FuBaR Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Jeg ønsker å få ut bonus i en gitt periode men jeg klarer ikke å få det til. Her er koden jeg bruker nå og den gir meg ansattnummer, navn og bonus så langt dette år. Men nå ønsker jeg ett nytt felt som viser bonus denne mnd. Select an.ansattnummer, an.navn, sum(tr.beløp) as bonus from (Ansatt as AN INNER JOIN Trans as TR on AN.Ansattnummer=TR.Ansatt_nr) group by an.ansattnummer, an.navn Query jeg ønsker å legge til: select sum(tr.Beløp) where tr.periode = 9 Er det noen lyse hoder der ute som kan hjelpe meg i rett retning så blir jeg svært takknemlig. Endret 1. oktober 2008 av FuBaR Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Select an.ansattnummer, an.navn, sum(tr.beløp) as bonus from ansatt an join trans tr on tr.ansatt_nr = tn.ansattnummer where 1=1 and tr.periode = 9 group by an.ansattnummer, an.navn Lenke til kommentar
FuBaR Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Takk for svar Wabby, men det gikk ikke. Jeg ønsker følgende output: Ansattnr | Navn | Bonus hitil i år | Bonus denne mnd 1 | Per | 20.000 | 2.000 2 | Ola | 15.000 | 1.200 Legger jeg inn "Denne mnd" (select sum(tr.Beløp) where tr.periode = 9) som en sub-query får jeg følgende resultat: Ansattnr | Navn | Bonus hitil i år | Bonus denne mnd 1 | Per | 20.000 | 3.200 2 | Ola | 15.000 | 3.200 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Tror du må knytte sammen ansatt nr i sub selecten og "hoved" selecten, så det blir noe i nærheten av dette (er ikke veldig stødig med joins, og mulig at dette er helt på feil jorde ) Edit: Tanken er i alle fall at sum i sub select må begrenses til kun gjeldende ansatt i forhold til "hoved" selecten. Utestet SELECT an.ansattnummer, an.navn, sum(tr.beløp) as bonus, (select sum(t.Beløp) from trans t where t.periode = 9 and t.ansatt_nr = an.ansattnummer) mnd_bonus FROM (Ansatt AS an INNER JOIN Trans AS tr on an.Ansattnummer=tr.Ansatt_nr) GROUP BY an.ansattnummer, an.navn Endret 1. oktober 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Fikk du feil output fra min select eller var den skrevet feil? Hvis så, hva sa feilmeldingen? er det mysql, oracle, mssql? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå