SEO Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg installerte Fedora 9 tidligere i dag, det gikk stort sett bra, men har et par saker jeg ikke får fikset. Vet ikke om jeg har gjort noe galt under oppsettet, men jeg får i hvert fall ikke brukt sudo. Bruker is not in the sudoers... Har lest på diverse forum at jeg kan starte i recovery mode, og skrive sudo adduser Bruker admin, men så langt kommer jeg da ikke når recovery mode "mangler" i grub-menyen. Hva gjør jeg nå? Det ligger kun to forskjellige "kategorier fedora". Håper på snarlig hjelp! Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Fedora har ikke sudo som standard, men en egen bruker root for å administrere. For å bli root i terminalen, skriver du su -. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Om du vil kan du selvfølgelig innstalere sudo. Denne guiden viser hvilke steg som må gjennomføres, men noen av kommandoene må nok byttes ut da det er for en helt annen distro. http://wiki.archlinux.org/index.php/Sudo Lenke til kommentar
SEO Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Takk for raskt svar, RattleBattle. [Viro@localhost ~]$ su Password: [root@localhost Viro]# sudo apt-get install msttcorefonts sudo: apt-get: command not found [root@localhost Viro]# Og - noen teorier om hvorfor recovery mode ikke er synlig i grub? # grub.conf generated by anaconda # # Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file # NOTICE: You have a /boot partition. This means that # all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg. # root (hd0,0) # kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 # initrd /initrd-version.img #boot=/dev/sda default=0 timeout=5 splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz hiddenmenu title Fedora (2.6.26.3-29.fc9.i686) root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.26.3-29.fc9.i686 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet initrd /initrd-2.6.26.3-29.fc9.i686.img title Fedora (2.6.25-14.fc9.i686) root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.25-14.fc9.i686 ro root=UUID=442b784b-384c-44fc-bd5a-a2759fe7aecf rhgb quiet initrd /initrd-2.6.25-14.fc9.i686.img Endret 1. oktober 2008 av SEO Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Når du har "su'et" så trenger du ikke bruke sudo. Alle påfølgende kommandoer vil bli kjørt som root (noe du ser av prompten). Du bytter altså bruker på en måte. Ikke alle distroer bruker recovery mode? Linux er ikke Ubuntu. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) premiss: SEO har instalert Fedora 9 1. med mindre jeg tar feil (og det gjør jeg nok ikke =) så legger ikke Fedora opp et recovery mode valg i GRUB. Spørs også om det i det hele tatt er nødvendig... Men en kan sikkert legger opp et recovery valg i GRUB selv om en ønsker dette. google ftw 2. Som RattleBattle og NorthWave har vært innpå, Fedora bruker ikke sudo kommandoen på samme måte som i Ubuntu. sudo gjør at kommando som skrives etterpå kjøres som brukeren root. root bruker er ca det samme som administrator i windows verdenen. Fordi det ikke er lurt å være logge inn som root (administrator) i tide og utide, oppfordres brukere av linux baserte OS å lage egen bruker for daglig bruk av systemet. I Ubuntu er ikke root brukerkontoen aktiv "ut av boks" og Ubuntu har lagt opp til at en skal bruke sudo kommandoen i alle situasjonen som krever rettigheter til systemadministrasjon som brukeren root gir. Fedora (og de fleste andre) bruker ikke det systemet, selv om det er vanlig å installere sudo likevell. Fedora vil at du via kommandoen su logger det inn som brukeren root for å gjennomføre systemadministrative oppgaver. Når du har blitt root via kommando su, vil alle kommandoer bli kjørt som root (selvfølgelig) som NorthWave skriver. En kan se dette via kommand-promt: Vanlige brukere har $ som dette: [Viro@localhost ~]$ Root bruker har # som dette: [root@localhost Viro]# pluss at det står at du er root da 3. Fedora bruker IKKE apt(-get) for å installere, avinstallere, etc programmer og pakker. Ubuntu bruker pakkebehandlingssystemet apg-get (og ulike front-ends som Synaptic) for pakkeadministrasjon. Fedora bruker pakkebehandlingssystemet RPM. Følgelig går det ille dårlig å installere f.eks. sudo på en Fedora maskin via apt-get sudo, som du forsøker SEO. BTW, så vil jeg anta at sudo allerede er installert på Fedora, men det er ikke sikkert at brukeren din har rettigheter til å kjøre noen programmer via sudo. Det må i så fall legges inn via programmet visudo, SOM en må kjøre som root, som en blir via kommandoen su Endret 1. oktober 2008 av olefiver Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 eh. bare gå i /etc/sudoers og skriv at du skal ha tilgang. skriv inn en linje hvor det står: %gruppen-du-er-i ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL for å finne ut hvilken gruppe® du er i, skriv groups i terminalen. sannsynligvis er det en gruppe med samme navn som brukeren din. d.v.s. dersom brukeren din heter "seo", så er det nok en gruppe som heter "seo". Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Ja, er jo en veldig god idè å endre /etc/sudoers direkte med tanke på at hvis du gjør en syntaksfeil så får du praktisk talt ikke brukt operativsystemet. Eller bare bruk visudo (gjerne med $EDITOR=gedit forran hvis du ikke kan vi) Forresten er alle brukere i en rekke grupper. Det er derfor normalt å ha en egen gruppe som bestemmer om du er sudoer eller ikke. I arch heter denne wheel, mulig det gjelder andre distroer også. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Eh, jeg ville ikke ha brukt NOPASSWD i visudo, for alle kommandoer. Mulig sikkerhetsrisiko spørrumeg. Men det er det ingen som gjør Hvis en unlater NOPASSWD, altså f.eks. %wheel ALL=(ALL) ALL så vil sudo spørre om passordet til brukeren ved bruk. mao Ubuntu oppsett Endret 1. oktober 2008 av olefiver Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 eh. bare gå i /etc/sudoers og skriv at du skal ha tilgang. I tillegg til det NorthWave sa. Ingen skal ha skriverettigheter til /etc/sudoers, så for å få til å "bare gå i /etc/sudoers" må man drive og endre rettigheter på filen. Endring av rettigheter på /etc/sudoers kan føre til mye kluss. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 En annen ting: For å bytte bruker til root, si "su -" ikke bare "su", dvs. ta med streken. Da gir den deg ikke bare root sine rettigheter, men også root sin konfigurasjon - f.eks. hvor administrasjonsprogrammer er etc. Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Den beste måten å lære Fedora 9 på er å lese denne guiden: Personal Fedora 9 Installation Guide. Der står alt om å sette opp sudo, legge inn drivere, codecs, oppsett av yum etc. Bruker den hver gang jeg installerer en ny versjon av Fedora eller reinstallerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå