Gamer93 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg er misfornøyd med Windows Vista Home edition 64x og bestemmer meg for å legge innpå XP 64x isteden. Så jeg lurer på om jeg trenger en harddisk eller noe får å legge over de filene jeg har på pc'n akkurat nå eller kan jeg bare sikkerhetskopiere eller hva det nå heter? takker for hjelp =] Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Om du ikke har alle filene dine på en egen partisjon, så må du ta backup av de ett sted. Vista Home basic (regner med at det er den du har) kan ikke nedgraderes så operativ systemet må legges inn helt på nytt. Merk også at du kan få problemer med å innstallere XP om Vista var forhånds innstalert på maskinene din når du kjøpte den. Dette både pga. mangelen på nedgraderings muligheter, og pga. mangel på XP drivere til nye maskiner. Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Nei, vista var ikke lagt inn fra når jeg kjøpte pc'n. Men, jeg kan lagre filene mine selv om jeg negraderer? Endret 1. oktober 2008 av Gamer93 Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Men, jeg kan lage filene mine selv om jeg negraderer? Skjønte ikke helt den setningen der... Men nei, så lenge du ikke har Vista Business eller Ultimate så kan du ikke nedgradere direkte, og må derfor formatere og innstallere OS på nytt. Det vil da føre til at filene dine blir borte, om du ikke har de på en egen partisjon eller flytter de til en ekstern disk/annen maskin. Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 beklager, mente ikke ''lage'' men lagre. Takk=) Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Mener du at jeg skal formatere og så legge inn vista på nytt igjen? Eller legge inn XP? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Formatere og legge inn XP. Om det ikke fungerer å legge inn XP (du formaterer når du innstallerer XP), og du får bluescreen under innstallasjonen, så må du få tak i en linux livecd (knoppix el.l. funker fett), og bruke den til å formatere hele disken i NTFS eller FAT, for så å prøve å innstallere XP igjen. Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Nå er vi så langt Jeg får ikke til å formatere ! Jeg høyreklikker på min datamasking, og deretter formater. Men jeg får en feil melding, var ganske desperat og lagde enda et emne-_- Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 du kan ikke formatere system disken (der hvor windows er innstallert), mens windows kjører... Og om du ikke skjønner det, så tror jeg du skal få tak i noen som har litt peiling, slik at de kan legge inn nytt OS for deg... Sett inn XP cd-en din (jeg regner med at du har en), boot fra den, og velg å innstallere windows. Da vil du få mulighet til å formatere disken. Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 LØST! Takk for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå