Nordmoen Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Trenger litt hjelp med å hente ut verdier fra en dateEdit og timeedit. Egentlig venter jeg på en bok om PyQt4, men har gjort ferdig en Gui og vil gjerene komme litt videre. Også lurte jeg på hvordan jeg kan sette verdien på dateEdit til dagens dato, og sette timeEdit til en for valgt dato. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 For å sette verdiene på QDateEdit og QTimeEdit kan du bruke disse metodene: .setDate(date) #date kan være en QtCore.QDate eller en datetime.date .setDateTime(dateTime) #dateTime kan være en QtCore.QDateTime eller en datetime.datetime .setTime(time) #dateTime kan være en QtCore.QTime eller en datetime.time For å hente ut verdiene kan du bruke disse: .date() #returnerer en QtCore.QDate, kan gjøres om til en vanlig datetime.date med .toPyDate() .dateTime() #returnerer en QtCore.QDateTime, kan gjøres om til en vanlig datetime.datetime med .toPyDateTime() .time() #returnerer en QtCore.QTime, kan gjøres om til en vanlig datetime.time med .toPyTime() Eksempel: >>>dateedit = QtGui.QDateEdit() >>>dateedit.setDate(datetime.datetime.now()) >>>dateedit.setDate(QtCore.QDate.currentDate()) >>>dateedit.setDate(QtCore.QDate(2008, 10, 15)) >>>dateedit.date() PyQt4.QtCore.QDate(2008, 10, 15) >>>dateedit.date().toPyDate() datetime.date(2008, 10, 15) Håper det hjelper. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Tusen takk, det fungerte veldig bra Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Trenger litt mer hjelp jeg. Dette handler ikke så mye om PyQt4 men om Pysqlite2. Her er koden try: con = sqlite.connect("date_database") cur = con.cursor() cur.execute('''create table dato (dag text, dato text PRIMARY KEY, tid_fra text, tid_til text)''') except: con.close() dag =self.week_days_combo.currentText() dato = self.todays_date.date().toPyDate().strftime("%d.%m.%y") time_fra =self.time_from.time().toPyTime().strftime("%H.%M") time_til = self.time_to.time().toPyTime().strftime("%H.%M") cur.execute('INSERT INTO dato VALUES (?, ?, ?, ?)',(dag, dato, time_fra, time_til)) con.commit() Dette gir meg hele tiden feilen: Unhandeled interface error Problemet er at jeg ikke skjønner hvorfor problemet oppstår, utifra det jeg skjønner er alle feltene i databasen tekst og det samme skulle også dato osv være Endret 7. oktober 2008 av Spec-ops-j Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Ok, fant problemet, men aner ikke hvordan jeg skal fikse det. Problemet er at dag f.eks innholder 7 verdier, og pysqlite tror alle skal være med, men print gir bare den valgte datoen: print dag >Mandag mens med bare den som variabel med pysqlite sier programet at bare 1 variabel er definert men 6 stykker blir gitt til programet(hvis jeg har oversatt riktig og sånn at dere forstår) Forslag? Edit: Det samme skjer med de 3 andre variablene. Endret 7. oktober 2008 av Spec-ops-j Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Er ikke sikker, men det kan være fordi dag er en QString. Prøv med: dag = str(self.week_days_combo.currentText()) Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Takk skal prøve det ut i morgen "Print" er i min mening litt for kraftig Kan jeg også bruke str(self.todays_date.date()) ? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Ok fant da ut hvordan jeg fikser forgje spørsmål, men selvsagt kom det opp enda et... Burde vel vente til jeg får PyQt4 boka, men det er så morsomt Derfor lurte jeg på hvordan jeg kan få mange forskjellige verdier fra en tabell over inn i en QTableWidget con = sqlite.connect("date_database") cur = con.cursor() cur.execute('SELECT * FROM dato ') for row in cur: dag = row[0] dato = row[1] time_fra = row[2] time_til = row[3] timer = row[4] print "Dag: %s | Dato: %s | Start tid: %s | Slutt tid: %s | Antall timer: %s"%(dag, dato, time_fra, time_til, timer) Print gir jo veldig fin utskrift, men som dere ser under har jeg laget en TabelWidget som består av 5 koloner som jeg gjerene skulle de forskjellige verdiene i. f.eks Dato i collum 0 osv. self.TableWidget = QtGui.QTableWidget(self.page_2) self.TableWidget.setGeometry(QtCore.QRect(0, 10, 521, 191)) self.TableWidget.setObjectName("resultat") self.TableWidget.setColumnCount(5) self.TableWidget.setRowCount(0) item = QtGui.QTableWidgetItem() self.TableWidget.setHorizontalHeaderItem(0, item) item = QtGui.QTableWidgetItem() self.TableWidget.setHorizontalHeaderItem(1, item) item = QtGui.QTableWidgetItem() self.TableWidget.setHorizontalHeaderItem(2, item) item = QtGui.QTableWidgetItem() self.TableWidget.setHorizontalHeaderItem(3, item) item = QtGui.QTableWidgetItem() self.TableWidget.setHorizontalHeaderItem(4, item) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå