Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diagnose Scanner - Bruke på Peugeot Partner


Anbefalte innlegg

Bestilte en Diagnosescanner (U581 fra finnfeil.no) Den har OBD2 kontakt og støtte for flere Protokoler.

 

Før jeg bestilte sjekka jeg nettet og prøvde å finne ut hva standard min Peugeot partner bruker uten hell, men bestilte denne. Nå har jeg mottatt denne, og kontakten kan ligne men ikke helt? Prøvd å koble på også men får ingen kontakt. Det er iallefall ikke OBD1 fordi ettersom jeg forstår skal det være 2 løse. Ser ikke noen spesielle adaptere jeg skulle behøvd på finnfeil.no heller.

 

Så er det noen med litt mer erfaring i bruk av disse som vet hva som trengs til en Peugeot partner 1998?

 

Også lurer jeg på hvor diagnose kontakten på en Ford Mondeo sitter, og type kontakt.

 

Har ingen behov for den nå, men ville teste den ut og lære litt mer om bruken.

 

Edit: Har søkt enda mer, og ser også at spesifikke citroen og Peugeot diagnose sett er OBD2, og skal virke fra 1995 og oppover. Kontakten har like mange pin osv, men den har en tapp som ikke passer helt med den på OBD2.

 

Ser også det finnes noe som heter EOBD, der er er den plastikfliken på midten mellom pinnene lengre, det stemmer mer med den i partner, kan det det stemme?

 

Edit2: Har lagt ved et bilde av kontakten. Det er selvsagt den firkantede jeg snakker om.

post-2173-1222978901_thumb.jpg

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendte også over bilde der jeg kjøpte scannern. De sier det er en OBD 2 kontakt.

 

Jeg har nå testa igjen. Har også tatt ut den hvite delen i midten, fjerna tappen på kontakten for å være sikker på den ikke er i veien, men fortsatt null kontakt.

 

Så enten er det feil på scannern, deffekt diagnose kontakt, eller at Peugeot har brukt en sær protocol som ikke støttes av Scannern.

 

Men om det var noen som hadde litt mer peiling på peugeot og diagnose her så ville jeg vært veldig taknemlig.

Lenke til kommentar

Hvis det er en diesel du har, kan det godt hende at Peugeot bruker en egen protokoll. Det er slik med min Toyota Rav4 diesel fra 2003. OBD2-leseren er ubrukelig...

 

Slik jeg har hørt det er det KUN bensinbiler fra etter 1996 som garantert har OBD2.

 

Du burde prøve leseren på en nyere bensinbil for å konstatere at den er i orden.

Lenke til kommentar

Det er en diesel jeg har.

 

Det er amerikanske biler fra 96 som er garantert. Europeiske bensinbiler fra 01 og europeiske diesel fra 04. Der er det lovfestet. Men det vil også forekomme på tidligere modeller også pga innføringen. Alikevel er det en del unntak, der noen har vært flinke til å ta det i bruk.

 

Men, jeg har lagt den hvite i kontakten og ser det passer perfekt, så det er ikke det at den ikke får kontakt. Så da er det nok en sær protokoll peugeot har på denne diselen, med mindre det er noe feil med scanner. Skal teste det senere i dag på en bil som er lovfesta OBD2 :D

 

Edit: Har nå testa den på en Peugeot 307SW Diesel 2004. Den skal jo ha OBD2, så der fikk jeg iallefall verifisert at Scannern virket.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Kontakten er standard OBD2. Denne er lovpålagt å ha i alle amerikanske biler fra 96, europeiske bensin fra 01, og europeiske fra 04 (det vil si der bilen er solgt, ikke nødvendigvis laget). Dette for å få dette mer standardisert. Uansett så er det stadig nye metoder for dataoverføring, selv om kontakten er lik. Kontakten er 16 pin, men ingen bruker alle, og det skal i grunn være mulig å se på kontakten hvilken protokoll som brukes etter som hvilke pinner som brukes.

 

En protokoll er er standard/måte (anse det som et språk) datene overføres på. Så selv om kontakten er lik, så må både diagnosescanner og ECU/BSI snakke samme språk for å forstå hverandre.

 

Med OB2, er det 5 ulike "språk" som er vanlig. Can-bus blir mer og mer vanlig, og er en av dem. Så det jeg da lurer på er hvilken protokoll partner 1998 diesel bruker.

 

Jeg har fått scannern til å virke med en 307SW diesel 04, så den virker. Ønsker bare å finne ut om det er deffekt diagnose kontakt på partnern eller at scannern ikke har den riktige protokollen siden det var mer fritt å velge på den tiden.

 

Takker for at du tar deg tid til å spørre om det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...