Opherius Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Hei! Jeg har nettopp kjøpt et nytt hovedkort, prosessor og ram. Problemet er det at jeg får ikke USB portene til å virke, selv om jeg har kobla dem til i kontaktene på hovedkortet. Samtidig vil ikke vifta i strømforsyningen svive. Er det for lite strøm? Strømforsyningen er på 500 watt. Noen som vet hva dette er? Eller kanskje jeg har glemt å koble til en ledning fra strømforsyningen? Endret 1. oktober 2008 av Opherius Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Hei! Jeg har nettopp kjøpt et nytt hovedkort, prosessor og ram. Problemet er det at etter jeg kobla alt det nye inn i PCen, får jeg en melding som sier noe slik: Veryfifying DMI Pool Data ............... Boot from CD/DVD : DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Samtidig vill ikke vifta på strømforsyningen og USB-tilkoblingene ikke fungere. Noen som har noen råd? Evt. sider hvor det vises hvor jeg kobler til de forskjellige delene? Ok nå er det bare USBene og vifta til strømforsyninger som ikke fungerer... Jeg har kobla til USB kabelen til den kontakten i hovedkortet som det står USB på.... Lenke til kommentar
Haelas Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Har du lest manualen til hovedkortet? virker som du bare har koblet feil. Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Ja jeg har lest manualen til både USBen og strømforsyningen. Pcen vil på og sviver fint osv, men bare vifta selv sviver ikke, og USB portene vil ikke koble til tastaturet mitt og musen. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Fint om du fortalte hvordan maskinvare du har da, slik at vi kan avgjøre om 500w er for lite! Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Fint om du fortalte hvordan maskinvare du har da, slik at vi kan avgjøre om 500w er for lite! Vell, strømforsyningen er : https://prisguiden.no/product.php?productId=69745 hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=36182...led#ProductTabs Minne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336024 2x (atm) prosessor: Intel Core™ 2 Quad Q9300 2.5GHz Socket LGA775, 6MB, 1333MHz http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34475...led#ProductTabs skjermkort: XFX GeForce 9600GT 650M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, 650/1800Mhz http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34688...led#ProductTabs så har kabinettet 3 innebygde vifter. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Ikke for å disse elns. men det var en meget rar kombinasjon av utstyr.. rambrikkene har ingenting å gjøre sammen med den prosessoren for å si det sånn. (du taper uendelig mye ytelse på prosessor) Men over til saken. 500w er i grenseland, men jeg tror faktisk ikke det er psu som gjør feilene dine. det at vifta på psu ikke går kan være at den rett og slett ikke er varm.. kan også være feil på den slik at den ikke vil virke. Ellers, når det kommer til USB. funker ikke USBene bak på pcen heller?? Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Ikke for å disse elns. men det var en meget rar kombinasjon av utstyr.. rambrikkene har ingenting å gjøre sammen med den prosessoren for å si det sånn. (du taper uendelig mye ytelse på prosessor)Men over til saken. 500w er i grenseland, men jeg tror faktisk ikke det er psu som gjør feilene dine. det at vifta på psu ikke går kan være at den rett og slett ikke er varm.. kan også være feil på den slik at den ikke vil virke. Ellers, når det kommer til USB. funker ikke USBene bak på pcen heller?? Nei, USBene bak fungere ikke, selv om de er kobla til på hovedkortet. Men hva mener du med rambrikkene har ingenting å gjøre med den prosessoren? Jeg kan da bare ha ddr3 på det hovedkortet. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 joda, de fungerer fint. men dette er det aller billigste du får tak i av ddr3 ram, og det sier seg selv at ytelsen er ganske så der etter. Den prosessoren du har valgt derimot yter ganske bra, og da ville jeg personlig satsa på noe litt kraftigere ram. men så lenge du ikke opplever at noe går tregt, er det jo positivt at du kan oppgradere ramen senere når de bedre brikkene blir billigere. ddr3 1333 ville jeg gått for. de er også billige, og velger du noen med god timeing med litt høyere pris rank så får du kjempe greie brikker. Men som sakt, oppgradering om kanskje et års tid er jo suverent når du førsta kjøpte så billig ram. hmm, det var rare greier. er det tastatur osv du ikke får til å funke? gå i bios å sjekk om det er aktivert? Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 joda, de fungerer fint. men dette er det aller billigste du får tak i av ddr3 ram, og det sier seg selv at ytelsen er ganske så der etter. Den prosessoren du har valgt derimot yter ganske bra, og da ville jeg personlig satsa på noe litt kraftigere ram. men så lenge du ikke opplever at noe går tregt, er det jo positivt at du kan oppgradere ramen senere når de bedre brikkene blir billigere. ddr3 1333 ville jeg gått for. de er også billige, og velger du noen med god timeing med litt høyere pris rank så får du kjempe greie brikker.Men som sakt, oppgradering om kanskje et års tid er jo suverent når du førsta kjøpte så billig ram. hmm, det var rare greier. er det tastatur osv du ikke får til å funke? gå i bios å sjekk om det er aktivert? Aha, jeg har noen andre minnebrikker på ddr3 1333 : https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346872 Tror du dem er bedre? Ellers tror jeg kan bare selge de andre ddr3ene. vil ikke ha noe som minsker ytelse. Ja så var det USBene osv... Jeg kommer ikke til bios uten tastatur da. Ja, det er mus og tastatur som ikke vil fungere. Men de funker med gamle tastaturer på ps2 kontaktene, de med grønn og lilla kontakt. Men når jeg starter opp det nye hovedkortet, så er CDen inni. Så får jeg denne meldingen: IDE drive doesnt exist or ALL primary partitions are occupied........ Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Jeg overdrev nok litt på RAMen , men den kunne vært en god del bedre for ikke så mye mer penger.. Sjekk alle kontakter, inkludert HDD's. Har du SATA eller IDE? Aha, jeg har noen andre minnebrikker på ddr3 1333 : https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346872 Tror du dem er bedre? Har du disse liggende? Da er det bare å smekke dem inn! men om du tenker å kjøpe det, så ville jeg bare holdt meg til de du har en liten stund til prisene på ddr3 blir jekket ned litt:) det er ikke så enormt stor forskjell som jeg sa først.. litt er det, men det skal mer enn litt vanlig pc bruk til for å merke dette ved det første. beklager "skrekk" overdrivelsen.. Endret 2. oktober 2008 av knutern88 Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Vet du hva, hvordan har du satt i RAM brikkene dine? har du prøvd med bare 1 av brikkene å sett om det funker å starte pcen da? høres ut som ting er korrupt.. ofte kan det være RAM som gjør slikt Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Prøv med først bare den ene brikken i første slot. så prøver du med den andre i første slot om det ikke funker første gang.. har du ide disker, husk å sett de riktig på kabelen forhold til eventuelt cdrom og sett jumpern på rett plass. Fungerer no ikke noe av dette og hovedkortet ikke kortslutter noen plasser, samt at alle kabler et satt i der de skal så tror jeg det er noe feil ved hovedkortet faktisk.. Endret 2. oktober 2008 av knutern88 Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Vet du hva, hvordan har du satt i RAM brikkene dine? har du prøvd med bare 1 av brikkene å sett om det funker å starte pcen da? høres ut som ting er korrupt.. ofte kan det være RAM som gjør slikt Jeg har satt i rambrikkene slik at jeg har bare 2gb til nå. 1gb x2.. De står i hver sin DDR kontakt.. De står ikke sammen rett på siden av, men på samme posisjon på begge DDR kanalene. Jeg så de gjorde det i bygg pc selv guiden på denne siden. Men jeg bruker både IDE og SATA tror jeg? Jeg har en SATA ledning fra hovedkortet til harddisken, samtidig den flate breie kabelen IDE. De rambrikkene på 1333 kommer med posten snart, men vurderer å sende dem tilbake til komplett siden de var så sent levert. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 En disk har ikke både sata og ide. hmm, slik du har satt opp brikkene har du satt de opp for dualchannel.. tror ikke dette funker faktisk med disse brikkene. Men prøv med bare 1 brikke i maskina. altså 1gb bare. sett den i første porten og ikke ha noe i de andre. Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 En disk har ikke både sata og ide. hmm, slik du har satt opp brikkene har du satt de opp for dualchannel.. tror ikke dette funker faktisk med disse brikkene. Men prøv med bare 1 brikke i maskina. altså 1gb bare. sett den i første porten og ikke ha noe i de andre. Ok jeg skal prøve. Men det med feilmeldingen når jeg starter opp pcen: IDE drive doesnt exist or ALL primary partitions are occupied........ Som jeg ser har jeg en rød Serial ATA ledning til harddisken. http://www.ixbt.com/short/2k2-07/serialATA...e_vs_ata133.jpg (den røde) Men så har jeg en prikklik av denne : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...amp;_80_pin.jpg (den gulaktige) Koblet til CD/DVD rommen. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) jepp, men da er ikke det noe problem går jeg sterkt ut fra. du kan utelukke det fullstendig med å koble fra dvd spillern og se om du kommer deg i bios. men prøv det med minnebrikkene først. Jeg går ut fra at du nå har sjekket at det ikke er kortsluttning elns noen plasser? at alt sitter som det skal Husk å sette i tastaturet da.. hehe:P fort gjort å glemme det enda det er det man skal fikse på, når man førsta er frustrert over at man ikke får det til å funke.. krysser fingrene og håper du lykkes:) Endret 2. oktober 2008 av knutern88 Lenke til kommentar
Opherius Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 jepp, men da er ikke det noe problem går jeg sterkt ut fra. du kan utelukke det fullstendig med å koble fra dvd spillern og se om du kommer deg i bios.men prøv det med minnebrikkene først. Jeg går ut fra at du nå har sjekket at det ikke er kortsluttning elns noen plasser? at alt sitter som det skal Husk å sette i tastaturet da.. hehe:P fort gjort å glemme det enda det er det man skal fikse på, når man førsta er frustrert over at man ikke får det til å funke.. krysser fingrene og håper du lykkes:) Tusen takk for hjelpen Håper dette fungerer Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 gi tilbakemelding da.. er fortsatt villig til å gi de rådene og tipsene jeg klarer komme på i farta. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Men over til saken. 500w er i grenseland, men jeg tror faktisk ikke det er psu som gjør feilene dine. det at vifta på psu ikke går kan være at den rett og slett ikke er varm.. kan også være feil på den slik at den ikke vil virke. Ellers, når det kommer til USB. funker ikke USBene bak på pcen heller?? Ikke for å være spydig, men er en 500 Watts PSU i grenselandet på et system som neppe drar over 250 Watt på load. Tester hos LegitReviews med kraftiger CPU gir system load på 200 Watt og hos Toms Hardware ca 190 Watt (litt slappere CPU). Sannsynlig hadde det oppsettet gått greit på min gamle 380 Watts Antec. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå