Howard Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Kjære Osram, takk for din vurdering om at HW.no med søstersider nå fremstår som profesjonelle med seriøst innhold. Til tross for at mye av virksomheten ganske riktig er blitt flyttet ut av gutterommene de siste par årene, er det fortsatt idealismen som driver oss. Det er gøy og vi gjør forhåpeligvis livet lettere for endel kjøpere av datautstyr der ute. Mange av de som til daglig trakterer tastaturer og pekeredskaper i regi av HW.no har høyere utdanning, ofte i en helt annen retning enn hva arbeidsoppgavene ifm HW.no skulle tilsi. At denne utdanningen kunne vært benyttet til å besitte andre stillinger er det liten tvil om, stillinger som garantert ville ført til mer smør på bordet. For rik, det blir man ikke av dette. Mye av "lønna" er i form av tilbakemeldinger fra leserne. Det er igrunnen ganske utrolig hvor deilig det er å få tilbakemeldinger av typen "takk for ditt og datt som ble beskrevet i artikkel x, det løste alle mine problemer!". Det er ikke fritt for at man (uten sammenligning forøvrig) føler seg som Mor Theresa i slike situasjoner. Uansett, dette er ingen "unnskyldning" for våre manglende journalistiske kvalifikasjoner. Man lærer så lenge man lever, og tilbakemeldinger fra dere lesere er et særdeles viktig moment. Uten slike, vil HW.no med søstersider neppe utvikle seg og bli bedre. Dernest vil jeg si at HW.nos og søstersidenes redaksjoner er adskilte, selv om vi nødvendigvis har endel kontakt oss i mellom. Det er ulike redaktører ved nettsidene, som hver tar sine valg. Når det gjelder dette konkrete intervjuet utarbeidet av redaksjonen ved Barbara.no, valgte vi å publisere en link til dette på forsiden av HW.no. Det er vanlig praksis at HW.no publiserer ingresser (link) til alle større artikler på søstersidene, men det tas en avgjørelse i hvert enkelt tilfelle. Ifølge redaksjonen på Barbara.no er dette det første intervjuet i en rekke av flere. At intervjuet ikke var spesielt kritisk er korrekt, men husk at dette er et intervju og ikke en dyptgående omtale av en nettbutikk, slik som finnes i webshopseksjonen på HW.no. HW.no har tidligere omtalt Komplett, og den omtalen finnes her. Kanskje bør HW.no blande seg enda sterkere inn i det redaksjonelle hos søstersidene, men jeg tror det beste er at vi består som mer eller mindre separate "enheter". Administrativt vs redaksjonelt. De som er redaksjonelt ansatt i HW.no, har absolutt ingenting å gjøre med administrative oppgaver, som annonseavtaler, kontakt med "sponsorer" o.l. Dette er to helt adskilte enheter. Jeg kan forstå at noen reagerer på at annonser kan "kollidere" med tester, men dette er helt utenfor makten til den redaksjonelle delen av HW.no. I tilfeller hvor vi ser at dette vil "kollidere", er alternativet er f.eks. å holde igjen testen/artikkelen en uke eller to, til annonseringen av produktet er avsluttet. Da blir ikke testen like "fersk", men vi unngår eventuelle "spekulasjoner" omkring kobling mellom det redaksjonelle og administrative. Når det gjelder ASUS 52x-testen, var altså dette som jeg tidligere har nevnt på forumet en fullstendig tilfeldighet (ASUS-produktet fikk vi dessuten tilsendt direkte til test fra ASUS). Dessuten, med så mange produkter som det til tider annonseres for på HW.no, er det kanskje ikke så rart at slike "kollisjoner" kan oppstå i ny og ne? Testen av Hansol H711 nevnes i samme åndedrag. Skal ikke HW.no kunne ha en annen mening om denne skjermen enn andre publikasjoner? Vil det være oppsiktsvekkende og "galt" hver gang HW.no kommer til en annen konklusjon enn andre? Vi kan dessverre ikke hindre annonsører i å reklamere for produkter som har kommet godt ut i tester, det være seg på HW.no eller andre steder. Gode konkrete forslag til hvordan "koplinger" mellom redaksjonelt stoff og annonser man minskes mottas gjerne med takk. Skal vi droppe å låne utstyr fra nettbutikker til test? Skal vi slutte med å teste og omtale produkter som norske nettbutikker selger? Jeg kan med hånden på hjertet love at Hw.no aldri - ALDRI - vil la seg kjøpe eller styre av annonsører eller leverandører av testprodukter. Dette ville selvfølgelig være å grave sin egen grav. I mellomtiden skal vi gjøre vårt beste for å skjerpe oss redaksjonelt, enten det er snakk om HW.no eller søstersidene. Jeg benytter også anledningen til å ønske alle som leser dette en fortsatt fin dag og en riktig god helg. Nå venter en bunke testprodukter på å få gjennomgå Lenke til kommentar
Nerd_fx Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hva med å intervjue andre webshopper også. Lage en serie av dette. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Vel, et par hovedpunkter som er interessante her: Hardware.no og søstersidene har i løpet av et par år beveget seg fra å være "gutterom-sider" til å fremstå som profesjonelle sider med seriøst innhold. Jeg vil tro at omsetningen har mangedoblet seg i løpet av de siste par årene. Dette betyr at det stilles helt andre krav til hva som presenteres på sidene og at man må bruke journalistiske vurderinger i forhold til stoffet. Får i alle fall håpe at vi fremstår som proffe. Veldig enig i at utviklingen stiller langt større krav til objektivitet enn vi hadde tidligere. Dette intervjuet framstår som ren reklame uten noen kritiske spørsmål i det hele tatt. Det eneste formålet jeg kan se er å fortelle brukerene hvor flinke Komplett er. Hadde det vært en "gutterom-side" uten vesentlig omsetning hadde det vært helt greit. Slik sidene er nå er det ikke helt greit. Det er din mening og alle kan mene hva de vil. Barbara kommer til å komme med flere slike saker fremover så dette blir ikke noe unikt. Når det er sagt så ble saken publisert av en annen redaksjon enn HW sin. Alle søstersidene har egne redaksjoner som (tro det eller ei) ikke har "sterke" koblinger annet enn at vi er i samme nettverk. Et par saker som gjør dette enda mer problematisk: Komplett er en av de store annonsørene på hardware.no, sammen med et par andre. I løpet av den siste tiden har det vært flere tilfeller av at hw.no har test av et produkt (med svært gode resultater) og at komplett samtidig annonserer for det samme produktet som ukens tilbud på hw.no's sider (husker i farten Hansol LCD skjerm i høst og ASUS Usb-brenner denne uken. Hansol skjermen ble forøvrig slaktet i en test i PC-world og på TV2 om jeg ikke husker feil). Det er veldig mange butikker som annonsere produkter som kommer bra ut i test. Alle (med sunn fornuft) skjønner at for HW brukere så er en "Anbefalt av HW" veldig bra for salget. Det vet selvsagt butikkene å benytte seg av. NOREK får ikke vite hvordan ting kommer ut i test før testen er lagt ut så vidt jeg vet. Men, NOREK (vi låner av NOREK ikke Komplett) vet selvsagt hvilke produkter vi har lånt og derav til en viss grad hvilke tester som kommer. At tester kommer til ulike resultater er som TST påpeker ikke unormalt. Slik praksis er i beste fall svært tvilsom og gjør at ihvertfall jeg tar anbefalinger og tester fra hw.no med mer enn en klype salt. Det er også vanskelig å tå tillit til hw.no sine webshop-rangeringer (ja, jeg vet at komplett kom et stykke ned på den lista). Poenget er at man begynner å tvile og tvilen kommer ikke hw.no til gode. Du får stole så mye eller lite du bare vil på testene våre. Jeg kan garantere deg at alt som har med annonsering mot Komplett, MPX osv ikke blir tatt opp av de som lager artikler/tester. Vi har et meget sterkt skille på det og det kommer vi til å fortsette med. Når det gjelder webshoplisten du kritiserer har jeg følgende å si: Den er rangert etter brukerkarakterer. Eller for å si det med andre ord: Vi har ingeting med den å gjøre. De du altså ikke stoler på er de som legger inn karakterer. Når det er sagt så hører en ofte fra de som ikke er fornøyde så en kan gjerne stille spørsmål med om den er representativ eller ikke. I alle tilfeller har det ikke noe med oss å gjøre. Dette sammen med den typen intervjuer som er gjort her undergraver tilliten til hw.no og til syvende og sist vil det dermed true driften. De som driver komplett.no er ikke dummere enn at de bruker penger der det er noe å hente og når de ser at sidene oppfattes som useriøse bruker de pengene et annet sted for ikke å undergrave tilliten til sin egen bedrift. Komplett er det jeg (og Martin) som har forhandlet frem avtalen med. Komplett (eller noen av de andre som annonserer i dag) har ikke engang hintet om sammenblanding av redaksjonelt og økonomisk. Vi har derimot fått tilbud om NOK 250.000 for å skrive positive omtaler om en butikk (dvs. barbara.no fikk det), men vi takket selvsagt nei og de fikk ei heller annonsere hos oss på vanlig måte. Som helhet er jeg imidlertid skeptisk og vil fortsette å være det inntil det blir mindre koblinger mellom redaksjonelt stoff og reklame og inntil jeg ser at det også er rom for å ta opp kritiske saker mot de som annonserer her. Dette er måten det fungerer for innenfor annen presse og det burde det også være her. I det øyeblikket en annonsør stiller krav (om enn ikke uttalt) til hva en redaksjon skal presentere er man på ville veier. Enhver seriøs redaksjon/journalist ville protestere på en slik innblanding fra annonsørens side. Det er sunt å være skeptisk. At du påstår at det _er_ koblinger mellom redaksjonelt og økonomisk på HW er en påstand som er ubegrunnet og grunnløs. Det har det aldri vært og kommer ei heller til å være så lenge vi driver den. Angående kritiske artikler.. er denne kritisk nok for deg? http://www.barbara.no/nyheter/juni/250602.html Lenke til kommentar
knatten Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hva med å intervjue andre webshopper også. Lage en serie av dette. Hvis du hadde lest de andre innleggene i denne tråden ville du sett i flere innlegg at dette kommer til å bli gjort. Lenke til kommentar
Osram Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Dette intervjuet framstår som ren reklame uten noen kritiske spørsmål i det hele tatt. Det eneste formålet jeg kan se er å fortelle brukerene hvor flinke Komplett er. Hadde det vært en "gutterom-side" uten vesentlig omsetning hadde det vært helt greit. Slik sidene er nå er det ikke helt greit. Det er din mening og alle kan mene hva de vil. Vel, som du ser av denne diskusjonen er det ikke bare min mening. Og dere bør være opptatt av at færrest mulig har denne meningen hvis dere skal fremstå og oppfattes som seriøse. Å stille seg likegyldige til hva brukerne oppfatter er det minst smarte dere kan gjøre. Det er veldig mange butikker som annonsere produkter som kommer bra ut i test. Alle (med sunn fornuft) skjønner at for HW brukere så er en "Anbefalt av HW" veldig bra for salget. Det vet selvsagt butikkene å benytte seg av. Dette er jo helt selvfølgelig. Det er summen av tilfeldigheter som gir grunnlag for skepsisen. Personlig tror jeg det først og fremst skyldes ubemerksomhet men når det blir påpekt bør dere se det problematiske. NOREK får ikke vite hvordan ting kommer ut i test før testen er lagt ut så vidt jeg vet. Men, NOREK (vi låner av NOREK ikke Komplett) vet selvsagt hvilke produkter vi har lånt og derav til en viss grad hvilke tester som kommer.. Såvidt du vet? Vel, jeg håper noen kan av-/bekrefte det. Hvis dere låner fra NOREK bør det ikke stå "Takk til Komplett for lånet av...." med Komplett sin logo ved siden av. På den annen side vet jo alle her nå etter barbara's intervju at Norek og Komplett er to sider av samme sak. Du får stole så mye eller lite du bare vil på testene våre. Jeg kan garantere deg at alt som har med annonsering mot Komplett, MPX osv ikke blir tatt opp av de som lager artikler/tester. Vi har et meget sterkt skille på det og det kommer vi til å fortsette med. Vel, som sagt tidligere: For å oppfattes som seriøse bør dere være opptatt av at folk stoler på testene. Du kan garantere så mye du vil men igjen er det summen av tilfeldigheter som gjør at man begynner å tvile. Når det gjelder webshoplisten du kritiserer har jeg følgende å si: Den er rangert etter brukerkarakterer. Eller for å si det med andre ord: Vi har ingeting med den å gjøre. De du altså ikke stoler på er de som legger inn karakterer. Nei, jeg tenker på den vurderingen dere har lagt ut og som du finner her: http://www.hardware.no/webshoper/vurdering...r/komplett.html Vi har derimot fått tilbud om NOK 250.000 for å skrive positive omtaler om en butikk (dvs. barbara.no fikk det), men vi takket selvsagt nei og de fikk ei heller annonsere hos oss på vanlig måte. Dette viser jo at dere har en posisjon og en stilling som oppfattes positivt fra annonsørene. Derfor igjen viktig å ikke skyte seg selv i foten ved denne typen intervjuer. At du påstår at det _er_ koblinger mellom redaksjonelt og økonomisk på HW er en påstand som er ubegrunnet og grunnløs. Jeg sier ikke at det er bevisste koblinger men at det oppfattes som at det er koblinger. Det kan godt hende at det bare er tilfeldigheter men det bør ikke være for mange tilfeldigheter av denne typen. Dette blir til syvende og sist deres problem. Masse fint... Glimrende, viser at noen av dere tar det på alvor. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Såvidt du vet? Vel, jeg håper noen kan av-/bekrefte det. Hvis dere låner fra NOREK bør det ikke stå "Takk til Komplett for lånet av...." med Komplett sin logo ved siden av. På den annen side vet jo alle her nå etter barbara's intervju at Norek og Komplett er to sider av samme sak. Grunnen til at jeg ikke 100% vet det er at jeg bl.a jobber med annonsesalg. Derfor har jeg ikke 100% oversikt over som testes, eller hvem som får vite hva, men dette kan Håvard fortelle mer om. Nei, jeg tenker på den vurderingen dere har lagt ut og som du finner her:http://www.hardware.no/webshoper/vurderinger/komplett.html Ok, vår vurdering altså. Da er jeg med. Komplett har, slik jeg ser det, en av de beste webshopene i Norge og det tror jeg nok du er enig i også. Du må gjerne si hva du er uenig i av evalueringen til Komplett. Glimrende, viser at noen av dere tar det på alvor. Vi tar alle dette på alvor og det er derfor vi har så klare skiller på redaksjonelt og økonomisk som vi har. Vil også anbefale seg å lese Leder i PC World Dataguiden nr. 1 2003. Her tas denne problemstillingen opp mht norske og internasjonale nettsteder. Lenke til kommentar
