TBJ Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Er det teit å bruke en 5400rpm HD til filserver ? (til LAN med 30 deltagere). Lurer på dette pga. vi hadde LAN i helge og upload/download mot filserver gikk urtreig. (var mellom 8-12 på den samtidig). Eller kan det forklares med at filserverer kun hadde ATA33 (eller kanskje enda eldre). Synspunkter ! (jeg har ikke råd til SCSI, så dropp det forslaget) Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Quote: On 2002-01-16 01:10, TBJ skrev:Er det teit å bruke en 5400rpm HD til filserver ?(til LAN med 30 deltagere).Nja, det høres litt knapt ut.Lurer på dette pga. vi hadde LAN i helge og upload/download mot filserver gikk urtreig. (var mellom 8-12 på den samtidig).Eller kan det forklares med at filserverer kun hadde ATA33 (eller kanskje enda eldre).Synspunkter !(jeg har ikke råd til SCSI, så dropp det forslaget) Det greit å ha en maskin som passer til belastningen. En PII maskin bør det noe være. Mest mulig RAM helst 512 eller mere. ATA66 bør det nok være om du ønsker å utnytte dagens harddisker. IDE disk som er satt opp i RAID0 hadde vært greit. Spes. for disk bør være 7200RPM og minimum 2MB cache. Om du har mulighet til å benytte RAID0 holder det kansje med to 5400RPM disker, men 7200 er anbefalt. Idelt sett hadde det vær best med f eks WD Spesial Edition med 8MB cache i RAID0, men.... så var det prisen da. Det hele kommer an på hvor stor belastningen er vis alle 30 skal se DIvx filmer som streames fra filserveren får du/dere nok problemer uten Gbit (til server) forbindelse og SCSI. Jeg har aldri testet hvor mange som kan benytte en lowend server på en gang. Bruker som regel større* servere på switchet Gbit nett. *Dual PIII, 1024MB RAM, SCSI osv. da går det meste greit. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Quote: On 2002-01-16 08:06, pkalle skrev:Bruker som regel større* servere på switchet Gbit nett.*Dual PIII, 1024MB RAM, SCSI osv. da går det meste greit. Æsjameg. Din ekling :wink: Kommer her og briefer.... Men en annen ting: Hvis det er "vanlige" SCSI disker, trenger man ikke så masse prosessor dersom man kun skal drive med "vanlig" DlUl. ikke noe streaming og sånn da. Da er det som regel diskene og spesielt nettverket som er flaskehals. Hvis du har 10Mbps Hub-Nett, så vil du jo sjelden komme over 8Mbps i praksis. Det er ganske nøyaktig 1MB/s Dersom flere deler dette ut fra en server blir det ikke mye på hver. Skal ikke mye til før en hub går i sirup... Har du en switch, så vil det jo gå litt bedre hvis det er mye trafikk.. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Problemet er egentlig som følger : Serveren er råtten (P2 300). ATA33 eller treigere. Faktum. På forrige LAN satt jeg i et ATA100 kort på den og brukte en lånt 7200rpm HD. Da gikk det meget bra (altså den urtreige serveren gjorde en GOD jobb). Det var først nå vi fikk problemer. Hadde kjøpt en 5400rpm 120GB HD til og brukte nå denne, men hadde dessverre ikke tilgang til ATA kortet denne gangen. Det gikk treigt. Vi lånte en annen maskin (P3 600 ATA33), men fremdeles gikk det treigt. Altså problemet er enten ATA33 eller 5400rpm. Nå sitter jeg og håper at problemet var mangelen på ATA66(100) og IKKE at HD'en bare var på 5400rpm. Neste LAN skal den kjøres på ATA100 (evt. ATA133), men fremdeles kommer vi til å bruke 5400rpm HD. Men vi skal kjøpe en HD til og ha 2 filservere. Og 5400 HD'er i den størrelsen er jo mye billigere enn 7200. Altså ... Er flaskehalsen ATA33 eller 5400 ?? [ Denne Melding var redigert av: TBJ på 2002-01-16 12:08 ] Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Hva med nettverkskortet ditt,hva bruker du? Et nettverkskort på 100Mb/s klarer bare rundt 9.5MB/s som er langt mindre enn disken. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Husker ikke helt hvilket kort som ble brukt, men det var det samme som forrige gangen da det gikk kjempefint. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 17. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2002 [ Denne Melding var redigert av: TBJ på 2002-01-17 13:53 ] Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 17. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2002 Nå driter jeg oppi hele problemstillingen. Får returnere Mator 120GB 5400rpm til Multicom og har bestilt 2 stk. Western Digital WD1000JB (Special Edition). Les test av DinSide Data. Disse har jeg tenkt å sette inn i hver sin maskin med ATA100, mye ram og så krafig prosessor jeg kan skaffe meg der og da (låner av andre). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå