chaos king Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 morn, har tenkt å kjøpe en liten oppgraddering til pcen i løpet av oktober nå , og da kjører jeg en reinstalering av windows i samme slengen. problemet er at jeg husker forrige gang jeg reinstalerte windows etter å ha oppgradert, da ville ikke microsoft gi meg ny serial kode, fordi de trodde jeg hadde kjøpt helt ny pc, noe som ikke var tilfellet (bare ny harddisk). den gang var det jo bare å kjøpe ny xp-instalering med ny kode, men så enkelt er det jo ikke i dag. så spørsmålet er: kan jeg oppgradere pcen min og reinstalere windows xp, samtidig som jeg får fornyet en godkjent XP serial kode? eller er jeg dømt til å å gå for vista? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Hva skal du oppgradere da? Hva slags lisens har du på xp versjonen din? her er litt om OEM om det er en slik lisens du har: 1. En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. 2. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves. 3. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves. 4. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows De 25 magiske OEM-poengene: Etter installasjon av OEM-versjon på en maskin får du 25 poeng. Disse poengene blir berørt hvis man bytter hardware i maskinen. Listen under viser hvor mange poeng du mister ved hardwareendring på maskinen: CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM (1 poeng) IDE adapter (3 poeng) Fysisk Operitivsystem harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng) Grafikkort (1 poeng) SCSI adapter (2 poeng) Lydkort (2 poeng) Nettverkskort - ny MAC adresse (2 poeng) Prosessor - CPU (3 poeng) RAM (0->512MB, 512MB->1GB, 2GB->4GB, osv) (1 poeng) BIOS (bios ID) (9 poeng) kilde: msdn.com Endret 1. oktober 2008 av mreinha 1 Lenke til kommentar
chaos king Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 takk;) veldig oppklarende:) har en oem versjon, og siden jeg skal oppgradere hovedkortet, blir det nok vista på meg... jaja, får jo dx10 da:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå