tomsi42 Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Prøvd high-pass metoden som spres her på forumet? Nei. Venter til jeg kommer hjem i morgen og kan bruke PS Elements, for å se hvor ille det egentlig er. Highpass-metoden høres ut som en ide; men vet ikke om det går på Elements. Time will show. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Litt Mye unsharp mask hjalp (tror jeg?): Tom Lenke til kommentar
Kvarten Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Litt Mye unsharp mask hjalp (tror jeg?): Ja det hjalp. Fint bilde, er det et oppussingsprosjekt? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg ser at du kommer fra et ødelagt hjem, Tom. Det var synd dere ikke hadde råd til vedlikehold. Å vise forfallet gjennom det skeive vinduet, innrammet av loslitt panel sier det meste. Ellers hjalp den siste oppskarpingen betraktelig, selv om det er vanskelig å få det dønn skarpt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg ser at du kommer fra et ødelagt hjem, Tom. Det var synd dere ikke hadde råd til vedlikehold. Det var alkoholen som ødela hjemmet - HB-apparatet eksploderte Å vise forfallet gjennom det skeive vinduet, innrammet av loslitt panel sier det meste. Ellers hjalp den siste oppskarpingen betraktelig, selv om det er vanskelig å få det dønn skarpt. Vi får se hvor bra det kan bli - når jeg får herjet med det i Elements ... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Prøvde meg med PS Elements - det ble ikke noe bedre. Kan se ut som om jeg har problemer med fokusering på 24mm. Det ble like soft i dag - men det ble ihvertfall et høstbilde. 5. Oktober: Høststeming ved elven. 1/160s, f/5.6, ISO 640 Tom Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Opplever du ofte "softe" bilder i GIMP? Jeg sliter selv med dette etter konvertering i UFRaw. Må være et eller annet jeg gjør feil i konverteringa tror jeg. Kan jo ikke være mulig å bomme på fokus i hert eneste bilde. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Opplever du ofte "softe" bilder i GIMP? Jeg sliter selv med dette etter konvertering i UFRaw. Må være et eller annet jeg gjør feil i konverteringa tror jeg. Kan jo ikke være mulig å bomme på fokus i hert eneste bilde. Dagens bilde er justert med Photoshop Elements - så i mitt tilfelle er det nok objektivet, kameraet eller fotografen som er problemet. Jeg testet UFRaw+Gimp for første gang i går, så det er for tidlig å mene så mye om det. Min teori er at ACR legger på litt sharpness, UFRaw gjør det ikke. Det er ikke noe galt i det; man må bare være klar over det, og justere skarpheten i ettertid. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 5. Oktober: Høststeming ved elven. Mye høst-løv som har falt der ja. Typisk oktober over bildet, fine høstfarger..og passe trangt, man føler man smyger seg mellom trestammene. Stemning i bildet. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Prøvd high-pass metoden som spres her på forumet? Prøvde det nå, dere kan se resultatet her (Jeg har oppdatert bildet i originalposten. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 6. Oktober: Savnet - Traktor-egg; sist sett på Tanum. 1/640s, f/8, 640 ISO Ikke stor kunst i dag heller, men noen har som sagt hentet traktor-eggene sine ... Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 6. Oktober: Savnet - Traktor-egg; sist sett på Tanum.Ikke stor kunst i dag heller, men noen har som sagt hentet traktor-eggene sine ... Tom Jada, hverdagskunst det der..fine farger og ikke "over-redigert". RandiA Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ikke stor kunst i dag heller, men noen har som sagt hentet traktor-eggene sine ... Siden du tydeligvis har dette området veldig tilgjengelig, kunne du jo ha fulgt etter traktoreggene og dokumentert klekkingen. Evt. fortsatt med å følge oppveksten fra små leketraktorer frem til store fullvoksne firhjulstrekkere. Forøvrig nesten en vemodig høststemning her som jeg kjenner igjen fra barndommen. Gyllent høstløv, halmstubbene som står igjen, rim på bakken, dype traktorspor som er hardfrosset etter en kald natt. Til og med tømmerlunnen har du fått med. Lenke til kommentar
Kvarten Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Kjenner formelig høstkulda kryper inn i kroppen. Heldigvis lurer sola bak. Ganske spennende med slike traktoregg. Så vidt jeg vet har det aldri blitt dokumentert hvordan selve traktorformeringen foregår, og klekkingen er et mysterium. Lenke til kommentar
chrissn Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg liker særlig bildet ditt fra den 4 oktober, får en litt mystisk følelse.. ellers er alle bildene gode;) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Takk for alle innspill. Kommer forhåpentligvis tilbake til traktor-eggene ved en senere anledning; men nå over til noe helt annet. Jeg må jo komme med et høstløv bilde jeg også. 7. Oktober: Vått høst-løv. 1/160s, f/8, ISO 400 Tom Lenke til kommentar
magnus.o Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Herlige farger da!!! Veldig sterke og samtidig med gode nyanser og kontraster til hverandre. Føler at vinkelen rett ovenfra gjør at bildet blir litt flatt. Kanskje croppet litt hardt også? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Herlige farger da!!! Veldig sterke og samtidig med gode nyanser og kontraster til hverandre. Føler at vinkelen rett ovenfra gjør at bildet blir litt flatt. Kanskje croppet litt hardt også? Takk for fin kritikk. Det er ingen crop; jeg vurderte å fjerne det løvet oppe til venstre; men valgte å ta bildet slik som det ble. Tom edit: litt Endret 7. oktober 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Det var nydelige, naturlige høstfarger i bildet...fint fokusert også. RandiA Lenke til kommentar
FunFact Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Blir det for dumt å kommentere når man er enig med de over seg? Synes det siste bildet ditt var kjempebra. Likte fargene veldig godt, men du kunne kanskje gått noen cm tilbake (siden du tydeligvis ikke har croppet/beskåret bildet) for å unngå å miste hjørnet på det ene bladet. Herregud det er gøy å være kritisk! ;o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå