Gå til innhold

Ultravidvinkel, hvilken skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å kjøpe en ultravidvinkel, men tenkte å forhøre meg litt om erfaringer først.

For øyeblikket ser Tokina sin 11-16 2.8 mest interessant ut, da den er lyssterk, noe som kommer godt med til snowboardfoto. De andre jeg har sett på er Sigma sin 10-20mm og Tokina sin 12-24

Erfaringer, tips, anbefalinger tas godt imot!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, men objektivet jeg nå kjøper vil jo primært bli brukt til landskap o.l når det ikke er vinter, og hvor stor forskjell er det egentlig mellom 10 og 11mm?
Like stor forskjell som 18 og 20mm ca, om det sier deg noe... Det kan du sannsynligvis prøve med kameraet ditt. Sett objektivet på ca 20mm, og sett kameraet til øyet. Lat som det tilsvarer 11mm, og zoom helt ut til 18mm, det vil tilsvare 10mm...
Lenke til kommentar

Det var ikke enorme forskjellen, nei.

Er lyssterkt viktig på snowboardfoto? Jeg ser for meg lyssterke omgivelser i skibakken.

Utover kveldingen kan det være det, ja.

Sitter å vipper mye mot 11-16, problemet er at det er svært få som har denne inne.

Lenke til kommentar
Det var ikke enorme forskjellen, nei.

Er lyssterkt viktig på snowboardfoto? Jeg ser for meg lyssterke omgivelser i skibakken.

Utover kveldingen kan det være det, ja.

Sitter å vipper mye mot 11-16, problemet er at det er svært få som har denne inne.

Kan anbefale Tokina 11-16. Kjøpte denne i sommer, men har ikke tatt enormt med bilder med den enda. Kan dog si at den er skarp og fin, bra byggekvalitet og grei pris. Jeg kjøpte min på e-bay. Kom på ca 3500.

Det eneste som er med 11-16 er at den kan bli noe vid. Skulle gjerne hatt muligheten til å gå til 22-24, det hadde vært digg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Prøvd i egen tråd å få noe svar på dette uten hell, så tror vi nok bare må vente til det kommer ut noe mere informasjon om dette objektivet.

Magnus

Her: http://www.dpreview.com/news/0809/08090204tamron_10-24mm.asp sies det at objektivet skulle komme i slutten av september, men i Japan først.

Edit: Ser ut som om prisen vil ligge på USD500 i USA: http://www.adorama.com/TM1024NKAF.html

Endret av Slettet+149837134
Lenke til kommentar
Sigma 10-20 har jo fått mye skryt og er jo med 1000 kr i avslag på fotomessen som starter i morgen.

Hvilken fotomesse? og hvor finner jeg det tilbudet?

Mvh Thorstein Korsvold

Kan ellers anbefale Tokina 12-24, meget god optikk!

Sigma 10-20 skal også være bra, begge disse gir veldig mye for pengene. Har lest en test av Tokinas 11-18, men den så ikke ut til å være noe særlig bedre enn noen av dem jeg nevnte over. Husker dog ikke hvor jeg så dette.

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...