Gå til innhold

VGP sendelse stoppet i tollen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faen og... Nå ble et av mine spill stoppet også... Riktig nok et NDS spill, men dog

Kostet $29.99 CAD... Vel vel, bare å la det gå i retur, blit allt for dyrt med toll...

Det tar 2 uker før det går i retur, right??

Da ser det ut til at VGP eventyret var over for min del :) Vill helst ikke få oroblemer grunnet "fikset" kvittering fra VGP.

en gang til.... DRITT POST!!!!

Måtte bare få det ut av systemet :)

Lenke til kommentar
Faen og... Nå ble et av mine spill stoppet også... Riktig nok et NDS spill, men dog

Kostet $29.99 CAD... Vel vel, bare å la det gå i retur, blit allt for dyrt med toll...

Det tar 2 uker før det går i retur, right??

Da ser det ut til at VGP eventyret var over for min del :) Vill helst ikke få oroblemer grunnet "fikset" kvittering fra VGP.

en gang til.... DRITT POST!!!!

Måtte bare få det ut av systemet :)

Hva er problemet? 30 can dollar er under 200 kr og du slipper betale noe ekstra, bare mail dem en kvittering og spillet sendes videre til deg uten ekstra kostnad

Lenke til kommentar

Vel, det er under 200 inkludert frakt... Næremre 200 kommer du ikke når jeg nettopp sjekket med Norda valutta kalk, og det kom på 199.28...

Kan jeg ringe, eller må jeg sende mail?? Eller sende inn brevet jeg fikk??

Endret av Otowi
Lenke til kommentar

Ok, bra å høre :)

Sendte nettopp dette til [email protected]

Postens Ref NR # xxxxxxxxxxxxxx

Hei.

Fikk nettop et brev om at jeg har en pakke som må fortolles... Vell dette er feil, siden pakken er under 200 kroner.

Dette er kvitteringen jeg fikk på mail fra avsender:

---------------------------------------------------------------------------

INTERNET PURCHASE RECEIPT

Order Date: 9/30/2008 6:33:55 PM

Order Number: 10096772

Bank Auth Number: 777280

Order Total: 37.48

--------------------------------------------------------------------------

På Nordeas valuta kalkulator blit dette 199,24, altså under 200 kroner...

Vennligst send dette til meg så fort det lar seg gjøre...

MVH,

Mitt navn

Er dette allt jeg trenger å sende inn?? Er jo eneste kvitteringen jeg har fått fra VGP da...

Lenke til kommentar

Eg sendte epost, men du kan no alltids prøve å ringe. Om det ikkje kan ordnast over telefon, seier dei det sikkert.

Det kan hende du er offer for ein annan omrekningskurs. Kursane kan svinge litt opp og ned, so det er greit å ha ein liten sikkerheitsmargin når ein bestiller. Men eg trur ikkje frakt skal takast med når ein vurderar om ting skal fortollast. Kva er verdien utan frakt?

Forresten, sjølv om tollgrensa er på verdi utan frakt, trur eg du må betale toll og moms på både vare og frakt dersom du kjem over ho.

EDIT: Der var eg litt i seinaste laget, ja. Du burde kanskje poengtere at 37,48 er prisen inkludert frakt. At du er 76 øre under tollgrensa i følgje Nordea sin kalkulator held neppe. Valutakursane er stadig i bevegelse. I morgon kan det hende at 37,48 CAD er over 200 kroner.

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Uten frakt var det $30 CAD for spillet (Contra 4 om dere lurte) eller 159.48 kroner utregnet med Nordea valuta kalk.

Jeg regner med at bankenes valuta kalk er det samme som tollvesenets kalk... Håper jeg da :)

Fra posten:

Spørsmål:

Jeg mener at sendingen min er fritatt for fortolling da dagens valutakurs fra banken tilsier at sendingen har en verdi under 200 norske kroner. Hvorfor har Posten benyttet en annen valutakurs som medfører at verdien har blitt på over 200 kroner?

Svar:

Ved all fortolling benytter Tollvesenet en egen kurs (omregningskurs) som beregnes ut fra Norges Banks valutakurs. Omregningskursen gjelder for en uke av gangen og offentliggjøres som regel torsdagen i uken før. Årsaken til dette er at importørene skal kunne forutse hva avgiftene blir når de skal betale toll og avgifter. For å sjekke hva fortollingsgrunnlaget for din sending blir, må du altså følge med på omregningskursene til Tollvesenet som til enhver tid finnes på www.toll.no.

Så kan du også gå å se her:

http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...;epslanguage=NO

Der står det hvilke kurser tollvesenet forholder seg til til enhver tid for de fleste (alle?) valuta.

Lenke til kommentar
Uten frakt var det $30 CAD for spillet (Contra 4 om dere lurte) eller 159.48 kroner utregnet med Nordea valuta kalk.

Jeg regner med at bankenes valuta kalk er det samme som tollvesenets kalk... Håper jeg da :)

Tollvesenet opererer med omregningskurser som gjelder fra uke til uke, disse finner du her: http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...;epslanguage=NO. Tror det er litt etterslep her, så disse kan ligge både over og under Norges Bank.

Kan være lurt å sjekke denne siden dersom man er veldig tett på tollgrensen på kr 200...

Edit: Se der ja...litt for seint ute :)

Endret av lavik
Lenke til kommentar
Fikk i dag Brothers in arms fra vgp. Selvfølgelig null toll.

var den sendt fra New Zeland?

Nei, fra Canada.

Og folkens. Hva er problemet om en og annen pakke blir stoppet? Sparer 150 kr per spill ca, så om en av ti blir stoppet så er det småpenger. Men ikke en eneste av mine 40-50 pakker har blitt stoppet.

Lenke til kommentar
Flott att tollvesenet endelig har tatt tak i dette er bra for norske buttikker som selger spill. Kanskje på tide å begynne å kjøpe spilla sine i Norge og ikke furte hvis man prøver å svindle den norske stat.

Nei.

er egentlig ikke penger det står på hos meg, det er mere prinsippet. 550-600kr for ett spill er rett og slett lattelig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...