Osram Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Grunnen til at jeg ikke 100% vet det er at jeg bl.a jobber med annonsesalg. Derfor har jeg ikke 100% oversikt over som testes, eller hvem som får vite hva, men dette kan Håvard fortelle mer om. Da bør du sjekke det før du skriver det. Ok, vår vurdering altså. Da er jeg med. Komplett har, slik jeg ser det, en av de beste webshopene i Norge og det tror jeg nok du er enig i også. Du må gjerne si hva du er uenig i av evalueringen til Komplett. Jeg har ikke sagt at jeg er uenig i akkurat denne vurderingen. Jeg har sagt at med så mange tilfeldigheter blir det sådd tvil om i hvilken grad dere er uavhengige og troverdige. Vi tar alle dette på alvor og det er derfor vi har så klare skiller på redaksjonelt og økonomisk som vi har. Vil også anbefale seg å lese Leder i PC World Dataguiden nr. 1 2003. Vel, mange brukere, inkludert meg selv, opplever at det ikke er så klare skiller som du hevder. Det kan godt hende at det er det organisatorisk hos dere men det er hva som oppfattes på deres nettsider her som betyr noe. Må bare gjenta meg selv her men: Jeg tror nok det er tilfeldigheter det meste av dette men dere bør sørge for å unngå at det blir ennå flere slike tilfeldigheter. Lederen du nevner har jeg selvsagt lest. Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Egentlig hvis man tar utgangspunkt i at interjuveren var ganske uerfaren så kan man jo egentlig unskylde barbara.no Men det mangler jo en del vesentlige spørsmål, jeg synes faktisk at vi brukere her på hw.no sine sider burdet samle sammen spørsmålene som vi synnes det kunnet vært greit at webshoppene skulle svare på og så får di sette igang med interjuvene på nytt. På denne måten blir det litt mere interaktivt, samtidlig som vi får svar på en del spørsmål som vi alle stiller oss. Uansett så synnes jeg at hw.no bør vise at di tar et standpunkt rent redaksjonelt og hører på oss og beviser gjennom en bedre artikkel hva som er fakta. Man kan jo bare vinne på å være proffe, jo bedre jo mindre å svare for etterpå Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Nei, jeg tenker på den vurderingen dere har lagt ut og som du finner her: http://www.hardware.no/webshoper/vurdering...r/komplett.html Ok, vår vurdering altså. Da er jeg med. Komplett har, slik jeg ser det, en av de beste webshopene i Norge og det tror jeg nok du er enig i også. Du må gjerne si hva du er uenig i av evalueringen til Komplett. . Det er vel ingen som har benektet at komplett har en bra webshop, men det er heller ingen hemmelighet at det her på forumet heller ikke er noen annen webshop som får så mange klager på retur/service som komplett. Dette burde veie tungt når dere vurderer en webshop, men istede kommer heller denne helsides gratisreklamen der sjefen sjøl står og lyver alle rett opp i ansiktet uten at dere løfter på øyenbrynet, betenkelig betenkelig. Lenke til kommentar
Komplett.no Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hei ! Det er interessant å se at Komplett vekker så sterke reaksjoner . Spesielt hyggelig er positive tilbakemeldinger, men vi tar selvfølgelig også i mot konstruktiv negativ kritikk. For å begynne i en ende: Jeg er altså "den" Eric Sandtrø som har blitt intervjuet av Hardware/Barbara. Et slikt intervju foregår ved at jeg får tilsendt noen spørsmål som skal besvares på best mulig måte. Hvis noen syntes det var vel mye egenreklame så beklages det, men det er jo slik at artikkelen faktisk handler om Komplett og jeg vil jo gjerne få frem våre beste sider. Det regner jeg med at dere forstår Vi fikk også forståelsen for at dette skulle følges opp med flere intervjuer av våre konkurrenter slik at alle fikk si "sitt". Dette er en fremgangsmåte som eks. www.sweclockers.com har brukt i Sverige og hvor både vi og Datorbutiken har blitt intervjuet på samme måte. FORHOLDET MELLOM KOMPLETT OG HARDWARE/BARBARA For å avklare en ting umiddelbart: Det eksisterer overhodet ingen binding eller kobling mellom Komplett og Hardware/Barbara med unntak av at: * Vi annonser på sidene deres fordi mange av våre potensielle kunder er der * De omtaler oss (både positivt og negativt) når det er nyheter om oss. * Vi har et vist samarbeid på testing av nye produkter slik at nyheter kan bli omtalt raskt. Fra vår side så fremstår Hardware/Barbara som dønn seriøse og med en betydelig integritet. Det betyr bl.a. at testede produkter blir returnert til oss, de stiller oss kritiske spørsmål og at vi betaler for å annonsere på sidene. Det samme forholdet regner jeg med at Hardware/Barbara har med andre nettbutikker som Microplex, MPX, PS Data osv. Å tro at vi kan kjøpe oss positiv omtale er nok litt naivt og ikke helt slik verden fungerer (i hvert fall ikke i Norge). Alle forstår nok at forsøk på noe slik ville blitt avslørt og gjennomskuet på 1-2-3. Hardware.no's forumdeltakere er jo kjent for å være flinke til å og glade i å avsløre dårlige forsøk på reklame (eks. "Netconnection-saken" osv.) Bakgrunnen for dette innlegget er også å oppklare ev. misforståelser, så jeg håper at dere tar dette positivt opp. Komplett bruker aktivt forum i f.eks. Irland og Storbritannia for å kommunisere med kundene. Hvis det er ønskelig i Norge også, så kan vi absolutt vurdere det :-) RETURBEHANDLING Desidert flest tilbakemeldinger får vi vedrørende vår returbehandling og det er svært naturlig. Ingen liker å sende av gårde en kritisk vare og kanskje klare seg uten en fungerende pc i flere dager. Komplett hadde for ca 1 års tid siden en uakseptabel lang håndteringstid på returer og vi bestemte oss for å gjøre noe med dette. Jeg tror nemlig at service etter selve kjøpet blir viktigere og viktigere fremover. Som en forholdsvis ivrig e-handler selv så blir jeg ikke imponert over returhåndteringer som tar ukevis! Internt så har vi nå en målsetning på å behandle alle returer til oss i løpet av tre arbeidsdager (målt fra pakken er kommet til oss og til vi lager en erstatningsordre på en ny vare). Dette målet ligger vi stort sett innenfor, enkelte ganger er vi nede på en arbeidsdag og andre ganger kan vi være oppe på fem dager. Uansett så er vi fremdeles ikke helt fornøyd og jobber derfor kontinuerlig for å forbedre oss. Sammenlignet med en del av våre konkurrenter (jada, vi snakker sammen noen ganger) så er vi blant de beste i klassen, selv om vi helt sikkert har muligheter til å forbedre oss enda mer. Når noen forteller om behandlingstider på over en måned, så er det to muligheter for hva som kan ha skjedd: 1. Leverandøren eller vi har ikke en erstatningsvare på lager. Dette er en forklaring, men ingen unnskyldning. Vi ønsker naturligvis tilbakemeldinger om noe ikke er godt nok, så send oss gjerne en mail hvis dere mener at vi kan håndtere en sak annerledes eller bedre. For ordens skyld: Vi tjener ingenting på å yte dårlig eller treg service på returer... 2. Det har skjedd en feil. Vi er mennesker og mennesker kan gjøre feil. Hvis eks. en retur blir lagt på feil sted eller erstatningsordren blir slettet ved en feil, så kan det gå lang tid før noe skjer. I slike tilfeller er det bare et råd som gjelder: Ta kontakt med oss, så ordner vi opp. Selv om det kan være vanskelig, så vil jeg også tipse om at det lønner seg å gi mest mulig informasjon og holde en normal høflig tone. Som sagt så er vi også mennesker og vi verken kan eller vil hjelpe bare de som hyler høyest eller kan flest banneord :-) TIL SLUTT Vi følger med Hardware og svarer der hvor vi mener at det er behov for en oppklaring, men ønsker ikke å fremstå som masete. Det er deres soleklare rett til å velge den nettbutikken som dere ønsker. Det kan kanskje virke som om noen svært få har et horn i siden på oss, men de aller fleste henvendelsene vi mottar er faktisk positive :-). Det er faktisk litt spesielt siden de fleste (undertegnede inkludert) er laget slik at vi som regel bare sier i fra når noe er galt, ikke når noe fungerer som forventet. For å fortelle litt om Komplett så sender vi på en vanlig dag ut opp til 12.000 forskjellige varer i 3.500 pakker til kunder i fem land. Innenfor Komplett-systemet finnes både Komplett.no som driver med salg til sluttbrukere via web i Norge, Norek som selger til dataforhandlere, Komplett Data-butikkene som har fysiske butikker i fem norske byer og våre utenlandske nettbutikker komplett.se (Sverige), komplett.co.uk (Storbritannia), komplett.ie (Irland) og komplett.de (Tyskland). Vi har i dag totalt over 400.000 kunder som faktisk virker stort sett fornøyde (de kjøper i hvert fall igjen og igjen). Dette er igjen ikke noe forsøk på å reklamere for Komplett (selv om det er jobben min), men et forsøk på å vise årsaken til at det noen få ganger går galt. Hvis vi leverer 99,9% av alle varene riktig en dag, så er det faktisk tre kunder som ikke er fornøyd (!). PS Jeg synes selv at det er rart å bli fremstilt som "visjonær", "med teft" o.l., men dette er journalistens privilegium å skrive hvordan han vil. Jeg tror neppe at noen av mine kollegaer eller venner kjenner meg helt igjen, men jeg er faktisk dønn stolt av å jobbe i Komplett og jeg blir grønn av irritasjon hvis noen av våre kunder ikke er fornøyde. Derfor; hvis noen av dere har saker som dere vil at vi skal ordne opp i, sende meg en mail på eks. [email protected] så skal jeg forsøke å sjekke opp hva som har skjedd. Jeg kan ikke love noe, men vi har som sagt som policy å ordne opp når vi har gjort feil. Takker hvis noen av dere tok dere tid til å lese alt dette (spesielt Snekker'n som jeg håper tar kontakt) og beklager hvis jeg som nykommer på forumet har gjort noen feil. mvh Eric Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Grunnen til at jeg ikke 100% vet det er at jeg bl.a jobber med annonsesalg. Derfor har jeg ikke 100% oversikt over som testes, eller hvem som får vite hva, men dette kan Håvard fortelle mer om. Da bør du sjekke det før du skriver det. Det var vel gjerne derfor han skrev: "såvidt jeg vet", det er ikke galt å ikke vite alt, sålenge du er klar på hva du ikke vet, og det var ganske klart i dette tilfellet. Vi tar alle dette på alvor og det er derfor vi har så klare skiller på redaksjonelt og økonomisk som vi har. Vil også anbefale seg å lese Leder i PC World Dataguiden nr. 1 2003. Vel, mange brukere, inkludert meg selv, opplever at det ikke er så klare skiller som du hevder. Det kan godt hende at det er det organisatorisk hos dere men det er hva som oppfattes på deres nettsider her som betyr noe. Må bare gjenta meg selv her men: Jeg tror nok det er tilfeldigheter det meste av dette men dere bør sørge for å unngå at det blir ennå flere slike tilfeldigheter. Lederen du nevner har jeg selvsagt lest. Jeg synes slettes ikke det er noen ulempe om ukas tilbud og testing faller sammen, det er jo jævlig kjipt å ikke vite noe om produktet som er på tilbud, forøvrig synes jeg ikke akkurat det er noen ulempe at hw.no kommer til forskjellige konklusjoner enn tv2, og pc-world, snarere et tegn på kvalitet . (ok da, så er jeg litt slem her da). Har du noen konkrete forslag til hva som kan gjøres annerledes? Utsette tester? Ingen god ide i dataverdenen spør du meg. Ikke ta inn produkter fra shapper, på bekostning av mengden som blir testet? AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Svar til Eric. For det første har jeg ikke et "horn" i siden til dere, jeg har klaget på dårlig service på returdelen hos dere noe jeg mener er vel begrunnet. Du siterer en sak der jeg nevnte at det tok ca 30 dager fra jeg sendte varen til den var kreditert min konto, og jeg kan svare på de mulighetene du har listet opp. 1 levrandør/vi har ikke erstatningsvare på lager. Svar. Feil,jeg var avhengig av forhåndsretur da denne maskinen brukes i jobb,dette var imidlertid ikke mulig fra dere selv om jeg har fått det tidligere. derfor kjøpte jeg et nytt kort hos dere så det var kun beløpet som skulle overføres til min konto. 2. At det hadde sjedd en feil hos dere. SVAR. Ja mulig det men jeg tok kontakt med returavdelingen og fikk der beskjed om at det var flere i køen enn bare meg, dessuten hadde jeg så mange returer til dere at jeg ikke kunne forvente samme service. Dette er årsaken til at jeg reagerte på intervjuet med dem og spesielt da du nevnte retur. Kan forøvrig opplyse at dere mottok en retur fra meg den 20.3 03 som enda ikke er ferdig. Om dere muligens synest jeg "hyler" for høyt på forumet her og servicen hos dere blir deretter bør dere heller vere så voksne att dere sier det rett ut att jeg ikke er ønsket som kunde, for det er vel det som er realiteten. Hilsen Snekker`n Lenke til kommentar
Komplett.no Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Svar til Snekker'n Heisan og god kveld! Jeg tror ikke at du har horn verken her eller der og mente ikke å nevne deg spesielt i den sammenhengen ? Det jeg forsøkte (på en litt klumsete måte) å beskrive var at når man leser flere negative innlegg kan man feilaktig tro at "alt" er galt, men at det er greit å huske på at de aller-aller fleste faktisk er godt fornøyd. Fornøyde kunder skriver jo stort sett ikke innlegg. Ting skal jo fungere, så hvorfor dele det med andre det ?... Det er din soleklare rett til å kritisere oss og andre nettbutikker hvis du har dårlige erfaringer og ære være deg for engasjementet ditt! Det er også din rett til å handle av hvem du vil og det finnes i dag så mange bra nettbutikker at du helt sikkert vil bli fornøyd. Imidlertid så er det ønskelig at kritikk er saklig og konstruktiv. Det regner jeg med at du er enig i ? For øvrig er du naturligvis hjertelig velkommen som kunde hos oss i fortsettelsen. Forstår at du mener deg dårlig behandlet og da vil jeg naturligvis få lov til å rette opp det inntrykket Fortsatt god kveld! Eric Lenke til kommentar
Osram Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Da bør du sjekke det før du skriver det. Det var vel gjerne derfor han skrev: "såvidt jeg vet", det er ikke galt å ikke vite alt, sålenge du er klar på hva du ikke vet, og det var ganske klart i dette tilfellet. Ja, det var ganske klart men det var ikke poenget. Poenget var at om Komplett får vite testresultater før en test publiseres og således kan styre sin annonsering på bakgrunn av dette så er det ikke greit i det hele tatt. Prgressum kunne ikke si 100 % sikkert at så ikke skjedde, det burde han ha undersøkt og lagt fram først når han var sikker Jeg synes slettes ikke det er noen ulempe om ukas tilbud og testing faller sammen, det er jo sinnsvakt kjipt å ikke vite noe om produktet som er på tilbud, Dette er en rimelig naiv holdning. Det er selvfølgelig opp til deg men det inngir ikke tillitt til de som publiserer denne typen stoff. På den annen side hadde det ikke vært noe problem med enkelttilfeller. Problemet som jeg har nevnt mange ganger nå er at det har blitt så mange tilfeldigheter at man kommer i tvil. forøvrig synes jeg ikke akkurat det er noen ulempe at hw.no kommer til forskjellige konklusjoner enn tv2, og pc-world, snarere et tegn på kvalitet . (ok da, så er jeg litt slem her da). Det er jeg ikke uenig med deg i men for 14356 gang: Summen av tilfeldigheter. Har du noen konkrete forslag til hva som kan gjøres annerledes? Utsette tester? Ingen god ide i dataverdenen spør du meg. Ikke ta inn produkter fra shapper, på bekostning av mengden som blir testet?AtW Jeg har ikke så mange gode forslag i forhold til akkurat testene. Som sagt mange ganger tidligere tror jeg ikke dette har vært bevisst fra hw.no sin side, snarere at de har vært litt bevisstløse. Innlegg fra de ansvarlige tyder på at de ser problemet og har til hensikt å gjøre det de kan for at ikke slik tvil oppstår. Som nevnt fra Sandtrø foregikk "intervjuet" ved at han fikk tilsendt en del spørsmål han skulle svare på. Og det er jo helt selvfølgelig at han svarte som han gjorde. Jeg har overhodet ingenting å utsette på komplett i denne saken og ikke noe av kritikken gjelder dem. (Har handlet mye hos dem, blant annet den tidligere omtalte skjermen på tilbud, og er meget fornøyd). Allikevel må det gå an å holde tunga rett i munnen og tenke litt prinsippielt. "Journalisten" hos barbara.no (og ansvarlige hos hw.no) burde tenkt litt mer på integritet og journalisme enn på å lage en hyggelig presentasjon. Det faktum at mange faktisk har negative erfaringer med deres returpraksis burde jo fått en sentral plass. Eller som en annen foreslo: At brukerene av forumet får anledning til å sende inn forslag til spørsmål. Eller at man setter noen med journalistisk bakgrunn til å gjennomføre denne typen "intervjuer". Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Svar til Snekker'n Heisan og god kveld! Fornøyde kunder skriver jo stort sett ikke innlegg. Ting skal jo fungere, så hvorfor dele det med andre det ?... Fortsatt god kveld! Eric Vil bare få si at i de tilfeller der jeg har startet et innleg med kritikk av en webshop her på forumet og de i ettertid har "ordnet opp" har jeg også gått inn og sagt fra om den positive delen fra den webshopen, dette gjelder også der jeg har kritisert komplett og de order opp. En annen sak er at det ikke burde vere nødvendig å henvende seg i "offentlighetens lys" for å få respons på feilbehandling. Lenke til kommentar
lykkeliten Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 2. At det hadde sjedd en feil hos dere. SVAR. Ja mulig det men jeg tok kontakt med returavdelingen og fikk der beskjed om at det var flere i køen enn bare meg, dessuten hadde jeg så mange returer til dere at jeg ikke kunne forvente samme service. Dette er årsaken til at jeg reagerte på intervjuet med dem og spesielt da du nevnte retur. Kan forøvrig opplyse at dere mottok en retur fra meg den 20.3 03 som enda ikke er ferdig. Om dere muligens synest jeg "hyler" for høyt på forumet her og servicen hos dere blir deretter bør dere heller vere så voksne att dere sier det rett ut att jeg ikke er ønsket som kunde, for det er vel det som er realiteten. Hilsen Snekker`n Uten å kjenne bakrunnen for returene dine så er det mulig jeg tråkker litt i salaten. Men tar sjansen alikevel. Har en mistanke om at svært mange av returene dine er selvforskyldte, og produktene heller skulle vært kastet i søpla. Hadde vært en fordel om flere hadde tatt regningen for egen idioti/kunnskapsløshet/misbruk på egen kappe enn å belaste butikken og andre kunder med regningen. Det går jo tydelig frem av dine poster her på forumet at du behandler varene på en måte de ikke er beregnet på. Og det er kanskje ikke så rart om du sliter med mye som går i stykker? Men å ta ansvar for det selv?? ---Til oriemtering: Jobber ikke på Komplett!- Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Litt av innholdet i den siste mailen jeg fikk fra komplett: Retur forsendelse er motatt og avventer nå behandling:(...) Behandlingstiden for en retur etter mottak er 3 og 5 virkedagedager. Denne fikk jeg den 20, har ikke hørt noe mer fra dem foreløpig. Fikk mail i ettermiddag om at returen var ferdigbehandlet. Det gikk ikke så veldig lang tid, men betraktelig lengre enn de 2 dagene det ble forespeilet i intervjuet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Det er faktisk litt spesielt siden de fleste (undertegnede inkludert) er laget slik at vi som regel bare sier i fra når noe er galt, ikke når noe fungerer som forventet. Er fornøyd med Komplett jeg. Har hatt både bestillinger som er levert raskt og returer der jeg har fått ny vare en uke etter at jeg sendte defekt vare. Ville bare si dette ettersom det er sant som Eric sier, at det stort sett er misfornøyde kunder som sier i fra. Har skrevet mye ros om Komplett her på forumet, faktisk prøvde en forstyrret person å få meg til å innrømme at jeg jobbet for Komplett, noe jeg ikke gjør (det gikk så langt at han fikk tak i telefonnummeret mitt og ringte meg. Han ble deretter bannet fra forumet etter å ha slengt noe dritt til en av moderatorene som tok den saken opp med han), men jeg synes det er ille at bare sinte og misfornøyde kunder kommer til orde. Dette gjelder alle webshopper. Jeg er fornøyd med alle webshopper jeg har handlet hos. Deriblant Microplex og PS Data. At noen er misfornøyd med Komplett er ikke rart, i og med at de har så mange kunder som de har. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Uten å kjenne bakrunnen for returene dine så er det mulig jeg tråkker litt i salaten. Men tar sjansen alikevel. Har en mistanke om at svært mange av returene dine er selvforskyldte, og produktene heller skulle vært kastet i søpla. Hadde vært en fordel om flere hadde tatt regningen for egen idioti/kunnskapsløshet/misbruk på egen kappe enn å belaste butikken og andre kunder med regningen. Det går jo tydelig frem av dine poster her på forumet at du behandler varene på en måte de ikke er beregnet på. Og det er kanskje ikke så rart om du sliter med mye som går i stykker? Men å ta ansvar for det selv?? ---Til oriemtering: Jobber ikke på Komplett!- Det er helt tydedlig at du ikke kjenner årsaken til returene mine og at du tråkker i salaten. Mine returer omhandler feks et hk som var bestilt som posten hadde knust, et hk som var kjøpt fra komplett som nytt men viste seg ved annkomst at de like gjerne hadde sendt et nytt, en seeagate hardisk som ved oppstart bråket verre en verst,så har jeg retur på angrefristen og det er vel lov, problemet på returavdelingen var at de ikke var intresert i returer for det ble det ikke fortjeneste av som de sa. Din forøvrige frekke påstand om min behandling av varene ber jeg meg forøvrig fritatt for da jeg vet og kan montere pc er, hvist du henviser til at jeg klokker min maskin av og til er det tilfellet men de deler som blir belastet under klokking har jeg ukke hatt problemer med,dessuten kjører jeg kun klokking under tester og ikke ellers noe som vil si at maskinen sjelden er klokket, desuten går jo Asus ut med at deres kort er ekstremt klokkevennlige. Det er jo i tillegg merkelik at kun delene fra en levrandør skulle "ryke" under overklokking som du antyder , tross alt er 80% av det som er i maskinen kjøpt andre steder. Håper dette var oppklarende for salaten din Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Det er faktisk litt spesielt siden de fleste (undertegnede inkludert) er laget slik at vi som regel bare sier i fra når noe er galt, ikke når noe fungerer som forventet. Er fornøyd med Komplett jeg. Har hatt både bestillinger som er levert raskt og returer der jeg har fått ny vare en uke etter at jeg sendte defekt vare. Ville bare si dette ettersom det er sant som Eric sier, at det stort sett er misfornøyde kunder som sier i fra. Har skrevet mye ros om Komplett her på forumet, faktisk prøvde en forstyrret person å få meg til å innrømme at jeg jobbet for Komplett, noe jeg ikke gjør (det gikk så langt at han fikk tak i telefonnummeret mitt og ringte meg. Han ble deretter bannet fra forumet etter å ha slengt noe dritt til en av moderatorene som tok den saken opp med han), men jeg synes det er ille at bare sinte og misfornøyde kunder kommer til orde. Dette gjelder alle webshopper. Jeg er fornøyd med alle webshopper jeg har handlet hos. Deriblant Microplex og PS Data. At noen er misfornøyd med Komplett er ikke rart, i og med at de har så mange kunder som de har. Vel,det var iallefall ikke meg. Jeg har hele tiden sagt at jeg er fornøyd med komplett salg sin kundebehandling/service men det er på retursiden det har stoppet opp. Jeg har og kritisert andre men i alle tilfellene har jeg først prøvd en dialog med webshoppen når ikke det har nyttet har jeg sagt min mening her på forumet og da har merkelig nok webshopen snudd i enkelte tilfeller. Dette gjaldt bla i en sak med komplett der jeg flere ganger ble avvist og siste henvendelsen i den saken fikk jeg også beskjed om hva jeg kunne gjøre (noe som forøvrig ikke egner seg på trykk) før røret ble slengt på, da gikk jeg hit på forumet og skrev min mening. I det tilfellet fikk jeg pesonelig mail fra Salgskonsulenten med de største beklagelser og han ordnet opp på timen, dette gikk jeg så ut og redgjorde for i et innlegg i samme forum. Ja det vil alltid vere noen som er missfornøyde men jeg jobber selv i en servicnering som selvstendig neringsdrivende og jeg har ikke for vane å skrike opp uten grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå