Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - khorne - Mir 20M


Anbefalte innlegg

Utfordringen min går på å bruke et manuell-fokus objektiv. Dette er noe jeg trenger trening på. Dessuten vil jeg prøve å få en slags helhet over bildene, og ikke alt for stort sprik, slik at det fungerer som et galleri.

 

Jeg satser på å få til 15 bilder.

 

Utstyret jeg bruker er en Pentax K100D Super med MIR 20М.

http://folk.ntnu.no/eigilh/galleries/spb/souv/images/02.jpg

Altså en 20 mm, f/3,5. Sovjetisk produsert i 72. Det ser nå mer imponerende ut enn det faktisk er. I forhold til kitobjektivet til Pentax (DA 18-55) er det mye skarpere, og har endel mindre CA. Og vignetting finnes omtrent ikke.

 

Det negative er at det har litt mer barrel distortion enn kit'en. Bokeh'en kan bli temmelig stygg i enkelte tilfeller med høy kontrast. Også takler den ikke at sol kommer rett på frontlinsa (og noen solblender finnes ikke). Håper nå å få til noen bilder likevell.

 

 

1. oktober:

post-21657-1222884907_thumb.jpg

Endret av khorne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, vet ikke om jeg hadde turt å satt manuell-fokus som utfordring frivillig, måtte i så fall være dersom jeg skulle skutt analogt.

 

Når det gjelder bildene, så virker det som om du har spesialisert deg på planter/blader? Likte uansett det siste best, fordi det var renest. De to andre ble litt rotete, også synes jeg bildet fra igår ble litt for oppskarpet.

Lenke til kommentar
Hmm, vet ikke om jeg hadde turt å satt manuell-fokus som utfordring frivillig, måtte i så fall være dersom jeg skulle skutt analogt.

 

Når det gjelder bildene, så virker det som om du har spesialisert deg på planter/blader? Likte uansett det siste best, fordi det var renest. De to andre ble litt rotete, også synes jeg bildet fra igår ble litt for oppskarpet.

 

Nei, jeg ser egentlig ikke noen sjarm i manuell fokus. Den er så seig å vri på, denne fokusringen. Stort og urimelig tungt objektiv. Særlig med tanke på at DA21-pancake har omtrent samme specs. Men en intressant ting med Mir'en er at bildene rett ut av kamera har merkelig lav kontrast. Det ser ganske fælt ut men jeg tror det er en bra ting, for i post kan jeg få masse intressante nyanser. Høyere kontrast rett hadde nok gitt klipping av signalene og mindre spillerom.

 

Vet at 2. oktober bildet ble litt vell herja med. Men bedre enn ikkenoe, tenkte jeg. Jeg blir veldig fasinert av interssante fargekombinasjoner om dagen. Da er det jo høytid for meg om høsten. :p Et mål er som nevnt at disse bildene skal ha en felles karakter. Hittil er det mye kontrast, enkelte skarpe farger og planter om høsten med litt skitten og uren tekstur.

Lenke til kommentar

For så vidt bra alle de tre bildene dine foreløpig. Men 3. oktober synes jeg allikevel skiller seg ut. Det er noe med stoffligheten i de "utsmurte" fargene som tiltaler meg. Særdeles behagelig bilde.

 

Kjører forøvrig selv manuell fokus i utfordringen. Heldigvis er fokusringen der superpresis. Nikon lager dessverre ikke den samme mekaniske kvaliteten lenger.

Lenke til kommentar

k.n.b: Jeg er helt enig i at dette var uskarpt. Likevell synes jeg det ble intressant og bedre enn de andre alternativer som jeg kunne postet. Disse hadde liksom "finere" farger og var skarpere, men ikke så utfordrende og ikke så brutale farger som det jeg valgte. Jeg likte symetrien også.

 

7. oktober:

I dagens bilder prøver jeg å rette opp gårsdagens feil. Med stativ denne gangen. Men jeg synes ikke helt jeg greide å gjennskape den stemningen fra i går.

 

post-21657-1223403644_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...