Gå til innhold

Hvordan installere linux i dualboot på Acer Aspire One?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer Aspire One med 120 Gb harddisk og WinXp.

Jeg ønsker å installere linux som dualboot.

Linpus sine sider er nede for øyeblikket.

Mine spørsmålk er:

1. Hvilken annen distro passer best i stedet for Linpus?

2. Hvordan installerer jeg den eventuelle distroen? Jeg har ikke cd-rom. Har tenkt at en minnepinne kanskje er veien inn.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ubuntu for Acer Aspire One: http://onelinux.org/

Du må bruke minnepennen for å innstallere. Mer om det her: http://onelinux.org/wiki/index.php/Docs/Install

Takker. Skal testes.

Edit: Har vært på hjemmesiden til onelinux. Det er ikke noe iso-bilde tilgjengelig ennå. Rett og slett fordi de ikke vil slippe noe før det er stabilt. Og det føler de at det ikke er ennå. Når noe kommer er uvisst.

Edit 2: Jeg vet at jeg må gå inn på bios'en og sette usb til bootable og at jeg må formatere en usb-stick til å være ett bootable image. Men hvordan får jeg til sistnevnte med en linux-distro? For jeg tenker jo at hvis jeg eksempelvis får opensuse sin live-cd eller mint-linux sin install dvd på en stick; og den er formatert "som" en cd bør jeg jo kunne boote fra den og så installere?

Edit 3: Skal sjekke ut denne (http://wiki.sabayonlinux.org/index.php?title=HOWTO:_Booting_Sabayon_LiveDVD_Image_from_a_USB_Device_with_Grub) nærmere.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Edit 2: Jeg vet at jeg må gå inn på bios'en og sette usb til bootable og at jeg må formatere en usb-stick til å være ett bootable image. Men hvordan får jeg til sistnevnte med en linux-distro? For jeg tenker jo at hvis jeg eksempelvis får opensuse sin live-cd eller mint-linux sin install dvd på en stick; og den er formatert "som" en cd bør jeg jo kunne boote fra den og så installere?

Det du må passe på er at openSUSE/Mint eller hva du ønsker å bruke har de nødvendige driverene du trenger til One. Skjekk wikiene til de forskjellige distroene, er sikkert info om det der. Du kan sikkert også spørre i den dedikerte One-tråden om hvilke distroer folk der kjører.

Lenke til kommentar

Booting fra USB er simpelt, en enkel syslinux -sf /dev/USB_STICK gjør den bootbar, kopier så innholdet fra ISO til USB (hvis distroen ikke har boot/syslinux støtter den ikke booting fra USB, du kan prøve å kopiere isolinux.cfg til syslinux.cfg), trykk F12 under boot for å velge bootdevice.

Velger du en "vanlig" distro må du være forberedt på å gjøre litt arbeid, eller akseptere at ikke all maskinvare fungerer. Jeg kan legge ut mine erfaringer med AAO, og løsninger på diverse maskinvare hvis du ønsker.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Booting fra USB er simpelt, en enkel syslinux -sf /dev/USB_STICK gjør den bootbar, kopier så innholdet fra ISO til USB (hvis distroen ikke har boot/syslinux støtter den ikke booting fra USB, du kan prøve å kopiere isolinux.cfg til syslinux.cfg), trykk F12 under boot for å velge bootdevice.

Velger du en "vanlig" distro må du være forberedt på å gjøre litt arbeid, eller akseptere at ikke all maskinvare fungerer. Jeg kan legge ut mine erfaringer med AAO, og løsninger på diverse maskinvare hvis du ønsker.

Veldig gjerne. :)

Lenke til kommentar

Kjører du Draco på AAO?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du kan bruke diverse program for å gjøre sticken boot-bar. Eksempel: http://unetbootin.sourceforge.net/

Jeg har veldig god erfaring med Syslinux og usb-stick, men du finner mange mange tråder om akkurat dette med boot fra usb på google og dette forumet.

Har nå testet ut unetbootin og synes at dette er en fin løsning. Eneste jeg sliter med nå er å få installert selve OS'et til harddisken. Det virker som om både Kubuntu og Mint sliter med åskrive til disken under installasjon. Tror ikke det er feil i unetbootin men i partisjoneringen. Skal teste mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...