SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Men over til saken. 500w er i grenseland, men jeg tror faktisk ikke det er psu som gjør feilene dine. det at vifta på psu ikke går kan være at den rett og slett ikke er varm.. kan også være feil på den slik at den ikke vil virke. Ellers, når det kommer til USB. funker ikke USBene bak på pcen heller?? Ikke for å være spydig, men er en 500 Watts PSU i grenselandet på et system som neppe drar over 250 Watt på load. Tester hos LegitReviews med kraftiger CPU gir system load på 200 Watt og hos Toms Hardware ca 190 Watt (litt slappere CPU). Sannsynlig hadde det oppsettet gått greit på min gamle 380 Watts Antec. Da har nok du gjort testen din på feil plass:) Jeg har en 1000w pcu som akkurat klarer drive min maskin. og på en kalkulator fikk jeg lattelige 480w med systemet mitt. mens på den som er mest kjent og brukt fikk jeg 740w Endret 2. oktober 2008 av knutern88 Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Men over til saken. 500w er i grenseland, men jeg tror faktisk ikke det er psu som gjør feilene dine. det at vifta på psu ikke går kan være at den rett og slett ikke er varm.. kan også være feil på den slik at den ikke vil virke. Ellers, når det kommer til USB. funker ikke USBene bak på pcen heller?? Ikke for å være spydig, men er en 500 Watts PSU i grenselandet på et system som neppe drar over 250 Watt på load. Tester hos LegitReviews med kraftiger CPU gir system load på 200 Watt og hos Toms Hardware ca 190 Watt (litt slappere CPU). Sannsynlig hadde det oppsettet gått greit på min gamle 380 Watts Antec. Greit. Da regna jeg dette nettopp ut på http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp Fikk et forbruk rundt 410w og det annbefales en strømmforskyning på 650w Denne skal være en av de mest nøyaktige etter hva jeg vet. Som jeg sa tidligere. Den psu'n skal funke greit, men kunne vært større. skal han legge til et par hdd's og kanskje et lydkort så blir det marginalt!. for ikke å snakke om han skal klokke noe en gang. Men deretter, tror ikke psu har noe med problemene hans å gjøre dersom det ikke er en feilproduksjon eller at den ikke leverer som den skal. Endret 2. oktober 2008 av knutern88 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Den regner ikke ut forbruk, den forteller deg sånn omtrent hva man minimum bør ha av Watt på en PSU av akseptabel kvalitet. Altså anbefalt størrelse på PSU. Så får du 410 Watt som anbefalt (nå får jeg langt lavere tall, ca 320 watt) så holder 410 Watt av Corsair kvalitet. Det er ikke nødvendig med 50 % sikkerhetsmargin på stor nok sikkerhetsmargin. Så langt jeg kan tolke tester legger faktisk eXtreme innen 30 - 40 % margin. Altså her er sikkerhetsmarginer og diverse alt lagt inn i bøtter og spann. Testene til X-bit labs (som faktisk klarer å beregne nøyaktig hva skjermkortet drar), Anandtech, Legit Reviews, Tech Report etc måler nøyaktig hva et oppsett drar i strøm på idle og load, og er svært nøyaktig angivelse av strømforbruk for hele det testede systemet. Og klare å få et system med: * GF 9600 GT med TDP på 95 Watt (hvor X-bit labs får ca 75 Watt på sin test) * Q9300 med TDP på 95 watt (og som trekker langt mindre) * Pluss ekstrautstyret som ikke drar så grassat mye strøm til å dra 410 watt er for meg et under i seg selv. Du kan for eksempel lese her hos Tech Report, hvor de gjør en meget god måling, men husk at dette er målt i stikkontakten. Du finner selve oppsettet på side 2. Så i stedet for å stole på PSU kalkulatorer som i stor grad er finansiert av PSU produsentene, og bygger på et sett av forutsetninger, leser jeg reelle målinger gjort av de mer anerkjente testnettstedene. Det har vært en stor tendens til å anbefale folk å kjøpe PSU-er langt over det det de trenger, derfor bør man før slike påstander droppe PSU-kalkulatorene, og faktisk lese tester som forteller hva strømforbruket egentlig er. Etter jeg begynte med det, har jeg blitt tildels sjokkert over anbefalinger som folk kommer med. Ellers er det ikke mye som skal slite med en 1 000 Watter, til og med Tech Report kjørte et oppsett med QX9650 og 2 x HD 4870 X2 med en 750 Watts PSU. Helt på grensen dog, da det drog 752 Watt på stikken. Så sliter du, da har du et annet problem i tillegg. Lenke til kommentar
Haelas Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Men tilbake til USB problemet, funker det hvis du plugger inn et ps2 tastatur, starter opp maskinen også installerer driverne til hovedkortet? trenger vell egentlig mus for dette, så det burde jo funke. Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 ps2 tilkoblingene fungerer. Men etter hva jeg ser, så ser det ut som strømforsyningen er gått bananas eller noe. Den kortslutta den gamle CPU vifta, og så har andre hatt store problemer med den samme strømforsyningen. Så ikke vitsen i å "oppgradere" Pcen, så jeg kjøpte bare resten av de manglene delene til at jeg har helt nye komponenter. Fikk tak i en ny strømforsyner på 650 w. Men ligger på posten enda Men jeg nevnte noe som jeg ikke har sagt: I tilkoblingen fra strømforsyningen til selve hovedkortet, var kontakten en 4 pin, eller hva det heter. Halve kontakten stod igjen ukoblet, fordi kontakten var bare 4 pin, mens på hovedkortet var det plass til 8 pin. Har dette noe si? Kanskje fordi USBene ikke fungerer? Selv om de koblet i rett posisjon på kortet. Alt annet fungerer. men uansett, jeg ser hvordan det går med den nye strømforsyningen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Men jeg nevnte noe som jeg ikke har sagt: I tilkoblingen fra strømforsyningen til selve hovedkortet, var kontakten en 4 pin, eller hva det heter. Halve kontakten stod igjen ukoblet, fordi kontakten var bare 4 pin, mens på hovedkortet var det plass til 8 pin. Har dette noe si? Kanskje fordi USBene ikke fungerer? Selv om de koblet i rett posisjon på kortet. Betyr ikke noe, mitt HK har 8 pin og PSU har 4 pin. Alt fungerer, og har gjort det i snart 2 år. Og jeg har et minst like strømkrevende oppsett på en 530 Watt PSU av middels kvalitet. Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Men jeg nevnte noe som jeg ikke har sagt: I tilkoblingen fra strømforsyningen til selve hovedkortet, var kontakten en 4 pin, eller hva det heter. Halve kontakten stod igjen ukoblet, fordi kontakten var bare 4 pin, mens på hovedkortet var det plass til 8 pin. Har dette noe si? Kanskje fordi USBene ikke fungerer? Selv om de koblet i rett posisjon på kortet. Betyr ikke noe, mitt HK har 8 pin og PSU har 4 pin. Alt fungerer, og har gjort det i snart 2 år. Og jeg har et minst like strømkrevende oppsett på en 530 Watt PSU av middels kvalitet. Ok, godt å høre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå