Gå til innhold

Hvordan bruke web delen i Lightroom?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lightroom og lurer på hvordan jeg skal få lagt bilder direkte opp til en ftp server. Jeg har egentlig null peiling på ftp, men har til dels skjønt prinsippet. Kan noen gi meg noe n tips og hjelp blir jeg veldig glad. Hvis jeg må registrere meg noe sted bør det helst være gratis.

Blir takknemmelig for alle svar.

SM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har lightroom og lurer på hvordan jeg skal få lagt bilder direkte opp til en ftp server. Jeg har egentlig null peiling på ftp, men har til dels skjønt prinsippet. Kan noen gi meg noe n tips og hjelp blir jeg veldig glad. Hvis jeg må registrere meg noe sted bør det helst være gratis.

SM

Er du eier av et domene så skal du fylle inn ftp adr, passord osv under upload settings i lightroom. I web delen setter du opp bildene som du vil ha de. Klikk upload å den fikser resten selv.

Lenke til kommentar
Hei

SM

Er du eier av et domene så skal du fylle inn ftp adr, passord osv under upload settings i lightroom. I web delen setter du opp bildene som du vil ha de. Klikk upload å den fikser resten selv.

Eier av et domene? Som feks. gratisversjonen med 20 kb hos www.home.no? Jeg registrerte meg der og la inn brukernavn og passord i upload settings i lightroom, men så fikk jeg bare melding om at det ikke virket.?

Lenke til kommentar
Eier av et domene? Som feks. gratisversjonen med 20 kb hos www.home.no? Jeg registrerte meg der og la inn brukernavn og passord i upload settings i lightroom, men så fikk jeg bare melding om at det ikke virket.?
Hm, eg fekk det til. La du til public_html/ i «Server Path»-feltet? Innstillingane i LR ser slik ut hjå meg:

post-21406-1222958834_thumb.png

P.S. paalwa: Er ikkje nok med eit domene, ein må ha eit webhotell.

Redigert: La til ein /.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Brukte du Export eller Upload? Export lager ei mappe med alle filene på harddisken din, Upload laster opp til ei spesifisert side.

Forklaring på framgangsmåte:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
  1. Under Upload-settings trykker du på pila ved Custom settings, og so på Edit.
    post-21406-1222964545_thumb.png
  2. Skriv inn ftp.start.no i Server-feltet, og brukarnamn og passord i felta for det. Klikk so på Browse, og det vert opna eit nytt vindauge, som viser innhaldet på webområdet ditt på Start.no:
    post-21406-1222964795_thumb.png
  3. Klikk på mappa public_html, og so på Select:
    post-21406-1222965060_thumb.png
  4. Lagre dette som ein mal, so du slepp setje det opp fleire gonger:
    post-21406-1222965206_thumb.png

Du kan velge å lagre passordet som ein del av malen. Om du ikkje gjer det får du spørsmål om passord kvar gong du skal laste opp. Klikk OK når du har lagra malen.
  5. Attende i Web-modulen. Hak av for å lagre i ei undermappe (subfolder), og skriv eit fornuftig namn på mappa.
    post-21406-1222965726_thumb.png

(Hald deg unna mellomrom, då det vert ein del av nettadressa - til dømes, eg testa med å laste opp til ei undermappe som heiter ymse, og adressa til bileta vert då http://home.no.net/totaskj/ymse/.)
  6. Klikk Upload nede til høgre. Resten gjer LR.

Redigert: Du hadde vel gjort mykje av dette frå før, so det var kanskje ikkje noko særleg nytt, men eg tenkte at eg like gjerne kunne skrive litt detaljert når eg fyrst var i gang.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Brukte du Export eller Upload? Export lager ei mappe med alle filene på harddisken din, Upload laster opp til ei spesifisert side.

Forklaring på framgangsmåte:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
  1. Under Upload-settings trykker du på pila ved Custom settings, og so på Edit.
    post-21406-1222964545_thumb.png
  2. Skriv inn ftp.start.no i Server-feltet, og brukarnamn og passord i felta for det. Klikk so på Browse, og det vert opna eit nytt vindauge, som viser innhaldet på webområdet ditt på Start.no:
    post-21406-1222964795_thumb.png
  3. Klikk på mappa public_html, og so på Select:
    post-21406-1222965060_thumb.png
  4. Lagre dette som ein mal, so du slepp setje det opp fleire gonger:
    post-21406-1222965206_thumb.png

Du kan velge å lagre passordet som ein del av malen. Om du ikkje gjer det får du spørsmål om passord kvar gong du skal laste opp. Klikk OK når du har lagra malen.
  5. Attende i Web-modulen. Hak av for å lagre i ei undermappe (subfolder), og skriv eit fornuftig namn på mappa.
    post-21406-1222965726_thumb.png

(Hald deg unna mellomrom, då det vert ein del av nettadressa - til dømes, eg testa med å laste opp til ei undermappe som heiter ymse, og adressa til bileta vert då http://home.no.net/totaskj/ymse/.)
  6. Klikk Upload nede til høgre. Resten gjer LR.

Redigert: Du hadde vel gjort mykje av dette frå før, so det var kanskje ikkje noko særleg nytt, men eg tenkte at eg like gjerne kunne skrive litt detaljert når eg fyrst var i gang.

So far so good, takk for detaljert og beskrivende måte å gjøre det på, men nå kommer 1000 kroners spørsmålet.

Når jeg så trykker på preview in browser får jeg opp denne linken file:///C:/Users/Sindre/AppData/Local/Temp/AgWPGExport-8/index.html som bare går an å klikke seg inn på når jeg er på dataen min hvor jeg har alle bildene.

Hvordan skal jeg gjøre det for å kunne ha en side som foreksempel "minebilder.no" å vise de bildene jeg laster opp på den siden? Beklager masse spørsmål, men hadde vært kult om jeg fikk dette til.

Endret av sndrem
Lenke til kommentar

Nøkkelordet er Preview. Det er ei førehandsvising, og det du viser i nettlesaren er midlertidige filer LR har laga (dei ligg som du ser i ei temp-mappe. Temp = temporary = midlertidig).

Du sa du hadde ein Start.no-konto, so den kan brukast. Gjer akkurat slik eg skreiv, so vert bileta lagt ut på nett.

Lenke til kommentar
Nøkkelordet er Preview. Det er ei førehandsvising, og det du viser i nettlesaren er midlertidige filer LR har laga (dei ligg som du ser i ei temp-mappe. Temp = temporary = midlertidig).

Du sa du hadde ein Start.no-konto, so den kan brukast. Gjer akkurat slik eg skreiv, so vert bileta lagt ut på nett.

Jeg har ikke en start.no-konto, men en home.no-konto, beklager hvis jeg skrev feil, men hvor mye koster en start.no konto eller kan jeg bruke home.no?

Lenke til kommentar
Ups, beklager. Du kan like gjerne bruke Home.no, dei har FTP-støtte dei ogso. I staden for å skrive ftp.start.no i LR, skriv du ftp.home.no.

Det er for den saks skuld gratis med Start.no-konto, men du får ein stygg reklame øvst på sida (sjå til dømes sida eg linka til).

Jeg har skrevet ftp.home.no osv... men når jeg så trykker upload lastes bildene opp og da de er ferdig trykker jeg på preview in browser, men da kommer jeg inn på en ny side på nettet hvor det står file:///C:/Users/Sindre/AppData/Local/Temp/AgWPGExport-11/index.html og så langt jeg har forstått er det bare en html fil som jeg bare kan se fra min datamaskin?

Hvordan skal jeg gjøre det hvis jeg feks vil sende en link til venner som da skal kunne komme innpå den siden jeg laster opp bildene å kunne se de?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...