Gå til innhold

BK: makro av gresshoppe

dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Utsnittet ble litt i trangeste laget for meg. Også sliter jeg litt med støyen her. Ser ut som du har gjort en 100% crop og boostet skarpheten med et litt uheldig utfall. Men det veit jo ikke jeg om du har gjort. Bortsett fra det var det vel greit :)

det er en viss antydning til støy når jeg ser bilde i normal størrelse, men det kan jeg raskt fjerne med photoshop...uansett, det er såpass lite at det ikke har noe betydning(min mening=)

Bilde er beskjært litt, men ikke så mye...støyen kan komme pgr av at jeg har økt skarpheten litt etter at jeg croppa det=) Vill forresten spørre deg om du vet om det lønner seg å øke skarphet etter eller før man har beskjært bilde

Jeg pleier alltid å øke skarphet eventuelt etter at jeg har beskjært=)

Lenke til kommentar

Det er så skjelden jeg beskjærer så mye at det å kompensere med sharpen skjelden blir et tema. Utover det vil jeg i såfall anbefale å bruke High pass i photoshop for oppskarping. Unsharp mask kan oppføre seg litt rart innimellom.

Dupliser bildet, velg Other > High pass og sett radius til det nivået du føler du dekker de punktene som skal skarpes ( bare ikke overdriv her). Så setter du det laget som tilsynelatende blir grått til Overlay eller Soft Light etter ønske.

Ang støy så har du helt rett. Støy er egentlig skjelden et tema, så det var jævlig pirkete av meg. Men gjør noe med oppskarpingen ;)

Endret av Milt
Lenke til kommentar
Legg ut mindre filer, og fang de i sitt rette element, så kan detta bli bra!

Beklager den store filen=)

Men når du sier i dems rette element, så er jeg uenig...litt av sjarmen i bilde er at gresshoppen IKKE er i sitt rette element(jeg plaserte den ikke der, bare slik at det er sagt)

Men på en annen side, så liker jeg best å ta makro bilder av insekter i sitt "rette element"..hehe :thumbup:

Lenke til kommentar

Bildet er skeivt. Den linja gresshoppa er plassert på, burde nok ha vært retta opp. Om du ikke får til det når du tar bildet, kan det være lurt å ha med litt ekstra rundt, slik at du kan justere det i ps etterpå.

Ellers var det forstyrrende støy, og det pleddet eller hva det er burde kanskje vært litt uskarpere, og skarpheten kunne ha vært på hovedgjenstanden.

Bakdelen er kutta av for mye.

Lenke til kommentar
Bildet er skeivt. Den linja gresshoppa er plassert på, burde nok ha vært retta opp. Om du ikke får til det når du tar bildet, kan det være lurt å ha med litt ekstra rundt, slik at du kan justere det i ps etterpå.

Ellers var det forstyrrende støy, og det pleddet eller hva det er burde kanskje vært litt uskarpere, og skarpheten kunne ha vært på hovedgjenstanden.

Bakdelen er kutta av for mye.

Takk for tilbakemeldingen=)

Men er enig i kun 2 ting av det det du sier.

Når det gjelder at gjenstanden den står på burde være rett(t shorta), så må jeg dessverre si meg uenig..er igen regel som sier at det skal være rette linjer i makro bilder.Jeg tror faktisk at det hadde blitt kjederligere hvis bilde hadde vært mere "rett"

Når det gjelder støyen, så er det såpass lite når man ser bilde i normal størrelse(bilde blir meget stor under visningen her) at det ikke har stor betydning...kan uansett fjerne den lille støyen som er meget lett ved hjelp av photoshop(eller annen sofware)

At bilde er litt for "kutta" på bakre del, så er jeg vell ganske enig :thumbup:

Er også til dels enig med at gresshoppa kunne være litt mer skarp, men når man ser bilde i normal størrelse så mener jeg at det ikke har så veldig stor betydning....gresshoppa er fortsatt skarp nok, mener jeg.

Dessverre så er ikke DOF på min raynox dcr-250 så veldig stor:( Men det er en annen sak=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...