Gå til innhold

Nye hodetelefoner - AKG eller Beyerd.?

Ragish

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å gå til innkjøp av nye hodetelefoner. Begynner å bli drittlei av den nødløsningen med billige HMV-hodetelefoner som jeg kjører nå :-)

Bruksområdet vil først og fremst være musikk, da helst hiphop/rap, ispedd litt rock/indie og noen helt andre musikkstiler (ala Yann Tiersen når jeg er lei av annen musikk). Ellers er det ingen ulempe om hodetelefonene fungerer fint til å spille TV-spill med og se på film med. Mest sannsynlig vil de også bli brukt litt i et hjemmelydstudio, uten at det bør avgjøre for mye, for det er altså selve musikklyttingen som er poenget med hodetelefoninnkjøpet mitt.

Jeg har sett en del rundt på internett og står igjen med blant annet disse alternativene:

- AKG K 271 Studio (55 ohm)

- AKG K 240 Studio (55 ohm)

- Beyerdynamic DT 770 Pro (32 ohm eller 80 ohm)

I en periode brukte jeg AKG K 240 Studio (eller var det K 141? - husker ikke helt) stort sett hele tiden. Jeg husker at jeg først ikke likte lyden noe særlig (tam bass osv.), men at jeg ble vant til dem etter en liten stund og da elsket lyden i dem. Derfor seiler AKG K 271 og K 240 Studio opp som to av alternativene.

Ellers har jeg hørt mye bra om Beyerdynamic DT 770 Pro, og jeg fikk også såvidt prøvd dem i en butikk da jeg var i Oslo sist gang. Jeg hadde ikke med andre musikkilder enn mobiltelefonen min (med vanlig minijack-utgang), og synes lyden var litt sped/lav. Ellers hørtes lyden OK ut, men jeg fikk jo altså ikke testet skikkelig, på grunn av dårlig tid og lav lyd. At lyden var en smule lav på mobiltelefonen min bekymrer meg i grunnen ikke, da jeg ikke planlegger å bruke disse hodetelefonene til å lytte på musikk fra den.

Til slutt sitter jeg igjen med noen spørsmål:

- Vil jeg få problemer med å drive noen av disse hodetelefonene? Jeg kommer til å koble dem rett i stereoanlegget, rett i TV'en eller rett i PC'en. Eventuelt har jeg også en liten mikser jeg kan kjøre lyden gjennom, men ideelt sett bør de kunne kjøres greit av PC'en min (Dell Latitude d620 med standard(?) lydkort). 32 ohm går vel greit, hva med 55 ohm og 80 ohm? Jeg husker ikke om jeg kjørte K240/K141 direkte fra PC'en eller gjennom en mikser da jeg brukte dem...

- Er det noen ulempe å velge 32 ohm foran 80 ohm på DT 770 Pro? Lydkvalitetsmessig eller på andre måter?

- Er bassen på DT 770 Pro for drøy? Har lest litt om at den er mer aggressiv enn den i AKG sine hodetelefoner. Blir det for voldsomt? Jeg elsket jo lyden i AKG'ene jeg lånte...

- Er putene på DT 770 Pro slitesterke, blir de skitne og stygge av feks diverse hårprodukter? AKG er jo veldig lett å holde rent, i alle fall...

Noen som har synspunkter på hva jeg burde velge?

Jeg er ingen hodetelefonekspert, men er glad i musikk og god lyd. Korriger meg hvis jeg har skrevet noe feil her, og på forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vet det. Men er AKG-settene jeg har nevnt så rene at det vil være noe "problem" da? Har lest at Beyerdynamic-bassen er litt i drøyeste laget...

Noen som har kommentarer til det med om de hodetelefonene jeg har nevnt er for tungdrevne?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg må også innrømme at jeg har falt for AKG-lyden. Lyden er utrolig klar og gir deg et transparent, ufarget og åpent lydbilde. Det liker jeg! :D

Lenke til kommentar
Jeg må også innrømme at jeg har falt for AKG-lyden. Lyden er utrolig klar og gir deg et transparent, ufarget og åpent lydbilde. Det liker jeg! :D

Jepp, enig i det!

Har mer eller mindre bestemt meg for AKG K 271 nå, men da dukker et nytt spørsmål opp i hodet mitt: Hva er forskjellen på AKG K 271 Studio og AKG K 271 mk II?

Jeg vet at Studio-utgaven er eldre enn mk II, og at Studio-utgaven er discontinued (med dertil fine priser). Men er det ellers noen forskjeller? Er det slik at bare mk II-utgaven leveres med både skinn- og velourputer, og at det er det som er forskjellen?

Endret av Ragish
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale K240 framfor den gamle K271. Da jeg testet K271 opplevde jeg at den hadde veldig mye diskant i forhold til K240, nesten som hissing, mens K240 var temmelig flat i frekvensresponsen. Men jeg kan ikke uttale meg om mk II siden jeg ikke har testet disse. :)

Jeg har tidligere skrevet et langere innlegg om K240 og bruk til musikkproduksjon her: Lenke.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale K240 framfor den gamle K271. Da jeg testet K271 opplevde jeg at den hadde veldig mye diskant i forhold til K240, nesten som hissing, mens K240 var temmelig flat i frekvensresponsen. Men jeg kan ikke uttale meg om mk II siden jeg ikke har testet disse. :)

Jeg har tidligere skrevet et langere innlegg om K240 og bruk til musikkproduksjon her: Lenke.

Takk for fint innspill! K240 har jeg også brukt og den har jeg gode erfaringer med. Det er en fin hodetelefon du har, ingen tvil om det :yes:

Men for min del falt valget nå på K 271 mk II. Valgte mk II-utgaven på grunn av at de har både skinn- og stoffputer. Ser for meg at stoffputene kan gjøre det litt mindre "svett". Tror kanskje ikke jeg får problemer med det, men det er i alle fall greit å ha muligheten, og en ekstra ledning er jo også greit å ha.

Takk til alle som har bidratt i tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...