meg til straks mye lengere. Den nye DS`en med MP3 spiller, kamera, nettleser, bilderedigering, bedre lyd, større skjermer og nedlastnings tjenste for apps og spill ser også veldig interessant ut i mine øyne. Sist, men ikke minst fikk vi jo til og med en løsning på lagrings problemet også. (Om ikke akkurat den løsningen flere av oss ønsket seg, er det jo hvertfall et skritt i riktig retning.)

Selv er jeg hvertfall fornøyd etter nattens pressekonferanse, kanskje Nintendo ikke tulla når de sa de ikke hadde glemt hardcore gamerene likevel? Synes bare det er rart de ikke viste alt dette under E3. De kunne jo lagd et kjempe show i klassisk Nintendo stil med alle disse nye spillene og den nye DS`en under pressekonferansen sin. Hadde vel ikke vært så mange sure miner i etterkant da? Jeg hadde hvertfall ikke klagd. Hva synes dere? Har Nintendo endelig bevist at de ikke har glemt kjerne spillerne og fansen sin? Eller er du fortsatt ikke fornøyd? Like sfuffet i dag også? Kommer Sony og MS til å imponere enda mer under TGS om noen dager? Eller har de fått konkuranse fra Nintendo på kjerne spill også?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sin & Punishment til N64 fikk jo masse ros og kjempe gode anmeldelser en gang i tiden så vidt jeg vet. Sin & Punishment er jo et skytespill så hvordan du kan kalle det casual skjønne jeg ikke helt. Mario & Luigi Partners in Time fikk 9/10 her på Gamer.no

Skjønner ikke hvorfor oppfølgeren skal bli noe dårligere. Mario kan vel trossalt kalles et hardcore spill også. Another Code til DS fikk også gode karakterer, 8/10 på Gamer.no. Selv tror jeg hvertfall Wii versjonen kan bli bra, eventyr spill med japansk anime grafikk pleier jo ikke å skuffe. WarioWare fikk vel også 8/10, og var et sært, men morsomt spill. Final Fantasy og Tales serien er jo også veldig populære. Vil ikke kalle Final Fantasy for Casual spill hvertfall. For oss som ikke har spilt Pikmin og Metroid er det jo fint vi får sjansen nå, kanskje ikke spennende for dere som allerede har spilt gjennom dem på GC, men livevel...

Samba di Amigo og "dansespill" kan jeg ikke huske å ha nevnt så de vet jeg ikke noe om.

Edit: Ser hvertfall ut som om store deler av fansen er fornøyd :p

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Det jeg savner på wiien kommer nok ikke fra Nintendo - En medieavspiller som kan browse en nettverksshare og spille av filene der. Via wlan, uten lagg. Ellers kan man slå i hjel mye tid med Scummwm og gamle Lucas Arts-klassikere. Sin&Punishment blir forhåpntligvis bra. Ellers har jeg Okami liggende som jeg ikke har rundet, og er halvveis i Bully Scolarship Edition, som er greit nok, men ikke noe mer. Alt for lite tid til å spille for tiden.

Lenke til kommentar
Det virker på meg som at folk kjøper Wii kun fordi det er en Wii.

De kjøper maskinen, spiller i noen timer, og lar den stå et sted der folk kan se den.

"Jeg er så ungdommelig og frisk at jeg har en pen konsoll i stua"

Den er jo pen da, så heeelt bortkastet er det jo ikke :p

Neida, er ganske enig i det du sier. Virker som om Wii og DS har blitt en slags mote, som Ipod og Iphone på en måte. Litt trist egentlig. Savner N64 tidene, hadde jo fantastisk mange gode spill den maskinen. Men selv synes jeg hvertfall at dagens annonseringer var et skritt i riktig retning. Bedre lagring var jo noe de fleste av oss hadde ventet på og det fikk vi jo, på en måte. Gleder meg også veldig til det nye Mario & Luigi spillet. Paper Mario spillene og Partners in time er jo herlige spill :wee:

Lenke til kommentar

Vil ikke si at det er noe stort comeback, men godt å se at de endelig viser noe annet enn hva vi så på E3. Beste nyheten for min del var Another Code. Et meget godt spill på DS, ser fram til å se hva de kan få til på Wii.

Virker som Nintendo sliter med å klare å balansere hvordan de skal tilfredstille casuals og hardcore publikumet. Dette var en langt bedre måte å vise fram utvalget på, men de kan ennå forbedre seg. Hadde de bare satset slik som E3 2004 igjen. Men de dagene er vel over.

Eneste jeg liker med den nye retningen om å avsløre spill noen måneder før lansering er at du slipper å vente i flere år på å se sluttproduktet. Konferansen var en fin overraskelse på utvalget, men savner ennå flere klassikere som passer perfekt på Wii. Deriblant Starfox og Waverace.

Dem spillene du nevnte der er totalt ræva. Nytt Pikmin uuuu, Endless Ocean tvilsomt.

Så nei jeg er ikke fornøyd i det hele tatt.

Synes dem viste alt for mye casualspill som ett nytt boksespill, såg jo teit ut, typisk Wii spill, dansespill "nei for jenter", samba di amigo ser jo helt på jorde ut...

Ikke rart du ikke liker noe når du ikke ønsker å prøve noe heller.

Lenke til kommentar

Nintendo har levert det de skulle levere slik jeg ser det. Det er latterlig mange desillusjonerte folk og fanboys som tror at Nintendo kun vil satse på casuals. Aner dere hvor mange first- og second-party studioer Nintendo har til rådighet? Trodde dere at Nintendo hadde pisket dem til å kun produsere casual spill? E3 var skuffende(selv for en som ble skuffet etter E3 07), men Nintendo sa i ettertid at E3 ikke lenger passet til å vise frem core spill. At noen ikke valgte å tro på dem er ikke mitt problem.

Nå kommer:

Another Code Wii

Sin & Punishment 2

Punch-Out Wii(casual spillserie siden NES-dagene! :roll: )

Endless Ocean 2, Wii Music, Wii Sports, Animal Crossing

Nye IP`er som Dynamic Slash, Cosmic Walker, Spawn Masher, Kensax, Takt of Magic, Disaster: Day of Crisis og Line Attack Heroes

Nye spill fra Mario-, Zelda-, og Retroteamene

Relanseringer av GC-spill som Metroid, Pikmin og DK Jungle Beat

Ja.. Noen av de spillene er for casuals, men kan dere med hånden på hjertet si at Nintendo ikke støtter fansen? S&P2 kommer ut delvis pga VC salget. Det må vel bety noe?

Det er ikke som om at Nintendo har vært noen lathanser hittil denne generasjonen. De har utviklet 2 og utgitt 1 spill med over 90% hos gamerankings.com. Et av dem er ansett som et av de beste spillene gjennom tidene. Microsoft har utviklet 1 og utgitt 2 mens Sony ikke har noen spill over 90%. Hvorfor får Nintendo all kritikken mens Sony og Microsoft slipper unna?

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar

Jaja, Wii er største care-maskinen for de fleste her. Å mange gir f i hva som står på gamerankings.cæm. Det er PS3 og 360 som regjerer, Wii er som Lakus en maskin som bare står der i stua. Det er omtrent bare Mario Galaxy og Zelda: TP som har vært noen spill folk har brydd seg om. Se på PS3, der har vi spill som Metal Gear Solid 4, Tekken, LittelBigPlanet. Se på 360 der har vi Mass Effect, Halo 3 og Gears of War.

Eneste som er bra med Nintendo om dagen er bare DS, beste håndholte konsollen ved side av gode gamle gameboyen. Alltid kos å ha med seg.

Lenke til kommentar
Jaja, Wii er største care-maskinen for de fleste her. Å mange gir f i hva som står på gamerankings.cæm. Det er PS3 og 360 som regjerer, Wii er som Lakus en maskin som bare står der i stua. Det er omtrent bare Mario Galaxy og Zelda: TP som har vært noen spill folk har brydd seg om. Se på PS3, der har vi spill som Metal Gear Solid 4, Tekken, LittelBigPlanet. Se på 360 der har vi Mass Effect, Halo 3 og Gears of War.

Eneste som er bra med Nintendo om dagen er bare DS, beste håndholte konsollen ved side av gode gamle gameboyen. Alltid kos å ha med seg.

Tror jeg skal skaffe meg en Lakus i stua.. :hmm: Sikkert gøy å ha stående. Tar den mye plass? :p

Og hvem er disse folkene som bare bryr seg om Mario Galaxy og Zelda? De tretten år gamle jevngamle vennene dine? Aha, men da så. Da tror jeg heller jeg stoler på gamerankings når det gjelder hva som er bra spill.

Lenke til kommentar
Vil ikke si at det er noe stort comeback, men godt å se at de endelig viser noe annet enn hva vi så på E3. Beste nyheten for min del var Another Code. Et meget godt spill på DS, ser fram til å se hva de kan få til på Wii.

Virker som Nintendo sliter med å klare å balansere hvordan de skal tilfredstille casuals og hardcore publikumet. Dette var en langt bedre måte å vise fram utvalget på, men de kan ennå forbedre seg. Hadde de bare satset slik som E3 2004 igjen. Men de dagene er vel over.

Eneste jeg liker med den nye retningen om å avsløre spill noen måneder før lansering er at du slipper å vente i flere år på å se sluttproduktet. Konferansen var en fin overraskelse på utvalget, men savner ennå flere klassikere som passer perfekt på Wii. Deriblant Starfox og Waverace.

Dem spillene du nevnte der er totalt ræva. Nytt Pikmin uuuu, Endless Ocean tvilsomt.

Så nei jeg er ikke fornøyd i det hele tatt.

Synes dem viste alt for mye casualspill som ett nytt boksespill, såg jo teit ut, typisk Wii spill, dansespill "nei for jenter", samba di amigo ser jo helt på jorde ut...

Ikke rart du ikke liker noe når du ikke ønsker å prøve noe heller.

Jeg trodde fra dag 1 att Wii skulle ha klassespill all the way, att skytespill til 360/PS3 skulle bare legge seg fordi Wii har tilnærmet Pc aim, noe som jeg ikke har sett enda. Nytter ikke å kjøpe spill til Wii når det er gameplayet som feiler noe høyt mens grafikken til Wii er middelmådig fra Nintendo 64 eller kansje litt under en GameCube.

Det er derfor jeg er skeptisk til Wii, altfor stor fokus på casuals, hadde jeg hatt en Wii alene hadde jeg kjeda meg som faen :). Vil ikke stå å bevege meg som en høne og spille lufttrommer og spille luftfløyte ala Wii Music :p

utenom Galaxy og Brawl så ser jeg ingen andre titler som har frelst meg, mens 360 og PS3 har altfor mye og enda mer som kommer!!

Bruskork: Det er ikke alle som bruker gamerankings.com som sin hellige gral, men så Sony har ingen spill over 90% neivel.

Da kan jeg ramse dem opp da:

Metal Gear Solid 4 ca 93 og resten av serien det høyeste er vel Metal Gear Solid 2 som har nesten 95, God Of War 1 og 2 opptil 93%, Final Fantasy alle opptil 12 har vel i snitt godt over 91%, Ratchet And Clank serien over 90 i snitt, Jak And Daxter serien godt over 90 den og, Gran Turismo serien godt over 91%, så ikke si Sony ikke har noen spill som er over 90, blir bare for dumt..

Men så har jo PS3 vært ute minst av dem nye konsollene, har litt å si det og, dem må etablere seg noe som dem kommer til å klare med flere stortitler på vei som nytt MGS, God Of War 3, Little Big Planet, Heavy Rain, Gran Turismo 5, Uncharted 2 osv...

Så nei det er ikke bare Nintendo som har storspill, dem har for lite mener jeg fordi når det er snakk om kun 2 eller 3 titler som har frelst meg mens dem andre konsollene har fått sin dose og mere kommer :)

Men nok om den saken

Kan jeg håpe på en stortittel før 2010 eller må jeg faktisk selge Wiien fordi den støver så jævligt ned. Min metode idag er att jeg sparer spillene Brawl og Galaxy fordi vil ikke fullføre dem siden det ikke kommer noe bra på ett par år, litt surt det og, "ikke fullføre fordi jeg ikke får påfyll".

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Jeg trodde fra dag 1 att Wii skulle ha klassespill all the way, att skytespill til 360/PS3 skulle bare legge seg fordi Wii har tilnærmet Pc aim, noe som jeg ikke har sett enda. Nytter ikke å kjøpe spill til Wii når det er gameplayet som feiler noe høyt mens grafikken til Wii er middelmådig fra Nintendo 64 eller kansje litt under en GameCube.

Både Metroid Prime 3 og Medal of Honor: Heroes 2 er tilnærmet PC-kontroll på siktet. Langt over alle konsoller. The Conduit vil trolig sette en ny standard igjen.

Det er derfor jeg er skeptisk til Wii, altfor stor fokus på casuals, hadde jeg hatt en Wii alene hadde jeg kjeda meg som faen :). Vil ikke stå å bevege meg som en høne og spille lufttrommer og spille luftfløyte ala Wii Music :p

Grunnen til din skepsis er at du ikke forstår deg på markedet. Wii Music er ikke rettet mot deg. Folk liker å bevege seg fysisk, fordi de synes spill er for "kjedelige" og fører til latskap. Det er defor Wii er så populær.

Gamere følger sine spill via nettet og trenger ikke det samme fokuset markedsføringsmessig. Det er det Nintendo satser på med at de ikke reklamerer for sine spill i flere år lenger.

Nintendo viste med konferansen at de ikke har glemt fansen. Mange av spillene i listen har vært ønsker i lang tid. Og det er et tydelig bevis på at Nintendo lytter til fansen sin. Ja, Wii har en mindre respektabel liste av spill, hva så, samme har/hadde PS2. Og se hvordan den har solgt. Wii er ingen forskjell sånn sett, bare at spillutvalget er fokusert på denne casualgruppen i større grad. Men det betyr ikke at vi ikke vil få bedre spill.

Selv om jeg selv synes det er dårlig at det ikke satser mer på større titler til Wii. Markedet er der, men utgivere har bare profitt i tankene og presser hovedsaklig ut spill som koster lite og selger mer. Dette vil skje med Xbox 360 og PS3 i større grad også. Bare se på Little Big Planet og Microsoft sin satsning på avatarer osv.

Tross dette vil ikke kjernespillerne miste større titler, de vil bare ikke komme i like stor strøm. Ved neste generasjon vil det bli enda sjeldnere, for da vil spill ta enda lengre tid. Små enkle spill vil trolig florere.

Tilbake til saken. Nintendo gjorde et lite comeback, men har ennå langt mer å bevise for fansen. Storspillene kommer, vi må bare være tålmodige. Uansett anbefaler jeg at man prøver seg på disse spillene uansett. Selv om din interesse ikke vanligvis ikke strekker seg til disse, kan de overraske. Det gjelder bare å være åpne for nye ting.

Lenke til kommentar

Hvorfor er DS så mye bedre? Mario, Zelda og Metroid? :p

Det er bullshit, og det vet du like godt som meg. Det sier seg selv at grafikken er bedre enn til GC når specsa er bedre. Jeg skulle gjerne sett SMG kjøre på GC med 60 FPS.

At du trodde at Wii skulle ha klassespill fra starten av er merkelig i og med at nesten ingen utviklere hadde troen på Wii i starten.

Har du bevis for at det er for stor fokus på casuals? Bevis som er mer betydningsfulle enn virtual console, wiiware, SMG, Mario Kart, SPM, MP3, Zelda, SSBB.

Hvem tvinger deg til å kjøpe Wii Music forresten? Det er ikke obligatorisk å eie casual spill.

Bruskork: Det er ikke alle som bruker gamerankings.com som sin hellige gral, men så Sony har ingen spill over 90% neivel.

Da kan jeg ramse dem opp da:

Metal Gear Solid 4 ca 93 og resten av serien det høyeste er vel Metal Gear Solid 2 som har nesten 95, God Of War 1 og 2 opptil 93%, Final Fantasy alle opptil 12 har vel i snitt godt over 91%, Ratchet And Clank serien over 90 i snitt, Jak And Daxter serien godt over 90 den og, Gran Turismo serien godt over 91%, så ikke si Sony ikke har noen spill som er over 90, blir bare for dumt..

Leste du hva jeg skrev? Jeg snakket om de spillene Nintendo, Sony og Microsoft har gitt ut i DENNE generasjonen. Hvis jeg skulle ramse opp alle AAA spillene som er tilgjengelige på Wii via GC-støtte og VC så ville det ha blitt en sykt lang liste. MGS4 er for øvrig ikke et Sony-spill.

Men så har jo PS3 vært ute minst av dem nye konsollene, har litt å si det og, dem må etablere seg noe som dem kommer til å klare med flere stortitler på vei som nytt MGS, God Of War 3, Little Big Planet, Heavy Rain, Gran Turismo 5, Uncharted 2 osv...

Feil. PS3 ble lansert samtidig som Wii i Japan og Nord-Amerika. Det er litt tåpelig å ignorere resten av verden for å få frem et argument. Dessuten er det ca 4 måneders forskjell mellom Wii og PS3 lanseringen i Europa. En global lansering i mars hadde neppe påvirket spillproduksjonen vesentlig. .

Så nei det er ikke bare Nintendo som har storspill,

Det er det ingen her som har sagt.

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar
Dem spillene du nevnte der

Sikker på at det ikke skal være 'Toman95'? At du klarer å lire av deg noe slikt selv om du garantert vet at Wii har en del kvalitetspill (Mario, Metroid, Zelda, Smas Brawl, No more Heroes o.s.v) sier at du enten er et troll, eller rett å slett så enkel i tankegangen at luft-trommer og -fløyter i stua hadde underholdet deg herfra til evigheten.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er igjen blitt alt for tåpelig som ellers her på forumet, men jeg svarer uansett.

Spillene Nintendo snakket om er ikke noe som fikk meg heller til å rope hurra, men jeg ser frem til Punch out om det får kontrollere som er bedre enn det makkverket av et boksespill som kom med Wii sports.

Nintendo leverer til en viss grad varene for de som alltid har vært Nintendo spillere, men de sliter med å levere til gamere som tidligere spilte Xbox og Playstation som muligens kan ha kjøpt seg en Wii. Selv er jeg ikke frelst for en konsoll spesiellt for jeg spiller fordi jeg liker spill. Casual spillene derimot har blitt en plage med Wii, da veldig mye som kommer er billig drittproduksjoner.

Selv om jeg liker Nintendo sine egne spill som Mario og Zelda osv så håper jeg de kan komme med noen nye titler med god spillbarhet som ikke er basert på allerede kjente figurer. På Gamecube fikk jo Pikmin og Eternal Darkness (Nintendo som utgiver.

Av kjente Nintendotitler kunne jeg tenkt meg et skikkelig Starfox spill igjen, siden det begynner bli en stund siden Lylat wars på N64, samt Ice climbers. Ice climbers var det første spillet på Nes jeg virkleig likte og kunne tenkt meg et nytt et nå.

Lenke til kommentar
Selv om jeg liker Nintendo sine egne spill som Mario og Zelda osv så håper jeg de kan komme med noen nye titler med god spillbarhet som ikke er basert på allerede kjente figurer. På Gamecube fikk jo Pikmin og Eternal Darkness (Nintendo som utgiver.

Hva med å vente å se hvordan det går med Dynamic Slash, Disaster: Day of Crisis,Line Attack Heroes, Spawn Masher, Cosmic Walker, Takt of Magic og oppfølgerene til Another Code og Sin & Punishment?

Alle spillene er relativt nye eller ubrukte IP'er, og Nintendo skal gi ut alle spillene.

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar
Dem spillene du nevnte der

Sikker på at det ikke skal være 'Toman95'? At du klarer å lire av deg noe slikt selv om du garantert vet at Wii har en del kvalitetspill (Mario, Metroid, Zelda, Smas Brawl, No more Heroes o.s.v) sier at du enten er et troll, eller rett å slett så enkel i tankegangen at luft-trommer og -fløyter i stua hadde underholdet deg herfra til evigheten.

Men det betyr ikke att andre konsoller ikke har toppspill, men ikke nevn No More Heroes plz... Wii har ikke nok sånne spill, derfor må jeg spare på dem spillene og det synes jeg er teit. Men med 360/PS3 så slipper jeg å "spare" på topptittler fordi det kommer etterhvert!!

Lenke til kommentar

Toman85: Du baserer din krtikk på dine egne preferanser. Selv om du ikke er interessert i noen av disse spillene, betyr det ikke at ingen er det. Veldig mange gleder seg over disse, og mange er hardcore gamere. Wii er et Nintendo-produkt og det er alltid et spesifikt tilbud av spill. Xbox 360 og PS3 har også mindre populære titler, men fokuset er anerledes fordi mange også er på PC. Grunnen til at Wii har flere showelware er grunnet at den selger så utrolig godt. Det vil alltid være et system som har større andel av det, slik som PS2 hadde i forrige generasjon.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...