Gå til innhold

Intervju med Komplett


Anbefalte innlegg

Jeg gremmes av å lese slikt, og er helt enig med Snekker'n og måten han starter tråden på. (kritisk spørsmål med snert i og velformulert så man føler man virkelig tar igjen, forøvrig AKKURAT slik spørsmål bør bli stilt mot komplett i denne artikkelen.)

 

Hvorfor trengte vi egentlig denne artikkelen? Vennligst si meg ETT nyttig formål med denne reklamen her for oss forbrukere.

 

Makan til fjompenisse. Bare svada, at de skal utbedre returtiden og servicen har de sagt i årevis nå, men servicen er like beryktet elendig, den verste i klassen.

 

( Det skal her dog nevnes at itbutikken.no stiller i en egen klasse hva svindel og ubegripelig dårlig service angår )

 

hehe kan være enig med deg i at itbutikken stiller i en egen klasse av svindel og ELENDIG service... de brukte 3 mnd på å gi meg nytt hk for det forrige var defekt for så å sende meg et defekt et til.... 3 nye mnd! ARG! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke lover som forbyr kobling av redaksjonelt innhold og reklame?

 

Jeg kan ikke nok jus til å avgjøre om barbara.no har gått over streken, men jeg synes glorifiseringen av Komplett var påtagelig - må da minst ligge i gråsonen?

 

Jeg har ikke noe imot Komplett (så lenge jeg slipper å sende ting i retur til dem), men det intervjuet var bare trist :(

Lenke til kommentar
Ser det er kommet et intervju med komplett på forsiden, og stiller meg spørsmålet om dette er noe som det kommer flere av med andre firmaer eller er det et resultat av nert sammarbeid.

Hei, ifølge Barbara.no vil flere intervjuer dukke opp i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Litt av innholdet i den siste mailen jeg fikk fra komplett:

 

Retur forsendelse er motatt og avventer nå behandling:

(...)

Behandlingstiden for en retur etter mottak er 3 og 5 virkedagedager.

Denne fikk jeg den 20, har ikke hørt noe mer fra dem foreløpig.

Lenke til kommentar
Får ikke de som tester varene som oftest beholde de også da? Dette er jeg helt sikker på at er blitt sagt i ett tidligere innlegg i en annen post av flere av de som gjøre testene.

 

Så ikke rart de reklamerer i stor grad for komplett da...HAdde gjort det samme jeg for masse gratis utstyr :wink:

Absolutt ALLE testprodukter som lånes ut av Komplett til HW.no, returneres etter endt testperiode.

Lenke til kommentar
Når det gjelder varer dere retunerer vil jeg sitere fra en annen tråd.

Yummy skrev, "Varer vi får beholde etter test beholder vi selv, eller selger dem. Varer vi_ikke_ får beholde sendes tilbake. Det er ikke ofte vi sender ting i retur til MP for å si det slik. sitat slutt.

Dette viser at dere får beholde varer som testes , og at ALT sendes tilbake til Komplett tror jeg hva jeg vil om. Neste intevju blir vel med MP.

 

Vil tro at det er litt forskjell på varer fra komplett.no og Microplex. Det er lettere å få videresolgt et testet hovedkort eller cd brenner, enn en planslipt prosessorkjøler.

 

Yummy nevner Microplex spesifikt mens desertglow nevner Komplett. Og det kan godt tenkes at de har litt forskjellig returpolitikk av testede varer. Komplett har en demo seksjon som inneholder varer, noe Microplex sin ikke gjør.

Lenke til kommentar
Joda det stemmer nok de har selv bekreftet at de får beholde det meste, og ingen må komme å si at de ikke blir påvirket av det.

Som nevnt, alle testprodukter fra Komplett og andre norske leverandører blir sendt tilbake etter endt testing. Når det gjelder produkter direkte fra produsenter "engineering samples" etc, hender imidlertid at vi får beholde disse. Frakt tilbake til Taiwan o.l. er dyrt :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder varer dere retunerer vil jeg sitere fra en annen tråd.

Yummy skrev, "Varer vi får beholde etter test beholder vi selv, eller selger dem. Varer vi_ikke_ får beholde sendes tilbake. Det er ikke ofte vi sender ting i retur til MP for å si det slik. sitat slutt.

Dette viser at dere får beholde varer som testes , og at ALT sendes tilbake til Komplett tror jeg hva jeg vil om. Neste intevju blir vel med MP.

 

Nå må du huske at det er stor forskjell på MP og Komplett, og avtalen med Komplett er lån i maksimalt 30 dager. Hvis du velger å ikke tro på dette er det du som har problemet, ikke HW.no

Lenke til kommentar
Når det gjelder varer dere retunerer vil jeg sitere fra en annen tråd.

Yummy skrev, "Varer vi får beholde etter test beholder vi selv, eller selger dem. Varer vi_ikke_ får beholde sendes tilbake. Det er ikke ofte vi sender ting i retur til MP for å si det slik. sitat slutt.

Dette viser at dere får beholde varer som testes , og at ALT sendes tilbake til Komplett tror jeg hva jeg vil om. Neste intevju blir vel med MP.

 

Vil tro at det er litt forskjell på varer fra komplett.no og Microplex. Det er lettere å få videresolgt et testet hovedkort eller cd brenner, enn en planslipt prosessorkjøler.

 

Yummy nevner Microplex spesifikt mens desertglow nevner Komplett. Og det kan godt tenkes at de har litt forskjellig returpolitikk av testede varer. Komplett har en demo seksjon som inneholder varer, noe Microplex sin ikke gjør.

 

Hvist du ser på siden til microplex står der vitterlig demovarer skrevet med RØDT

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Absolutt ALLE testprodukter som lånes ut av Komplett til HW.no, returneres etter endt testperiode.

 

Og etter endt testperiode, er sikkert et halvt år eller .no og da har de fått noe annet som skal brukes i et halvt års tid hehe

 

Samme som meg nesten men jeg må dessverre betale meg ihjel for det :grumpy:

Lenke til kommentar

Hvist du ser på siden til microplex står der itterlig demovarer skrevet med RØDT

Mulig jeg var litt uklar. Det jeg mente var at Komplett sin demo seksjon inneholder varer. Microplex sin demo seksjon inneholder ikke varer, den er m.a.o. tom. Mente ikke at Microples ikke har en demoseksjon, for det har de. Det er bare ikke noen produkter i den.

 

Da skulle det være klart :)

Lenke til kommentar
Og etter endt testperiode, er sikkert et halvt år eller .no og da har de fått noe annet som skal brukes i et halvt års tid hehe

Fire uker er i så godt som alle tilfellene maksimal låneperiode for produkter til test.

 

Samme som meg nesten men jeg må dessverre betale meg ihjel for det  :grumpy:

Du er hjertelig velkommen til å sende meg en søknad, hvis du skulle ønske å teste produkter for HW.no, og mener du har det som skal til :)

Lenke til kommentar

Vel, et par hovedpunkter som er interessante her:

 

Hardware.no og søstersidene har i løpet av et par år beveget seg fra å være "gutterom-sider" til å fremstå som profesjonelle sider med seriøst innhold. Jeg vil tro at omsetningen har mangedoblet seg i løpet av de siste par årene. Dette betyr at det stilles helt andre krav til hva som presenteres på sidene og at man må bruke journalistiske vurderinger i forhold til stoffet. Dette intervjuet framstår som ren reklame uten noen kritiske spørsmål i det hele tatt. Det eneste formålet jeg kan se er å fortelle brukerene hvor flinke Komplett er. Hadde det vært en "gutterom-side" uten vesentlig omsetning hadde det vært helt greit. Slik sidene er nå er det ikke helt greit.

 

Et par saker som gjør dette enda mer problematisk: Komplett er en av de store annonsørene på hardware.no, sammen med et par andre. I løpet av den siste tiden har det vært flere tilfeller av at hw.no har test av et produkt (med svært gode resultater) og at komplett samtidig annonserer for det samme produktet som ukens tilbud på hw.no's sider (husker i farten Hansol LCD skjerm i høst og ASUS Usb-brenner denne uken. Hansol skjermen ble forøvrig slaktet i en test i PC-world og på TV2 om jeg ikke husker feil).

 

Slik praksis er i beste fall svært tvilsom og gjør at ihvertfall jeg tar anbefalinger og tester fra hw.no med mer enn en klype salt. Det er også vanskelig å tå tillit til hw.no sine webshop-rangeringer (ja, jeg vet at komplett kom et stykke ned på den lista). Poenget er at man begynner å tvile og tvilen kommer ikke hw.no til gode.

 

Dette sammen med den typen intervjuer som er gjort her undergraver tilliten til hw.no og til syvende og sist vil det dermed true driften. De som driver komplett.no er ikke dummere enn at de bruker penger der det er noe å hente og når de ser at sidene oppfattes som useriøse bruker de pengene et annet sted for ikke å undergrave tilliten til sin egen bedrift.

 

På den annen side: Intervjuet kan også leses som en inspirasjon til andre her som tumler med planer om å begynne på egenhånd i denne bransjen. Det viser at det går an, hva det er viktig å fokusere på og hva som skal til for å lykkes.

 

Som helhet er jeg imidlertid skeptisk og vil fortsette å være det inntil det blir mindre koblinger mellom redaksjonelt stoff og reklame og inntil jeg ser at det også er rom for å ta opp kritiske saker mot de som annonserer her. Dette er måten det fungerer for innenfor annen presse og det burde det også være her. I det øyeblikket en annonsør stiller krav (om enn ikke uttalt) til hva en redaksjon skal presentere er man på ville veier. Enhver seriøs redaksjon/journalist ville protestere på en slik innblanding fra annonsørens side.

Lenke til kommentar
I løpet av den siste tiden har det vært flere tilfeller av at hw.no har test av et produkt (med svært gode resultater) og at komplett samtidig annonserer for det samme produktet som ukens tilbud på hw.no's sider (husker i farten Hansol LCD skjerm i høst og ASUS Usb-brenner denne uken. Hansol skjermen ble forøvrig slaktet i en test i PC-world og på TV2 om jeg ikke husker feil).

At en test kan få ulike resulateter i ulike magasiner er intet nytt. En test er både subjektiv og objektiv. Slik vil det bestandig være, så det å trekke det inn i bildet her blir helt feil. At Komplett.no ønsker å endre annonsen sin noe, for å fokusere ekstra på et produkt som fikk god score på Hardware.no er ikke spesielt underlig. Det kalles markedsføring. Det er trist å se at du vinkler dette på en annen måte, og heller setter din skeptisk til Hardware.nos integritet og seriøsitet.

Lenke til kommentar

Det jeg savnet litt i forbindelse med intervjuet er en klarering på om intervju-objektet er leder for komplett.no (web-butikker og vanliger butikker) som selger til slutt-brukere, eller leder for konsernet Komplett (tidligere Norkom) som eier Komplett og distributøren Norek.

 

Sitat: "Komplett leverer ikke bare dataprodukter til web-kjøpere. Ved hjelp av konsernets kundestøttesystemer (CRM) er Komplett også en viktig leverandør til distributøren Norek. "

 

Selger de både direkte til slutt-brukere OG til en distributør, som igjen selger til leverandører som igjen selger til sluttbrukere??!??!!!??

 

Tidligere var det Norek som importerte og distriburterte til komplett.no og andre leverandører......

 

Blanding av epler og pærer her muligens?

Eller en veldig merkelig organisering?

Lenke til kommentar
At en test kan få ulike resulateter i ulike magasiner er intet nytt. En test er både subjektiv og objektiv. Slik vil det bestandig være, så det å trekke det inn i bildet her blir helt feil.

Det er helt selvfølgelig. Poenget her er at ting kommer i en sammenheng som gjør at tilliten til hw.no blir mindre.

At Komplett.no ønsker å endre annonsen sin noe, for å fokusere ekstra på et produkt som fikk god score på Hardware.no er ikke spesielt underlig. Det kalles markedsføring.

Igjen helt selvfølgelig. Spørsmålet er hva som kom først av høna og egget. I disse tilfellene dukket annonse og test opp samtidig etter det jeg kunne se. De færreste tror vel at det er tilfeldig. I tilfellet med Hansol-skjermen var den til og med utlånt fra Komplett. Jeg sier ikke at det dermed er bevist at det er noe triksing og miksing men tvilen er ihvertfall tilstede og den tvilen kommer ikke hw.no til gode. Dere bør selv se at dette er problematisk.

Det er trist å se at du vinkler dette på en annen måte, og heller setter din skeptisk til Hardware.nos integritet og seriøsitet.

Vel, det er ikke så trist for meg. Jeg har en sunn skepsis som alle burde ha. Jeg har også nok andre steder å hente informasjon om produkter jeg er interessert i. Men jeg ser også mange positive sider ved hw.no og jeg ønsker at sidene skal fortsette å eksistere og å bli enda bedre på en del ting. Hvis dere undergraver dere selv på denne måten (om enn kanskje bare ubetenksomt) så får folk etterhvert problemer med å ta dere seriøst. Da vil også annonsørene trekke seg unna og da er dere tilbake på "gutterommet".

 

Ta dette mer som en anbefaling enn som en anklage. Det er kun dere som kan sørge for at folk har tillit til dere.

Lenke til kommentar
Det jeg savnet litt i forbindelse med intervjuet er en klarering på om intervju-objektet er leder for komplett.no (web-butikker og vanliger butikker) som selger til slutt-brukere, eller leder for konsernet Komplett (tidligere Norkom) som eier Komplett og distributøren Norek.

 

Sitat: "Komplett leverer ikke bare dataprodukter til web-kjøpere. Ved hjelp av konsernets kundestøttesystemer (CRM) er Komplett også en viktig leverandør til distributøren Norek. "

 

Selger de både direkte til slutt-brukere OG til en distributør, som igjen selger til leverandører som igjen selger til sluttbrukere??!??!!!??

 

Tidligere var det Norek som importerte og distriburterte til komplett.no og andre leverandører......

 

Blanding av epler og pærer her muligens?

Eller en veldig merkelig organisering?

 

Det er vel en kjent sak det at Norek ikke selger til Komplett.no? Det var før i tiden det.. men ikke nå.

Lenke til kommentar

Hadde denne artikkelen skulle hat noen mening for forumet og dets brukere hadde hele saken vert vinklet på en helt annen måte med mange kritiske spørsmål, det er jo en kjent sak her på forumet at komplett blir kritisert for sin dårlige behandling av feks reursaker og så får de ukritisk stå frem med direkte usannheter. Dette minner meg om intrvjuet med prsident Bush her om dagen der han bestemte hva de skulle spørr han om og hvem som skulle stille spørsmålene, det blir jo veldig TROVERDIG.

Nei saken her er rett og slett at det var en fin måte å levere gratis reklame på , ingenting annet. De som kommer til å tape på en sånn linje er nok hardware og ingen andre for det er vel liten tvil om at tilliten til dette forum har fått seg en knekk og den har de selv forårsaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...