Gå til innhold

VGP sendelse stoppet i tollen


Anbefalte innlegg

KayAU, er du like idealistisk når det gjelder andre ting? laster ikke ned musikk eller tv-serier? Om du gjør noe slik så svindler du ikke bare staten for mva men også selskapet/artisten som lager spillet/musikken/tv-serien/filmen. Om man bestiller fra vgp så får i værtfall de som har slitt for å lage spillet pengene sine, samt at man holder folk i canada i arbeid. Nesten litt u-hjelp.

 

Selv bestiller jeg spill fra vgp og norge. Ja staten går glipp av litt mva.

Samme når jeg bestiller spill på pc, ofte gjennom steam så betaler jeg heller ikke mva så vidt jeg vet. Betaler i værtfall i dollar og ser ikke noe på fakturaen om mva. Noen som vet om steam/valve ordner dette selv?

 

Left 4 Dead 44.99 USD

Subtotal 44.99 USD

Tax 0.00 USD

Shipping 0.00 USD

 

Ser ut som om at den norske stat mistet noen kroner der.

 

Når jeg er utenlands hender det også at jeg kjøper spill, filmer og musikk. Men kan ikke akkurat si at jeg går på rødt og fortoller alt dette.

 

Laster ned tv-serier gjør jeg også, og har ofte endt opp med å kjøpe x-antall dvd boxer fordi jeg likte serien.

 

Nei, jeg er ett ondt menneske uten samvittighet :p

 

Iværtfall så ber man ikke vgp om å gjøre det de gjør, så jeg ser en annen vei, og lar det heller tære på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KayAU, er du like idealistisk når det gjelder andre ting? laster ikke ned musikk eller tv-serier?

Eg trur eg er over snittet "idealistisk", men skal ikkje påberope meg noko perfekt rulleblad. Eg lastar ikkje ned noko av spel (med unntak av nokre svært få eldre ting som eg absolutt ikkje klarar å få tak i på anna vis), filmar eller TV-seriar. Eg har radene med DVD- og Blu-ray-cover for å bevise det.

 

Musikk...det blir ein MP3 i ny og ne. Tidlegare har eg til dels unnskuldt dette med at alternativet, å finne CD-en, bestille han og vente, er uhyre tungvindt og tidkrevande. I seinare tid har vel musikkbransjen forbetra den digitale distribusjonen sopass at dette ikkje held i det heile. Eg er ikkje stolt over å ha lasta ned musikk, men eg har alle intensjonar om å erstatte samlinga "mi" med lovlege digitale kopiar etter kvart. Det er først og fremst latskap, ikkje manglande betalingsvilje, som har vore til hinder for dette før.

 

Idealisme er ein bra ting, vi burde alle prøve å vere so bra vi kan. Du bør ellers legge merke til at eg ikkje i særleg grad har kritisert folk for å utnytte VGP sin tvilsomme forretningsmoral. Det eg først og fremst reagerar på er når folk ikkje tek ansvar for valga sine, og prøvar å framstille det som om dei har nærmast har blitt tvungne til å gjere det på denne måten.

 

Kay

Lenke til kommentar
KayAU, er du like idealistisk når det gjelder andre ting? laster ikke ned musikk eller tv-serier? Om du gjør noe slik så svindler du ikke bare staten for mva men også selskapet/artisten som lager spillet/musikken/tv-serien/filmen. Om man bestiller fra vgp så får i værtfall de som har slitt for å lage spillet pengene sine, samt at man holder folk i canada i arbeid. Nesten litt u-hjelp.

 

Selv bestiller jeg spill fra vgp og norge. Ja staten går glipp av litt mva.

Samme når jeg bestiller spill på pc, ofte gjennom steam så betaler jeg heller ikke mva så vidt jeg vet. Betaler i værtfall i dollar og ser ikke noe på fakturaen om mva. Noen som vet om steam/valve ordner dette selv?

 

Left 4 Dead 44.99 USD

Subtotal 44.99 USD

Tax 0.00 USD

Shipping 0.00 USD

 

Ser ut som om at den norske stat mistet noen kroner der.

 

Når jeg er utenlands hender det også at jeg kjøper spill, filmer og musikk. Men kan ikke akkurat si at jeg går på rødt og fortoller alt dette.

 

Laster ned tv-serier gjør jeg også, og har ofte endt opp med å kjøpe x-antall dvd boxer fordi jeg likte serien.

 

Nei, jeg er ett ondt menneske uten samvittighet :p

 

Iværtfall så ber man ikke vgp om å gjøre det de gjør, så jeg ser en annen vei, og lar det heller tære på samvittigheten.

 

Takk!! Der fikk du sagt mye jeg satt inne med gitt.

Lenke til kommentar
Nei, jeg er ett ondt menneske uten samvittighet :p

 

Then follow me my young apprentice UrgeLoL, come, come to the dark side. Kjøp en 360. :) I morra får vi penere menyer også...

 

Like greit å innrømme det. Vi har alle våre svin på skogen. Untatt kona mi som påstår hun har et svin liggende på sofaen istedet - som smuler kjeks i sofaen mens han prøver å surfe på en bærbar PC fra 70-åra. I hvert fall så treg føles den.

 

God natt for i kveld.

Lenke til kommentar
KayAU, er du like idealistisk når det gjelder andre ting? laster ikke ned musikk eller tv-serier? Om du gjør noe slik så svindler du ikke bare staten for mva men også selskapet/artisten som lager spillet/musikken/tv-serien/filmen. Om man bestiller fra vgp så får i værtfall de som har slitt for å lage spillet pengene sine, samt at man holder folk i canada i arbeid. Nesten litt u-hjelp.

 

Selv bestiller jeg spill fra vgp og norge. Ja staten går glipp av litt mva.

Samme når jeg bestiller spill på pc, ofte gjennom steam så betaler jeg heller ikke mva så vidt jeg vet. Betaler i værtfall i dollar og ser ikke noe på fakturaen om mva. Noen som vet om steam/valve ordner dette selv?

 

Left 4 Dead 44.99 USD

Subtotal 44.99 USD

Tax 0.00 USD

Shipping 0.00 USD

 

Ser ut som om at den norske stat mistet noen kroner der.

 

Når jeg er utenlands hender det også at jeg kjøper spill, filmer og musikk. Men kan ikke akkurat si at jeg går på rødt og fortoller alt dette.

 

Laster ned tv-serier gjør jeg også, og har ofte endt opp med å kjøpe x-antall dvd boxer fordi jeg likte serien.

 

Nei, jeg er ett ondt menneske uten samvittighet :p

 

Iværtfall så ber man ikke vgp om å gjøre det de gjør, så jeg ser en annen vei, og lar det heller tære på samvittigheten.

 

Takk!! Der fikk du sagt mye jeg satt inne med gitt.

 

Det er derfor vi elsker Urge :) Så enig med han her og.

Lenke til kommentar

Finn et menneske i denne tråden som ikke har gjort fy-fy, så skal jeg ete skoene mine. Vi har alle lastet ned en mp3, film, episode, eller et spill en eller annen gang, eller snytt staten for de å-så-trengte kronene deres. Men ofte er det ventetid som spiller inn også. Jeg gadd ikke å vente nesten en måned på resistance 2, og da gjerne Collectors'en som ikke kommer til PAL-regionen. og dessuten, når staten krever 25% mva fra 200NOK og oppover, er det ikke rart at noen av oss importerer fra VGP som er snille med oss ;) Til sammenligning, i Australia er det ikke mva før ved 1000AUD, eller ca 700USD. 200NOK blir ca 30USD, litt avhengig av valuta.....

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

"Problemet" er da heller ikke den stakkars staten vår, men heller ærlige og redelige spillforretninger i Norge som ikke konkurrerer på likt grunnlag som utenlandske.

 

Vi ser noe av den samme trenden i Storbritannia, der Play.com og andre kan selge momsfritt ettersom de ikke holder til på fastlandet. Det fører til at butikker som holder til andre steder ikke kan konkurrere på pris.

Lenke til kommentar
KayAU, er du like idealistisk når det gjelder andre ting? laster ikke ned musikk eller tv-serier? Om du gjør noe slik så svindler du ikke bare staten for mva men også selskapet/artisten som lager spillet/musikken/tv-serien/filmen. Om man bestiller fra vgp så får i værtfall de som har slitt for å lage spillet pengene sine, samt at man holder folk i canada i arbeid. Nesten litt u-hjelp.

Du vet at Canada nesten er verdens beste land å leve i. Det står ofte mellom Norge, Island og Canada når FN skal kåre verdens beste land å leve i. Så noe u-hjelp er det hvertfall ikke!

Lenke til kommentar
Orker ikke å lese hele tråden så spør like greit med en gang:

Blir alle sendinger fra VGP stoppet i tollen nå? Slik at vi må plusse på momsen for å ha et reellt sammenligningsgrunnlag når en vurderer om en skal ty til denne siden eller om en skal kjøpe i Norge?

 

Takker

Vurderte du lese litt av tråden? De siste to-tre sidene for eksempel?

Lenke til kommentar
Orker ikke å lese hele tråden så spør like greit med en gang:

Blir alle sendinger fra VGP stoppet i tollen nå? Slik at vi må plusse på momsen for å ha et reellt sammenligningsgrunnlag når en vurderer om en skal ty til denne siden eller om en skal kjøpe i Norge?

 

Takker

 

Ikke alt blir stoppet, men en god del av det. Gamestop ser også ut til å ha en sjanse til ågli gjennom, slik det gjorde med meg, men du betaler frakt.

Lenke til kommentar
"Problemet" er da heller ikke den stakkars staten vår, men heller ærlige og redelige spillforretninger i Norge som ikke konkurrerer på likt grunnlag som utenlandske.

 

Vi ser noe av den samme trenden i Storbritannia, der Play.com og andre kan selge momsfritt ettersom de ikke holder til på fastlandet. Det fører til at butikker som holder til andre steder ikke kan konkurrere på pris.

Likt blir det aldri. Hadde det i det minste vært det, hadde jeg ikke hatt noe problem med å betale moms til staten. Problemet er at i mange tilfeller (ikke Play.com) likevel betaler moms til landet hvor butikken man bestiller hos ligger, i tillegg til å betale moms til Norge. Og så kommer gebyrene for fortolling oppå der igjen. Hvis det hadde vært slik at momsen ble trukket ifra i den utenlandske nettbutikken (slik bl.a. Amazon.co.uk gjør) pluss at det var en kostnadsfri måte å betale moms til Norge på, hadde jeg overhode ikke hatt noen problemer med å betale 25% til staten. Når man må betale moms to ganger pluss rugegebyr hos Posten, blir det ikke å konkurrere på likt grunnlag.

 

Når det er sagt, har nettsteder som Play.com en klar fordel, så lenge man handler under 200 kroner. Så der ville det blitt skjevt hvis man hevet tollgrensen til 1000. Sånn sett ville det vært en bedre løsning å ikke hatt noen tollgrense overhode, og at man betalte moms til staten uansett og ingenting til Posten. Så kunne vi forbrukere bruke vår kapitalistisk-demokratiske rett ved å ikke handle hos butikker som ikke trakk fra moms i sitt hjemland. Så kan man selvfølgelig snakke om ulikt prisnivå og sånt, men norske nettbutikker har fremdeles noen fordeler, som norsk support, norske undertekster på film og norsk tale på barnefilmer. Da er det opp til oss forbrukere hva vi vil ha og hva vi er villige til å betale for. Først da snakker vi om konkurranse på likt grunnlag.

Lenke til kommentar
Har null dårlig samvittighet..

Alle tre regjeringspartiene gikk inn for å heve toll-grensen, t.o.m SP, før de faktisk ble valgt og kunne innføre dette uten at stortinget hadde noe de skulle si, da ombestemte de seg.

Hehe, ja. Hadde de i det minste sagt noe vanlig bjall om at "det ikke blir prioritert i dette statsbudsjettet og ikke dette heller nei...", men de gikk jo ut i ettertid og sa direkte at det ville være en dårlig idé. Var det noe de skjønte først når de hadde kommet i regjering...?

Lenke til kommentar

Skyt meg gjerne dersom dette har vært oppe før i denne tråden, men jeg har rett og slett ikke ork nok til å lese igjennom alle 21 sidene (spesielt siden de 3 siste sidene jeg faktisk har lest er provoserende nok til at jeg ikke kan lese mer)

 

Nok om det, spørsmålene er som følger:

1. Dere sier at store deler av VGP.ca-sendingene blir stoppet. De blir kun stoppet for fortolling og mva? Man får pakkene etter å ha betalt dette?

2. Fortolling og mva utgjør en multiplisering av prisen med 1,35 såvidt jeg har forstått (25%+10%). Et spill som Mirror's Edge, som må regnes som veldig nytt, koster da ca 400NOK (etter fortolling og mva) Det blir vel allikevel billigere å bestille fra vgp.ca enn å bestille fra noen norske sider? Eller kan dere anbefale noen norske sider med OK priser?

 

mvh

Endret av Yiddo
Lenke til kommentar
1. Dere sier at store deler av VGP.ca-sendingene blir stoppet. De blir kun stoppet for fortolling og mva? Man får pakkene etter å ha betalt dette?

2. Fortolling og mva utgjør en multiplisering av prisen med 1,35 såvidt jeg har forstått (25%+10%). Et spill som Mirror's Edge, som må regnes som veldig nytt, koster da ca 400NOK (etter fortolling og mva)

1. Man får pakken etter å ha betalt fortolling og mva ja.

2. Utregning er som følger:

Sluttpris = (pris + frakt)*1,25 + 99

1,25 er mva. 99 er fortollingsgebyr. Ikke helt sikker på dette beløpet, men mener det er mellom 90 og 100 et sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...