Gå til innhold

Enkel Bandhjemmeside. Kritikk ønskes

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har netopp begynt med html, eller er ihvertfall ganske nybegynner innenfor dette området og nå har jeg laget min først ordentlige side. Siden er http://www.curlytankard.com

Siden skal bare være en enkel side for et band og ikke noe serlig avanserte greier. Jeg kunne tenkt å legge inn en gjestebok også, men har ikke tilstrekkelig kunnskaper til dette :S Regner med det er PHP som må til i det tilfellet...

Men hva synest dere? Noe som kunne blitt bedre? Burde jeg lære meg php, og er dette vanskelig? Jeg har ingen erfaring med programering...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden er ikke så fantastisk fra en webdesigners syn, men du får fram budskapet, og det er vel det viktigste?

Ryddig og oversiktlig - men stort mer er det vel egentlig ikke å si.

Det finnes forøvrig mange ferdigløsninger av gjestebøker på nettet, som er enkel å sette opp, selv for nybegynnere.

Forsett med interesse for webdesign, det er gøy! :thumbup:

Lenke til kommentar

Synes dette var bra til å være en av dine første. Jeg synes du burde gjort noe med navigasjonen. Det er alltid lurt å gi brukeren tilbakemelding på siden, altså, når man er på en underside, for eksempel biografi, så marker dette i navigasjonen med en annen farge eller lignende.

Ellers vil jeg anbefale deg å se litt på å skrive korrekt kode. Kjør koden din gjennom en validator. Validatoren er HTMLens norsklærer, og setter røde streker under det som ikke er riktig grammatikk i kodespråket. Fint verktøy for å bruke dersom sida ikke vises slik som du ønsket da du skrev koden, og ofte så er det jo bare en tastefeil som har skylda.

Kan være lurt å lese litt om semantikk også. Her er en artikkel som forklarer litt som semantikk i HTML, altså å bruke riktig kode til riktig funksjon. Den fella som er lett å gå i i forbindelse med HTML, er at som webdesigner er man ofte fornøyd når sida visuelt ser ut slik man hadde tenkt. I HTML er det også viktig det som skjer bak kulissene. Med validert og korrekt kode, og god semantikk, så får du en nettside som ikke bare ser bra ut, men som også lettere kan havne høyt på søkemotorene.

Jeg vil anbefale deg å se litt på de tingene før du begynner med PHP. Det tror jeg du vil tjene på i framtida. Men dette er en god start, lykke til! :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldinger! @hezz: jeg så med en gang etter en rask skumming av den semantikk artikkelen at det var mange feil. Og den validatoren så jo helt forferdelig ut :p Skal se å få ryddet opp i det snarest! Tusen takk for hjelpen så langt. Kommer nok helt sikkert med flere innlegg i denne kategorien etterhvert.

mvh Erlend :)

Lenke til kommentar

Siden får formidlet informasjon godt.

Andre tilsvarende sider har vært flink til å promotere når de har fremtidige spillejobber og hvor de har spilt, eller at de tar spillejobber. Det er ingen normal kontakt informasjon, hverken i navigeringsmenyen i form av "About us" eller i "biography". Ei heller i footer. Mulig dere ikke ønsker jobber eller at bransjen skal kontakte dere, ikke vet jeg.

Ellers så mener jeg også at dere drepe den treff telleren. Ingen seriøse sider har en slik, da den ikke gir leseren noen informasjon.

Jeg roper ikke haleluja for dette fargevalget, men det er opp til dere. Særlig gult er "politisk ukorrekt". Nå er det jo ingen ting galt å velge akkurat gult, hvis "ukorrekt" er en del av budskapet. Jeg har ikke hatt tid til å høre på musikken eller se på videoen, så jeg har ikke noe intrykk av hvilket image eller uttrykk dere søker.

En annen ting er at siden har for lav kontrast mellom grafiske elementer. Gulfargene har lite kontrast. Av en eller annen grunn inbiller jeg meg at dette ikke passer det intrykket dere ønsker å gi: Kontrastløse?

Hvorfor endte dere opp med gult?

Deilig å se at noen fremdeles designer egne sider! Dette forumet har vært lasset ned av sider med tvilsom bruk av maler i det siste. Fint å se at du klarer å lage noe fra grunnen som er vesentlig bedre enn det andre klarer med å "låne" maler. Det sier endel om bandets skape glede og skape evne.

Frode

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Få litt mer liv i menyen din, litt bedre fargevalg kanskje? (nå vet ikke jeg hva slags sjanger dere spiller/lager), men fiks litt på menyen, fargene, kanskje piffe opp fontene og generelt hele "nyhetspanelet" :)

Bare min mening :)

EDIT: Akkurat som noen over her sa også, hit-counteren er litt for 1995 xD

Endret av Sixpounder
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...