Gå til innhold

Catch22: RAID-5 og mislykket BIOS-flashing

stingsilda

Anbefalte innlegg

Hjelp... :-)

Forsøkte å flashe biosen på mitt Asus P5B Premium, med det resultat at all informasjonen i brikken ble fjernet, men ingenting lagt inn igjen. Etter diverse krumspring for å prøve å gjenopprette skaden i natt måtte jeg tilslutt skru av og legge hodet på puta...

Så nå starter ikke maskinen, naturligvis. Kommer ikke engang til POST.

Diskene mine er satt opp i RAID-5 via Intel ICH8R-kontrolleren på hovedkortet, så jeg kan ikke bare kjøpe et nytt hovedkort og kjøre videre med diskene.

For sikkerhets skyld er BIOS-brikken lodddet på hovedkortet også, ellers hadde jeg bestilt tjenestene til noen som har en EPROM-brenner.

Er det noen som vet hvordan jeg kan knekke denne nøtta uten å miste dataene? Er åpen for enhver løsning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Diskene mine er satt opp i RAID-5 via Intel ICH8R-kontrolleren på hovedkortet, så jeg kan ikke bare kjøpe et nytt hovedkort og kjøre videre med diskene

Ehh.. jo det kan du.

Du kan jo flytte raidet ditt til et nytt intel basert hovedkort med ICH8R/ICH9R/10R da.

Det er ved bruk av andres raid kontrollere du kan få problemer.

Du trenger bare å definere opp raidets data/level (slice/stripe størrelse etc) i raid bios (uten å skrive til disk) og kople de opp på portene tilsvarende på nytt hovedkort som du hadde det.

Ellers så er runtime.org sin raid reconstructor og captain nemo noe du kan benytte for å hente ut data du evt trenger.

Lenke til kommentar
Du kan jo flytte raidet ditt til et nytt intel basert hovedkort med ICH8R/ICH9R/10R da.

Du trenger bare å definere opp raidets data/level (slice/stripe størrelse etc) i raid bios (uten å skrive til disk) og kople de opp på portene tilsvarende på nytt hovedkort som du hadde det.

hmm...

Er du HELT sikker på at det er så enkelt?!?

Dette ser jo ut som lyset i enden av tunellen! :-)

-Men er litt nervøs nå... må være helt, helt sikker på at det ikke er et tog som kommer i mot... :-)

Lenke til kommentar

hmm...

Er du HELT sikker på at det er så enkelt?!?

Dette ser jo ut som lyset i enden av tunellen! :-)

-Men er litt nervøs nå... må være helt, helt sikker på at det ikke er et tog som kommer i mot... :-)

Altså hvis du på samme hovedkort med ICHx reflasher BIOS eller resetter CMOS må du jo enable raidet ditt igjen med like data ikkesant.

Det blir akkurat det samme du må gjøre med nytt hovedkort med samme raid kontroller.

Spørsmålet er dog om du har OS installert på raidet og om dette booter okay eller ikke siden du "har byttet" hardware.

Det er jo også mulig for deg å kjøpe deg et nytt P5B.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=62216

Edit:

PS! Husk å merke diskene på gammelt oppsett med hvilken disk som er hvem i raidet og hvilken sata-port det står på.Slik at du kan sette det opp igjen identisk kablet i tillegg til samme konfig i raid setup.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Altså hvis du på samme hovedkort med ICHx reflasher BIOS eller resetter CMOS må du jo enable raidet ditt igjen med like data ikkesant.

Det blir akkurat det samme du må gjøre med nytt hovedkort med samme raid kontroller.

Spørsmålet er dog om du har OS installert på raidet og om dette booter okay eller ikke siden du "har byttet" hardware.

Ahhh! Glimrende!

Jeg har OS'et installert på raidet (Vista U 64-bit), men det er det minste problemet, tror jeg. Har allerede tenkt tanken på å kjøpe en disk til og installere systemet på den før jeg prøver å reetablere RAID'et. Skal huske det der med SATA-porter og merking av kabler!

Tusen takk for hjelp!

Stingsilda tenker "svøm og kjøp"! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...