Gå til innhold

Asus P5K og Zalman cnps9500, får ikke justert RPM...

sleepy21

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus P5K Premium hovedkort med en Zalman cnps9500 vifte. Den bråker litt ved full guffe så skulle gjerne likt å senket hastigheten litt på den. Har brukt FanMate 2 som fulgte med den før, men syns det er litt tungvindt å ha manuell kontroll på den.

Derfor kunne jeg tenke meg at BIOS/Hovedkortet selv styrte viftehastigheten basert på temp/load på CPUen.

Dette har jeg skjønt man kan bruke AI Suit (Q-Fan) fra Asus til.

Problemet er at jeg får ikke justert hastigheten. Uansett hva jeg setter Q-fan til (optimal, silent) så går vifta for fullt (ca. 2600rpm) Chassis viftene får jeg justert, men ikke CPU vifta. Alle viftene er av "3-pins" typen, altså ikke PWM vifter. Har prøvd Speedfan også, med samme resultat. CPU viften rapporterer RPMen men jeg får ikke justert den vha software virker det som...

Software er oppdatert til siste versjon (BIOS, AI SUIT)

Noen som vet hva som kan være feilen? Man skal kunne kontrolere en "ikke-PWM" vifte med software sant?

Endret av sleepy21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med vifter styrt via software, men har du et valg i bios som heter hardware monitor? Der kan du isåfall sannsynligvis justere hastighets-"profiler"?

EDIT:

i bios: "POWER" -> "Hardware Monitor" -> "Fan Speed"

Endret av runniz
Lenke til kommentar

Jada, det har jeg prøvd. Q-fan og Bios valgene er egentlig en og samme ting på Asus kort, men prøvd begge deler uten å lykkes.

Men har lest meg litt rundt på andre forum, og det ser ut som man må ha en PWM vifte for at man skal bruke Q-fan, så da er ny CPU vifte på vei i posten for min del :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...