Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er forhold til en slektning galt?


Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Hei_*

Hei, trådstarter her...

 

Takk for alle gode svar, og til de som diskuterer om lovverk, så er det ikke det jeg lurer på. Jeg vet hvordan lovverket er på slikt. Som en skrev tidligere i tråden, så er det ulovlig å ha et forhold med noen som er enten vertikalt eller horisontalt på slektstreet ditt. Det vil si f.eks søsken, foreldre, besteforledre, osv... Ikke søskenbarn, tremenninger, firmenninger og til og med tanter og onkler.

 

Men som sagt, så var det ikke hva loven sier jeg lurte på, men om dere synes det hadde vært galt om jeg hadde hatt et forhold med tremenningen min som jeg er veldig glad i.

Lenke til kommentar

Det kommer vel egentlig bare an på hva slags forhold du har til denne tremenningen fra før.

Selv har jeg en tremenning som antakeligvis er det nærmeste jeg kommer til å ha en bror, så det å rote med ham ville være helt utenkelig, mens andre tremenninger kjenner jeg ikke, og da stiller saken seg ganske annerledes.

Hvis du selv synes det er greit, så ser ihvertfall ikke jeg noe problem i det.

Lenke til kommentar

Tre menninger går fint i mine øyne, de har man ikke så godt forhold til fra før av uansett...

 

Men søskenbarn tror jeg blir noe annet, hadde jeg blitt sammen med kusina mi, hadde onkelen min garrantert lynsjet meg, og sikkert kallt meg en gris/ et svin. Nei, da er det like greit å holde seg til litt lengere bak i familie treet :p

 

Det er ihvertfall min mening, men til trådstarter... SLÅ TIL MANN :thumbs:

Lenke til kommentar
Men hvis vi ser på normer, hvordan ville roting/følelser mellom stesøsken bli tatt imot av venner/familie?

 

Eg hadde nok ikkje gjort det, men me er alle forskjellige. Eg tenkjer berre at det ville ha vore litt rart å holde på med stesøstra mi. Men det er kun på bakgrunn av moralske normer, og ikkje rettslege (for det finst som sagt ingen avgrensingar i lova mot dette).

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Er det galt å være sammen med en slektning? Ikke nær slektning, men tremenning, firmenning, osv..? Liker en jente veldig godt som er tremenningen min... Vi har rota sammen før osv...

 

Nei. I f.eks Sveits regnes ikke fetter/kusine engang som slektning. Men kulturen vår og samfunnet rund deg liker ikke sånt, så ligg heller unna så lenge så mulig.

Lenke til kommentar
Er det galt å være sammen med en slektning? Ikke nær slektning, men tremenning, firmenning, osv..? Liker en jente veldig godt som er tremenningen min... Vi har rota sammen før osv...

 

Nei. I f.eks Sveits regnes ikke fetter/kusine engang som slektning. Men kulturen vår og samfunnet rund deg liker ikke sånt, så ligg heller unna så lenge så mulig.

Skal man berre la seg styre av samfunnet? Selv om nokon ting ikkje er askeptert i vår kultur og vårt samfunn, så betyr ikkje det at er galt. Tenk deg at du hadde møtt ei jente på byen en kveld. Dere hadde fått god kontakt og bla bla bla, mens så hadde du funnet ut at ho var din tremenning. Hadde du da berre avslutta heile forholdet? Det hadde ikkje eg gjort iallefall.

Lenke til kommentar
Spørs litt når hun kom inn i familien da. Om dere var 1 år eller 15, liksom. Altså om dere er vokst opp "som søsken" eller ikke.
Enig i den. Om man er 17 og plutselig blir "søsken", må det nå være lov og bli forelsket. Selv om det sikkert er jævlig sært for foreldrtene. :p
Nei. I f.eks Sveits regnes ikke fetter/kusine engang som slektning. Men kulturen vår og samfunnet rund deg liker ikke sånt, så ligg heller unna så lenge så mulig.
Samfunnet og kulturen liker ikke sånt? Vel, om en av mine tremenninger blir sammen med en annen av mine tremeninger, kunne jeg ikke brydd meg mindre. Sannsynligheten for at jeg i det hele tatt vet hvem de er, er liten, og sjansen for at de vet at de er i slekt, er heller ikke stor... Om de vet om det, synes jeg fortsatt ikke det er noe feil ved det. Bortsett fra, som nevnt, dersom de treffes mye i familiesammenhenger, og føler seg som famile, mer enn de føler seg som en hvilken som helst gutt som har truffet en hvilken som helst jente. Da synes jeg det blir litt mer.. sært. Endret av NgZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Søsken er en ting, for da deler man mange gener, men når det kommer til søskenbarn er det så vidt jeg vet aldri bevist noen spesielle skader på evt. foster.

 

Hvert enkelt gen i et barn fra et søskenbarnpar har 6,25% sjangse til å møte på en klone fra en besteforelder. Sjangsen for å ikke få en genetisk defekt pga innavl blir da 0,9375 opphøyd i antall skadelige recessive gener hos denne felles besteforelderen. Sannsynligheten blir fort ganske liten om man har et par-tre gener som ikke er helt som de skal være.

Det tilsvarende tallet for søsken er 25% (0,75) - da snakker vi fort massivt innavl.

Kilde: wikipedia

Lenke til kommentar
Stesøsken er jo ikkje eingong i slekt, så lova har ingen avgrensingar når det kjem til det.

Tja.. Det er ikke bare "ekte" slektsskap som teller:

 

§ 3. Forbud mot ekteskap mellom nære slektninger.

 

Ekteskap kan ikke inngås mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken.

 

I forhold til adoptivbarn gjelder forbudet overfor både den opprinnelige slekt og adoptivforeldrene og deres slekt. Er adoptivbarnet blitt adoptert på ny, kan fylkesmannen likevel samtykke i ekteskap mellom adoptivbarnet og en av de opprinnelige adoptivforeldrene eller dennes slektning.

 

Det er også tilfeller hvor stesøsken ikke går:

 

"Begrepet incest brukes ofte i dagligtalen om sex mellom personer som har de samme rollene, som i familiens nedadgående rekke, som stebarn, steforeldre, stesøsken eller adoptivbarn.

Incest i denne betydningen er ulovlig, fordi det er destruktiv for maktrelasjonene"

https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t659758.html

 

Mange har jo vokst opp med sine stesøsken, og har derfor et forhold i praksis som er likt det mellom ekte søsken.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...