Gå til innhold

3gb i 32bit vs 4gb i 64bit Xp, dilemma!

Downing

Anbefalte innlegg

Hei.

Ny laptop med 2,4ghz dual core processor og 4gb 800mhz installert minne. Hadde bestemt meg for å prøve XP x64 edition for å utnytte all RAM.

Tok en stund å finne riktige drivere, konfigurert og innstallert all maskinvare ordentlig, men alt gikk tilslutt. Det var da jeg ble felt av at et program/nettverksklient jeg er avhengig av i jobbsammenheng ikke støtter 64bit. (Det innebærer driverinstallasjoner og nettverkskort emulator).

MEN etter at jeg hadde krøpet til korset og installert 32bit XP, brukt en dag på å sette opp alle program og alt slik jeg ville, fant jeg en workaround for å få ut informasjon fra jobbnettverket UTEN dette programmet som tvang meg vekk fra xp 64 bit. Gidder ikke skrive mer om hvilket program og hva jeg fant ut for det er litt flaut og egentlig uvesentlig for spørsmålet mitt.

Dermed er dilemmaet mitt nå...:

Skal jeg beholde 32bit og leve med 3gb RAM eller skifte til 64bit og utnytte all RAM installert?

Pluss og minus ved hvert av OS'ene for min del:

XP 32: Alle programmer og maskinvare fungerer smertefritt, men får ikke utnyttet all RAM.

XP 64: Får utnyttet all RAM, men noen maskinvarekomponenter går trått å installere, samt at jeg ikke får småting som hotkeys på laptop'en til å fungere.

Spørsmålet mitt er:

Hva ville DU gjort? Og ikke minst: Utgjør 4gb i 64bit vs. 3gb i 32bit en merkbar ytelesesforskjell?

+Andre kommentarer?

PS. Vista er ikke aktuelt.

PSS. Jeg bruker pc'en til jobb og studier, og litt hobby på siden. Gaming, grafikk og multitasking er stikkord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva som avgjør om du får en gevinst av 4GB vs 3GB er om du til vanlig bruker mer enn 3 GB minne. Det sjekker du i task manager.

Har også litt vanskelig for å tro at det går vekk en hel GB pga 32-bit OS på en laptop.

Ja det syns jeg er noget rart også. Det skal da ikke være så mye som stjeler av adresseallokeringa her. Nå er det dog en del forskjellig hardwareting som sitter i den, men 1gb? Neppe.

Men Windows rapporterer 3gb RAM så...

Lenke til kommentar

tipper du har rundt 3,3 GB på din XP 32 bit og jeg ville mye heller rotet rundt med det enn XP 64 bit eller vista!

Bruker du 3-4 GB minne ville jeg heller ha gått for Vista og f.eks 8+ GB minne.. (greit med litt til overs) : )

men laptopen støtter vel ikke det :p

Endret av PowerOfNow
Lenke til kommentar

De fleste laptop-produsenter har drivegjenkjenning.

Du trolig har en stasjonær en, så skal du kunne finne x64-driverene til så godt som all nyere hardware, om så du ikke finner x64 drivere så skal også x86 fungere nokså prikkfritt.

Gå for x64, du har ingenting å tape. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...