gwh Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Ser at JP har D90 nå til 7000(6999,- for dere flisespikkere... ;-) ) eller 7100,- med frakt,men da uten brukermanual. Denne er på cd og engelsk. Dette innebærer ikke noe problem for meg da dette er dagligspråket hjemme. Men, er det noen andre forandringer iforhold til Fotovideos pakke til 7400,-? Reklamasjonsretten på 5år er jeg klar over, men tar utgangspunkt i at JP skal holde på lengre enn så..... Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 I norge er det ikke lov å selge uten scandinavisk bruksanvisning. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Seriøst ? Det har jeg aldri hørt noe "lov" om. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 jo da, på forbrukerrådets nettsider (http://www.forbrukerradet.no) står det blant annet følgende: Forbrukerkjøpsloven sier at varen skal være slik du har avtalt med selgeren. Har du opplyst selgeren om at varen skal brukes til noe spesielt, kan du kreve at varen egner seg til dette. Du har krav på at varen har de egenskaper og den holdbarhet som selgeren har opplyst ved kjøpet, gjennom annonser, på plakater, på emballasjen o.l. Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen: * har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting * har samme egenskaper som en prøve eller modell du har sett på * har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom markedsføring * oppfyller offentlige sikkerhetskrav * er pakket forsvarlig * er fri for heftelser * følges av en forståelig bruksanvisning hva man skal tolke forståelig som kan jo diskuteres, for enkelte vil jo det bli nettop norsk, om det juridisk er sånn kan jeg ikke svare på Slik at det skal følge med bruksanvisning på D90 fra JP og alle andre som driver med EU modeller som er forstålig. Og da ikke alle kan engelsk så vil det si Dansk eller Svensk som nærmeste. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Så lenge du er registrert (gratis) i kundesenteret til Nikon.no kan du laste ned Norsk bruksanvisning til alle kameraene inkludert D90. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 I norge er det ikke lov å selge uten scandinavisk bruksanvisning. Dette stemmer overhodet ikke. Man har lov til å avtale noe annet, og i det selger gjør oppmerksom på at brukermanualen er på et annet språk enn norsk, dansk eller svensk, eller ikke foreligger, har dere når du velger å kjøpe varen inngått en avtale som er helt OK i følge loven. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 hva man skal tolke forståelig som kan jo diskuteres, for enkelte vil jo det bli nettop norsk, om det juridisk er sånn kan jeg ikke svare på Da ville det bety at feks Canon sine kamera ikke kunne selges i Norge,manualen er på svens,dansk og finsk . Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 I norge er det ikke lov å selge uten scandinavisk bruksanvisning. Dette stemmer overhodet ikke. Man har lov til å avtale noe annet, og i det selger gjør oppmerksom på at brukermanualen er på et annet språk enn norsk, dansk eller svensk, eller ikke foreligger, har dere når du velger å kjøpe varen inngått en avtale som er helt OK i følge loven. Ikke at jeg ble klok på det du skrev, men for ordens skyld; fkjl. er ufravikelig, hvilket betyr at det ikke kan avtales til ugunst for forbruker, noe det for mange kan bli med utelukkende engelsk brukermanual. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Ikke at jeg ble klok på det du skrev, men for ordens skyld; fkjl. er ufravikelig, hvilket betyr at det ikke kan avtales til ugunst for forbruker, noe det for mange kan bli med utelukkende engelsk brukermanual.Så når jeg mener skandinaviske manualer er noe dritt og "til ugunst" for meg, så har ikke Japan Photo lov til å selge meg et kamera med norsk manual hvis jeg velger å blåse pengene mine på det læll? Det får da for pokker være grenser for overtolkning av forbrukerkjøpsloven... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Ikke at jeg ble klok på det du skrev, men for ordens skyld; fkjl. er ufravikelig, hvilket betyr at det ikke kan avtales til ugunst for forbruker, noe det for mange kan bli med utelukkende engelsk brukermanual.Så når jeg mener skandinaviske manualer er noe dritt og "til ugunst" for meg, så har ikke Japan Photo lov til å selge meg et kamera med norsk manual hvis jeg velger å blåse pengene mine på det læll? Det får da for pokker være grenser for overtolkning av forbrukerkjøpsloven... Nå snakket jeg generelt, men i sinnet ditt har du vel oversett det faktum. Hvis du har et så stort problem med fkjl. så kan du lese den selv. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Nå snakket jeg generelt, men i sinnet ditt har du vel oversett det faktum. Hvis du har et så stort problem med fkjl. så kan du lese den selv.Jeg har ingen problemer med forbrukerkjøpsloven, jeg bare poengterer at du overtolker den til de grader. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Når en kjøper kamera i en norsk butikk skal det følge med brukermanual på et skandinavisk språk. Norsk/Svensk/Dansk. Medfølger ikke det og det ikke kan fremskaffes kan du i henhold til kjøpsloven heve kjøpet. Men!!!! Hvis forretningen selger deg en EU modell eller annet egenimportert kamera uten skandinavisk manual, og opplyser deg at det er en EU modell uten skandinavisk manual er det helt lovlig. Men du har krav på norske garantibestemmelser. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har ikke fullt øversikt over hvor mange EU-modeller vi har solgt de siste 5 årene, men de må være noe mellom 50.000 og 100.000 stk - helt grovt. I denne 5-års periode har praktisk sett alle Norske importører prøvt å stoppe det en gang i mellom, enten med advokat eller uten. Ingen har lykket fordi vi altid opplyser om "utenlendisk" manual, både i reklame og på salgsdesk. Utover dette, så gjelder engelsk alerede som "verstålig språk" for noen dommer, jeg var faktisk overrasket selv om dette. Men jeg synds denne diskusjion er veldig teoretisk. Vi har ikke hatt ett eneste kunde (og vi har mange) som har gått til forbrukerrådet p.g.a. manglende manualer. Hvis noen finder ut att engelsk manual er ikke god nog, så kan den altids kjøpe ekstra eller vi hevde kjøpet uten stor tam-tam. Men bare for det er sagt, så kommer bare Nikon (de har sagt opp kontraktet) og Panasonic fra EU, alle andere produkter kommer fra Norsk importør - og det er våres målsettning. Stephan Lenke til kommentar
sarom Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 JPstoney sier: "Utover dette, så gjelder engelsk alerede som "verstålig språk" for noen dommer, jeg var faktisk overrasket selv om dette". Den norske kjøpsloven sier: Det skal følge med en bruksanvisning som du forstår. Og når det gjelder kameaer så har jeg nok mange med meg når jeg sier at det det kan være svært vansklig for mange nordmenn og forstå alle alle ord og uttrykk etc. som står i en engelsk bruksanvisning. Jeg tror nok dommere vil ha forståelse for det. Ellers så er jeg jo litt forundret over at norske butikker/nettbutikker kan selge like billig som de som selger EU modeller, ja ofte også være billigere. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Problemet som er størst når det gjelder Eu modeller ekke bruksanvisning. Det er når du skal ha service. Og du leverer den til nærmeste forhandler. Ikke den du kjøpte av. Og eu modell det aner du ikke at du har. Så sier firma du lever til at ok vi sener til service men du må betale frakta inns iden du ikke handla hos oss. Kommer på verkstede i Bergen og vips der kan de ikke reparere aparate for det er Eu modell og det må leveres til utlande de første 2 åra. Senere så kan firma som selger Eu modeller velge om det blir reparert i norge eller utlandet. Uanset så skaper det bry for lokal foto forhandler som driver med ekstra service for å sende inn kamra for reprasjon. FRA d.d så blire ikke aktuelt å sende inn annet en kjøpt hos oss. Referer da kunde til å sende inn selv. Problemet til de som driver med Eu modeller også, samt oss som handler fra Nikon Norge er å overholde maks reprasjons tid som er 5 uker. Alle Nikonm P80 f.eks sendes til Bergenm som så sendes til Estland for reprasjon så til bake og til kunde. Dette tar kortes mulig tid 4 uker. Slik at forhandler får store Problemer. Som sagt nå ser dere at alt baller på seg. Og NORGE som ikke er med i EU bør bare forby hele faenskapen mener nå jeg. Være er det ikke så får heller de som er intresert i å ikke ha Norske retigheter handle det fra nett fra utlandet. Firmar som er i Norge bør følge samme spille regler. Det finnes nå et scenario der alle forhandler kutter Norske modeller. Hva erre forbrukeren får da. Jo den får at Canon Norge, Nikon Norge Olympus Norge osv osv osv går konkurs og ingen er tjent med det. Tuss. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Nå begyndte vel egentlig denne tråden om at jeg lurte på om det var noen forskjeller på EU'en til JP og Norsk'en til Fotovideo, bortsett fra brukermanualen da. JP, vet du? Og når det gjelder om Nikon Norge/Canon Norge whatever går konkurs for de selger "norske" modeller, da er det noe veldig galt med prissettingen til leverandøren. Mitt hovedformål på kamerahus er norsk butikk, helst fysisk, da eventuell reklamasjon er lettere å håndtere. Mitt D70 kjøpt hos Stavanger Foto er kaputt for øyeblikket, og de har bedt meg henvende meg til www.camera.no for serviceinnsending. Så vidt jeg har forstått blir dette sendt enten Litauen eller Latvia for videre undersøkelser. Bryr dette meg? Uansett, enten skal jeg ha meg en brukt D300 eller mest sannsynlig en D90. Vi får se over helgen :-) Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Nå begyndte vel egentlig denne tråden om at jeg lurte på om det var noen forskjeller på EU'en til JP og Norsk'en til Fotovideo, bortsett fra brukermanualen da. JP, vet du? Og når det gjelder om Nikon Norge/Canon Norge whatever går konkurs for de selger "norske" modeller, da er det noe veldig galt med prissettingen til leverandøren. Mitt hovedformål på kamerahus er norsk butikk, helst fysisk, da eventuell reklamasjon er lettere å håndtere. Mitt D70 kjøpt hos Stavanger Foto er kaputt for øyeblikket, og de har bedt meg henvende meg til www.camera.no for serviceinnsending. Så vidt jeg har forstått blir dette sendt enten Litauen eller Latvia for videre undersøkelser. Bryr dette meg? Uansett, enten skal jeg ha meg en brukt D300 eller mest sannsynlig en D90. Vi får se over helgen :-) Nei det bryr ikke deg og tråden startet om hva forskjelen på en Eu modell og Norsk Modell. Nå er Eu modelen så vidt billigere og en del billigere. Det som vil skje innen et år er at det kun finnes Eu modeller i dette landet da ingen andre kan sitte å se at man kan selge billigere med bedre fortjeneste. I tilleg så blir varene dyrere for de som ikke kjøper Eu da det blir mindre salg på produktene så dette er en ond sirkel. Selv så driter jeg i Norsk Bruksanvisning Driter i Norsk kjøps lov osv osv. Skal bare ha det billigste. Okke som. Og det er lov å prute enten så selger man eller selger man ikke. Dette må man finne ut av selv hvordan en skal løse. Men håper dere alle ser problemene som kommer. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det finnes nå et scenario der alle forhandler kutter Norske modeller. Hva erre forbrukeren får da. Jo den får at Canon Norge, Nikon Norge Olympus Norge osv osv osv går konkurs og ingen er tjent med det.Tullprat. Det er ikke dyrere for Nikon Norge å ta inn produkter enn det er for Japan Photo å ta inn de samme produktene fra andre som allerede har importert dem til EU-land. Nikon Norge kan godt akseptere at Norge er i ferd med å nærme seg resten av Europa og derfor senke sine egne priser uten at de går konkurs av den grunn. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Det finnes nå et scenario der alle forhandler kutter Norske modeller. Hva erre forbrukeren får da. Jo den får at Canon Norge, Nikon Norge Olympus Norge osv osv osv går konkurs og ingen er tjent med det.Tullprat. Det er ikke dyrere for Nikon Norge å ta inn produkter enn det er for Japan Photo å ta inn de samme produktene fra andre som allerede har importert dem til EU-land. Nikon Norge kan godt akseptere at Norge er i ferd med å nærme seg resten av Europa og derfor senke sine egne priser uten at de går konkurs av den grunn. Det som ikke er Tullprat er når alle butikker i landet ikke gidder å handle av Nikon Norge. Men handler fra utlandet. Da får man ikke solgt 1 kamra og da går man konk sån er livet. Du måke tro det at det er like billig å handle av Nikon Norge en å direkte importere selv. Da håpper man over et ledd som skal ha fortjeneste. Dermed kan man da levere billigere. Uansett så er dette ikke noe ønsket situasjon for markede i Norge. Men det kan bli et scenario, da andre kjeder en Jp og mange nettbutikker ikke kan sitte å se på at man kan selge hvarer til demmes inn pris. Dermed så må de også importere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Nikon Skandinavia eies av Nikon selv, så det burde ikke være noe problem for dem å være konkurransedyktige i forhold til JPs direkteimport. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå