dan83 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) kamera: s6500fd lukker hastighet: 1/250 blender: F8 ISO: 100 Det eneste jeg har å utsette selv, er at bilde kanskje er litt "trangt"....utenom det, så er jeg stort sett fornøyd Edit av moderator: lagt til "BK:" i emnetittel. Endret 2. oktober 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Minner om retningslinjene for bildekritikken. Tråder i bildekritikken skal være tydelig merket at de dreier seg om bildekritikk, fortrinnsvis med "BK:" eller "Bildekritikk:" i emnetittelen. Moderator har forandret emnetittelen, men påse at det ikke gjentar seg. Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, eventuelle kommentarer skal tas på PM. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg vet ikke hvilket akmera og objektiv som er brukt, men jeg tar utgangspunkt i et DSLR med macro-objektiv, så du får bare vurdere kritikken min ut ifra det Det er veldig sterke farger i bildet, både på grunn av kontraster og fargemetning. Svart er ikke som andre farger, det blir ikke lysere jo mer lys man pøser på, fordi refleksjonen er liten. Det gjør at det svarte forholder seg temmelig svart, mens de andre fargene går i taket. Selv liker jeg gråtoner og et ikke-sprengt histogram, så jeg vil råde deg til å ikek ta i sollys, da vil også skyggene forsvinne eller minskes betraktelig. Når det er sagt er også bakgrunnen forstyrrende både med detaljer og farge. Jeg syns den bryter veldig med resten, og gir ikke inntrykk av silkepute, som er det optimale for makro i mine øyne. Humlas plassering i bildet blir som du selv sier, litt for klaustrofobisk, samt at den stapper trynet inn i blomsten. Ville gjerne likt å sett hele hodet i en positur ulikt humla. Humla skiller seg også lite ut ifra blomsten til tross for meget sterke farger. Fokus sitter, det skal du ha Stå på, ingen gjør det perfekt første gang Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Jeg vet ikke hvilket akmera og objektiv som er brukt, men jeg tar utgangspunkt i et DSLR med macro-objektiv, så du får bare vurdere kritikken min ut ifra det Han bruker fuji s6500fd som er et av de bedre super-"kompaktene" der ute. Jeg vil anta at han har brukt den innebygde macrofunksjonen. Forøvrig mange gode råd du kom med som vi alle kan studere. edit: ser i en annen post at han har en "raynox dcr 250 supermakro linse". Det er mulig at den er brukt også her. Tom Endret 3. oktober 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg vet ikke hvilket akmera og objektiv som er brukt, men jeg tar utgangspunkt i et DSLR med macro-objektiv, så du får bare vurdere kritikken min ut ifra det Det er veldig sterke farger i bildet, både på grunn av kontraster og fargemetning. Svart er ikke som andre farger, det blir ikke lysere jo mer lys man pøser på, fordi refleksjonen er liten. Det gjør at det svarte forholder seg temmelig svart, mens de andre fargene går i taket. Selv liker jeg gråtoner og et ikke-sprengt histogram, så jeg vil råde deg til å ikek ta i sollys, da vil også skyggene forsvinne eller minskes betraktelig. Når det er sagt er også bakgrunnen forstyrrende både med detaljer og farge. Jeg syns den bryter veldig med resten, og gir ikke inntrykk av silkepute, som er det optimale for makro i mine øyne. Humlas plassering i bildet blir som du selv sier, litt for klaustrofobisk, samt at den stapper trynet inn i blomsten. Ville gjerne likt å sett hele hodet i en positur ulikt humla. Humla skiller seg også lite ut ifra blomsten til tross for meget sterke farger. Fokus sitter, det skal du ha Stå på, ingen gjør det perfekt første gang Takker for tilbakemeldingen, men må si meg litt uenig i noe av din kritikk. Bakgrunnen er ikke så forstyrrende at det har stor betydning, mener i hvert fall jeg!! Anngående sterke farger, så liker jeg ofte at makro bilder har litt sterke farger(kommer selvfølgelig ann på situasjonen). Jeg liker å prøve å få bildene litt mer "kunsteriske"(sier ikke at dette bilde er det), så derfor skjønner heller ikke din krtikk med at du gjerne skulle sett mer av hodet til humle.Det som gir bilde litt sjarm er nemlig at "hodet" til humla er "trøkt" inni blomsten Alle kan ta en makro bilde av feks en flue(hvis de har det rette utstyret, og jeg vet at du har det!!!), men tingen er å prøve å få bildene litt annderledes=) Men uansett, dette bilde er langt ifra perfekt og jeg har en del makro bilder som ligger en god del høyere oppe på lista, for å si det slik...hehe Men kan være enig at bilde er preget av kanskje litt for mye kontrast Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Om du sier det så... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå