piccolo Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Gitaren min høres helt ustemt ut hver gang jeg spiller på to strenger i samme band, og den er stemt! Hva kan vere grunnen til det? Noe med intonasjon kanskje? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hva mener du med "i samme band" Mener du samme bånd eller noe? Eller at når du spiller i band, med andre, er to strenger altid ustemte? Lenke til kommentar
TurboHolte Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 kansje det bare er du som hører feil, hvis du er sikker på at den er stemt riktig? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 For å si det slik, er den stemt så er den stemt. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 tydeligvis ikke.... stikk innom din lokale musikkforetning og hør hva de sier om problemet. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Er det lenge siden du har skiftet strenger? Gamle strenger kan oppføre seg sånn. Det finnes mange teorier på hvorfor, men det kan man søke opp selv. Et opplevd faktum er det, i hvert fall. Lenke til kommentar
Hayate Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 hadde et slikt problem selv med min gitar, kjøpte nye strenger så ble det fikset Lenke til kommentar
piccolo Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Det er faktisk en god stund siden jeg har skiftet strenger ja, kan prøve og se om det funker. Hvis ikke kan det vere noe med oppsettet til gitaren? Kan høre i en musikkforetning. Til Kakesjef: To strenger i samme bånd, f.eks EA (to øverste) i bånd 5. Kommer ulyder da. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Kan hende at ulydene du snakker om rett og slett er sånn det er. E og A i samme bånd høres egentlig ikke så fornuftig ut når man spiller det Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg vil gjette at problemet ligger i intonasjonen. Ta med deg gitaren til en musikkforhandler, slik at de kan hjelpe deg! Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 For å finne ut at intonasjon er riktig, legg en finger over 12. bånd uten å presse ned til båndet. Deretter, fortsatt på 12. bånd presser du fingeren helt ned, hør om det er forskjell. Veksle mellom disse så hører du om gitaren er riktig over hele brettet. Om du hører forskjell her må du justere strengene ved stolen. Hvordan oppsett du har går ut på hvilken gitar du har. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Hvis man ikke har absolutt gehør, eller oppunder noe slikt, klarer de fleste av oss bare å foreta en gruvjustering på denne måten uten å bruke en stemmemaskin. Derfor er det lurt å bruke en sådan når man skal intonere en gitar. Det har jeg lært av erfaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå