rymdgris Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg formaterte om maskina til en venninne igår og røyk på et problem. Når windows starter får jeg opp en skjerm med to like alternativer: Windows XP Home Edition. Den øverste (førstevalget) fungerer smertefritt, men om man velger den under får man en feilmelding (husker dessverre ikke nå hva som sto der). Iallfall, er det en måte å fikse dette på så maskina bare starter opp som vanlig uten å måtte velge det riktige alternativet? Takk for svar Lenke til kommentar
Dunno1987 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Bruk notepad, velg åpne, gå til C:\ og skriv inn boot.ini og velg åpne. Slett den linja som er feil. Hvis du er i tvil om hvilken det er, kopier innholdet inn i en post, så får du hjelp til å velge. Er veldig god på rulett Lenke til kommentar
rymdgris Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Oki, her er meldinga jeg får opp: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect Noen idé om hva jeg gjør nå? Takk Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Slett den andre linjen. Rimelig self-explanatory. Lenke til kommentar
rymdgris Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Tenkte kanskje jeg måtte fikle et annet sted for å fikse det da. Iallfall, når jeg prøvde å slette den andre linja og lagre så får jeg opp feilmeldinga: Access to C:\boot.ini was denied Noen idéer? Lenke til kommentar
rymdgris Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 fiksa det... Måtte høyreklikke på "my computer" så i "system properties" på "advanced". Valgte "Startup and Recovery" og klikka "settings" og valgte "edit manually". Problem solved... Takk for hint og innspill Lenke til kommentar
Dunno1987 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Bra du fikk ordnet det! En annen mulighet (hvis noen andre bruker søkefunksjonen) er å slette begge to, så starte fra en XP plate og velge gjennoppretningsfunksjon. Logg inn på Windows partisjon 1 eller noe, sånn at du kan skrive kommandoer. Så bruker du bootcfg kommandoen til å lage en ny oppstartsfil, eventuelt bruker fixboot. Tulla rundt med det der selv, hadde vel 4-5 alternativer når jeg startet maskinen... 1 fungerte, var litt rulette aktig for de som ikke visste hvilken som fungerte. Bootcfg /? <--- skriv inn denne for å få alternativer, så må du nesten bare prøve fram. Husker ikke nøyaktig hvordan det var... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå