Gjest Menneskers tankegang om forhold Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg har lyst til å debatere en tankegang mennesker ofte har. Litt for å belyse den og mye for å reflektere over den. Kanskje bryte noen fordommer. Jeg vil begynne med å presisere at jeg har tenkt å bruke et case. Jeg understreker at dette ikke har noe med mine egne ønsker eller drømmer å gjøre, eller noe om mitt forhold til det jeg presenterer. I det siste har det vært mange oppslag i media om Barrack Obama. Følgelig har rasisme og en endring av våre holdninger også vært emne i enkelte artikler. Hvordan ting var for 60 år siden med tanke på rasebevissthet og hvordan dette har utviklet seg til dagens holdninger er ofte også et tema. Det var faktisk en gang i tiden at det oppstod opptøyer med skuddvekslinger ved et amerikansk universitet, fordi en svart mann ville utdanne seg der. På den tiden var følgelig også slik at parforhold mellom svart og hvit var bannlyst, ofte av begge raser. Det skjedde endog likevel. Det er bedre i dag, men jeg er ganske sikker på at rasetilhørighetstakegangen fortsatt eksisterer kraftig mange plasser, og ikke bare i USA. Så da kommer vi frem til caset. La oss si at naboen min møter en kvinne fra Romania. Han møter henne i Romania. Språket er helt annerledes, kulturen er helt forskjellig, og følgelig er også tankegang og holdninger til livet helt annerledes. Men ingen setter store spørsmålstegn ved det hele. Det er autoatisk antatt at siden de ser noenlunde like ut så er de også like. De er ikke helt like, hun er ikke nordisk. Men hun har nordiske aner og er lik nok til å blande seg inn i mengden. La oss si at hun var fra Alaska. På andre siden av jordkloden. De bestemmer seg for å ha et avstandsforhold. Da er saken enda bedre, hun har enda mere nordisk slektsap(her er det antatt at hun ikke er inuitt). Men la oss si at alt dette ikke skjer. La oss si at naboen min møter en helt annen nabo. Denne naboen er adoptert til Norge. Men hun er beksvart. Hennes er fra Nigeria. Hun er oppvokst i Norge, lever og tenker etter norsk kultur, snakker perfekt norsk og er på alle måter norsk. Men hun er svart. Hun er så langt fra våre rasetrekk som vi kan tenke oss. Da plutselig er vi inne på de tendense jeg beskrev fra USA i starten av innlegget. Hun er din nabos egen nabo, men hun er likevel antatt å være helt annerledes enn oss. Folk spør seg hvordan de kan være sammen? Hvordan de kan omgås hverandre og forstå hverandre? De er jo så forskjellige... Vi vet jo ut fra denne beskrivelsen at de ikke er det, men det antar ikke folk. Jeg tror at hvis nabo jenta var neger, og jeg ble sammen med henne, så ville folk reagert med fordommer, vantro og kanskje avsky. Ikke fordi det er logisk, eller fordi vi faktisk er forskjellige, men en helt annen grunn. Så hva mener vi om dette? Er vi bevisst på dette? Forstår vi hvor ulogiske vi selv er? Berører disse casene andre aspekter av vår dømmekraft og våre liv? Er folk som ser annerledes ut enn oss selv automatisk farlige og har ingen likheter med oss? Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Det er alt for lite bevissthet rundt dette. En neger ikk norsk, samme hvor hun har vokst opp. Vi er ikke like! Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Og det er bra! Hadde vært utrolig kjedelig hvis alle var like. Til trådstarter, Jeg bryr meg ikke om hva andre måtte mene om min livsledsager. Har de problemer med det, synd for dem. Denne reaksjonen kommer av fremmedfrykt som igjen kommer av usikkerhet. Personer som lar en filleting som hudfarge stå i veien for noe som kunne vært fantastisk flott, er personer jeg ikke vil omgås. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg bryr meg ikke om hva andre måtte mene om min livsledsager. Har de problemer med det, synd for dem. Denne reaksjonen kommer av fremmedfrykt som igjen kommer av usikkerhet. Personer som lar en filleting som hudfarge stå i veien for noe som kunne vært fantastisk flott, er personer jeg ikke vil omgås. Hudfarge en kun personlig preferanse og har lite med hvorfor svarte og hvite, og andre for den saks skyld, ikke skal blandes. Personlig synes jeg ikke veldig solbrune mennesker er attraktivt; svensk som norsk. Lenke til kommentar
Gjest Gjest123 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Var vel egentlig ikke meningen å diskutere hva vi foretrekker, men heller hvordan vi forholder oss til våre holdninger, hvor bevisste vi er, og hva vi tenker om dette. Det er klart at et svart mennesker ikke er norsk selvom det er vokst opp i en norsk familie i norge, men inne i hodet vil vedkommende være norsk likevel. Vi er ikke like, hun vil sikkert arve trekk fra sin rase, men hun vil utvikle seg mentalt som en nordmann. Fordi hun vokser opp i et samfunn som gir henne norsk input. Vi er ikke hardkodede, det er viktig å understreke. En hvit person fra andre siden av jordkloden derimot kan være enda mer annerledes enn feks jeg og du (i hodet og tankegang) fordi vedkommende vokser opp med et annet inpu fra et helt annerledes samfunn. Så hvis vi reagerer på at folk av forskjellige raser er sammen, er det logikk eller er det noe annet? Har vel fått noen svar allerede. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Spiller det noen rolle om man er forskjellige eller ikke? Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Spiller det noen rolle om man er forskjellige eller ikke? Her er det snakk om reell verdi. En annen morsom sak er at avkommet etter mange generasjoner med blanding ikke er forplantningsdyktig. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 all verdi er relativ. Absolutt ikke. Du har Europa og Afrika; høy og lav. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Er du dum? Selvfølgelig er man reproduktiv, så lenge man er samme er art skal det gå fint. Hvis du er så interressert i forskjeller så er de faktisk mye større innad i "rasen" enn mellom rasene. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Er du dum? Veldig modent å ty til personangrep. Hvis du er hvit burde du gå inn for å sette et bedre eksempel for andre. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Svarene dine viser mangel på selvinnsikt. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Vi kan begge spille dette spillet; det virker som du hater deg selv. Lenke til kommentar
Gjest Gjest_123 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Det er vel ikke overraskende at høyreekstreme blir tiltrukket av denne tråden. Det er vel rett mange av dem i samfunnet. Denne diskusjonen er ikke om blandingsbarn egentlig, men anngående den saken finnes det ikke noe hold i følgende påstander høyreekstreme ofte har: * de er styggere enn vanlige barn (helt omvendt, de arver oftest det beste fra begge raser) * de er dummere enn vanlig (feil igjen) * de er svakere eller har dårlig helse (feil, genetisk variasjon og ulike immunforsvar hos foreldrene skaper barn som er mer motstandsdyktige, et eksempel på det motsatte er innavl). * de er etter en stund ikke forplantningsdyktige (denne var ny, det er jo litt teit å begynne å juge om ting for å skape sin egen realitet, kom gjerne med kilder, Adolf Hitler teller ikke). Må ellers bare nevne for alle som leser denne tråden, kjenner du noen som gjentatte ganger uttaler seg om liknende saker og engasjerer seg aktivt i å skape diskusjoner om jøder, negere og rase, så er ikke det tilfeldig. Selv om han sier han bare har meninger og ikke har planer om å drepe nabo gutten som er svart. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Hele denne tråden bryter med reglene for gjesteposting. Videre grovt missbruk på denne måten vil medføre utestengelse fra forumet. Denne tråden stenges! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg