El Pistolero Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 TN-skjermer med 6-bit er jo helt forferdelige, banding og dårlige gradienter så det gjør vondt. Synes ikke det er uviktig med god skjerm til spill. Man kan jo få en god S-PVA til omtrent tre tusen. 2231W fra Eizo f.eks. Holder meg til den billigere sorten Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Bare av interesse Bolson da det virker som du har greie på ting jeg skal ha en billig 24" men vil holde meg unna de grusomme TN panelene har allerede en TN skjerm jeg låner bort fordi bildekvaliteten gjør dem ubrukelig for meg. Hva er det billigste alternativet viss man ikke skal ha TN? Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Video kan utmerket godt være progressiv. Kino-film er normalt 24 fps, men DCI har også standardisert 48fps (da begrenset til 2k oppløsning). Jeg er fullt klar over at det finnes en 48 fps filmstandard, har man bare 24 fps er det som sagt nødvendig med to belysninger per ramme for å unngå blinkingen. Strengt tatt er det lite behov for å innføre noe mer enn 24 fps, så lenge den belyses to ganger selv på digital kino. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Bare av interesse Bolson da det virker som du har greie på ting jeg skal ha en billig 24" men vil holde meg unna de grusomme TN panelene har allerede en TN skjerm jeg låner bort fordi bildekvaliteten gjør dem ubrukelig for meg. Hva er det billigste alternativet viss man ikke skal ha TN? Hva jeg har greie på er nå diskuterbart. Men jeg regner med at du er ute etter noe i området 22 - 24'', skal kunne spilles på og er god på fargegjengivelse. Den billigste serien jeg vet av med annet en TN panel er Awer sin AL serie. Den bruker et Advanced PVA panel, har 5 ms responstid. AL2216wsd koster fra kr 1 800, AL2416WB fra 2 800 kr og AL2423WD fra ca 3 100 kr. Den dyreste har i alle fall 24-bits fargerom, den billigste er jeg ikke helt sikker på. Ulempen med Acer sine A-PVA skjermer er litt dårlig innsynsvinkel. Det er også noe diskusjon om det er PVA på noen av disse skjermene, da de er levert med litt av hvert. Flatpanels, har litt ymse på Acer, blant annet er AL2423WD angitt som TN, selv om Acer er klar i sine spesifikasjoner. Av S-IPS er vel HP LP2475w den billigste skjermen, 24 tommer med 6 ms responstid. AV S-PVA er 22'' Eizo FlexScan S2231WSE til 3 400 kr den rimeligste, de neste på lista er de som jeg har nevnt i en tidligere post. Dette tror jeg faktisk er utvalget. Et lite apropos i denne sammenheng, prisguiden er generelt sett nærmest ubrukelig når det gjelder paneltyper. Årsaken der er vel primært at produsentene ikke oppgir det direkte på alle skjermer, samt at noen faktisk er levert med flere typer panel. Men man kan sjekke en del på flatpanels.dk, der er også anbefalinger og Eizo 2231 og HD2441 er begge på den lista. Edit: Såg at det var 24'' du skulle ha. Da er vel Acer AL2423WD og Hyundai W241D de mulige alternativene. Endret 5. oktober 2008 av Bolson Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hvordan er S-IPS i forhold til S-PVA? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hvordan er S-IPS i forhold til S-PVA? Relativt like med et unntak så videt jeg vet, kontrasten på S-IPS er jevnt over dårligere enn for PVA/S-PVA. Noe som gir litt dårligere fargeangivelse av svært mørke og lyse farger. Lenke til kommentar
Professional Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Mye mer forskjeller mellom s-ips og pva isåfall. s-ips og s-pva er noe lunde likt men de har forskjellige styrker og svakheter. google.no for mer info. Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Men jeg regner med at du er ute etter noe i området 22 - 24'', skal kunne spilles på og er god på fargegjengivelse. Den billigste serien jeg vet av med annet en TN panel er Awer sin AL serie. Den bruker et Advanced PVA panel, har 5 ms responstid. AL2216wsd koster fra kr 1 800, AL2416WB fra 2 800 kr og AL2423WD fra ca 3 100 kr. Den dyreste har i alle fall 24-bits fargerom, den billigste er jeg ikke helt sikker på. Ulempen med Acer sine A-PVA skjermer er litt dårlig innsynsvinkel. Det er også noe diskusjon om det er PVA på noen av disse skjermene, da de er levert med litt av hvert. Flatpanels, har litt ymse på Acer, blant annet er AL2423WD angitt som TN, selv om Acer er klar i sine spesifikasjoner. Av S-IPS er vel HP LP2475w den billigste skjermen, 24 tommer med 6 ms responstid. AV S-PVA er 22'' Eizo FlexScan S2231WSE til 3 400 kr den rimeligste, de neste på lista er de som jeg har nevnt i en tidligere post. Dette tror jeg faktisk er utvalget. Et lite apropos i denne sammenheng, prisguiden er generelt sett nærmest ubrukelig når det gjelder paneltyper. Årsaken der er vel primært at produsentene ikke oppgir det direkte på alle skjermer, samt at noen faktisk er levert med flere typer panel. Men man kan sjekke en del på flatpanels.dk, der er også anbefalinger og Eizo 2231 og HD2441 er begge på den lista. Edit: Såg at det var 24'' du skulle ha. Da er vel Acer AL2423WD og Hyundai W241D de mulige alternativene. Ja det var det jeg ble veldig skeptisk til prisguiden jeg også, en del av Acer skjermene finnes i feks i andre versjoner med TN til samme pris, og jeg er usikker på hvor nøye norske webshopper er når de lagerfører sine skjermer. Noen webshopper har spesifikasjonene til A-PVA versjonen i overskriften, mens lenger ned på siden står det spesifikasjonene til TN versjonen. Det er rett og slett ikke en kjangse jeg vil ta... Respons tiden er foresten helt irrelevant, som Mac-bruker har jeg har ikke rørt et spill på snart 5 år, og da var det snakk om relativt stillestående strategi spill. Bruken er nok først og fremst amatørmessig grafisk arbeid, og det å se min samling av arthouse filmer, og disse litt tyngre europeiske kunstfilmene har sjeldent de raske bevegelsene vi ser i amerikansk actionfilm, så da er vel neppe responstiden et problem. Jeg har tenkt til å kjøpe Acer skjermen men tør rett og slett ikke å gamble på det å ende opp med en for min del ubrukelig TN skjerm, da kunne jeg likegodt brukt den jeg har som ikke tilfredstiller mine krav. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Herre fred, hold deg unna Acer. Skjermer er mer enn bare paneler. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Video kan utmerket godt være progressiv. Kino-film er normalt 24 fps, men DCI har også standardisert 48fps (da begrenset til 2k oppløsning). Jeg er fullt klar over at det finnes en 48 fps filmstandard, har man bare 24 fps er det som sagt nødvendig med to belysninger per ramme for å unngå blinkingen. Strengt tatt er det lite behov for å innføre noe mer enn 24 fps, så lenge den belyses to ganger selv på digital kino. Grunnen til at jeg korrigerte deg var at du hevdet at video alltid er interlaced, noe som er feil. ...video er interlaced og beregnet på visning på skjerm,... På en LCD-skjerm så har ikke begrepet "belysning" noen relevanse siden bildet er konstant belyst. Grunnen til at man ønsker en "24fps" lcd-skjerm for å se 24fps innhold er for å unngå aliasing i tids-domenet, aka "judder" http://en.wikipedia.org/wiki/Movie_projector#Shutter Modern shutters are designed with a flicker-rate of two times (48 Hz) or even sometimes three times (72 Hz) the frame rate of the film, so as to reduce the perception of screen flickering Jeg vet faktisk ikke hvordan digitale projektorer løser dette, men siden de er basert på samme generelle teknologi som digitale projektorer brukt i hjemmekino og på kontoret, så forundrer det meg ikke om de har kuttet ut mekanisk lukker, og heller går for maksimal lysstyrke. Vet du noe om det? -k Endret 6. oktober 2008 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå