Gå til innhold

Saphire radeon 9700non-pro: drivere/oc?

hammon

Anbefalte innlegg

Har fått mitt radeon kort nå og skal sette opp den nye maskina i morgen når prosessoren kommer. Opsettet bli slik:

Epox 8RDA+

AMD XP2500+ (Barton)

2x512MB DDR333 ram

Saphire Radeon 9700 128MB

Jeg har aldri klokket noe som helst og er mest interessert i å få en stabil pc som yter bra til spilling og videoredigering. Ser det er mye forskjellige meninger om bios-flashing og catalyst-drivere og directx9.

Helt enkelt forklart, hva bør jeg gjøre når jeg installerer dette. Hvilke drivere skal jeg bruke og er det mye å hente på oc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har akkurat samme skjermkort. når jeg installerte det la jeg inn de nyeste catalyst driverene + control panel og direct x 9. jeg har ikke giddi og overklokka noe, siden kortet er så bra at du ikke trenger det enda.

Alle spill fungerer glatt

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Installer DX9 først.

Så installer 3.1 eller 3.2 Catalyst drivere.

Så installer Control Panel.

Etter det kan du overklokke med enten BIOS flash eller RivaTuner e.l.

Først må du skjekke hva slags minne 9700 kortet ditt har.

Det er et annet tema som jeg startet i dette forumet som du bør ta en titt på, den er nesten øverst.

Hvis du har 3,3ns minne, da kan du klokke minne opp til 300MHz "stabilt". Virker kanskje bedre hvis du har minne litt lengre ned, og så overklokke prosessoren på 9700'n mer, får mer stabil ytelse den måten.

Hvis du har 3,0ns minne, kan du klokke minne til 333MHz, og hvis du har 2,86ns minne, da kan du klokke den til 350MHz. Dette er minne på 9700 altså, ikke noe med det andre minne i PCen å gjøre.

Skjekk på det andre temaet som jeg har lagt opp.

Lenke til kommentar
Jeg fikk litt over 1000 poeng mindre i 3dmark2001 med de nyeste driverne, derfor bruker jeg nå de nest nyeste driverne.

Er dette et kjent problem?

Fant ut at jeg har 2,86ns på minnebrikkene på skjermkortet. Kan altså klokke til 350Mhz, MEN vil jeg merke det andre steder enn i 3dmarks?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

3.2 driverene ser ut til å ha litt dårligere ytelse enn 3.1. Men 3.2 er mer stabil og har blitt kvitt en del bugs.

Om du vil merke det utenfor 3DMark? Vel... Sikkert ikke.

Alle spillene du spiller kommer du neppe til å merke forskjell siden det kommer til å være ganske flytende og nice alikevel. Tror ikke du klarer å overklokke minne til 350MHz uten stabilitets problemer. Høyeste jeg har sett hittil at noen overklokket er 680MHz, dvs. 2x340MHz. Hvis man skal klokke til maks grense av minne, må man sette opp Volten på AGP tror jeg. Mer ytelse = større behov for strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...