SimDaDim Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Gå til utsalgssted, lever inn som reklamasjon. Dersom det stemer som det ble sagt tidligere i tråden at du har 5 års reklamasjonsrett, så vil følgende lov slå inn: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Altså, dra til utsalgssted, be om rekamasjon og be om låneprodukt dersom du mener at dette er "rimelig sett i forrhold til ditt behov". Jeg anntar at formaet fortsatt selger laptoper, og derfor burte ha noen demomodeller o.l. lliggende slik at det ikke faller under "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til den kostnad eller ulempe som selgeren påføres". Merk at selger faktisk kan kreve gebyr av deg dersom de finner ut at skaden er påført av deg. Dersom du kun har brukt PCen til "normalt bruk" og ikke f.eks har gjort noe som det står oppgitt i bruksanvisning o.l. at man ikke skal, så burte dette gå greit. Men jeg kjenner ikke til hvordan dette har blitt tolket tidligere. Endret 19. oktober 2008 av SimDaDim Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Men betaling for forundersøkelse SKAL avklares på forhånd! Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Men betaling for forundersøkelse SKAL avklares på forhånd! Det er fint. Fordi det er noe piss å levere pc-en sin bort i 2 uker og få den tilbake med en lapp om at det ikke er noe galt og en regning på 600 kroner. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Vell, selger kan isåfall kun ta seg betalt dersom undersøkelsen viser ingen feil, eller at feilen er påført av kunde pga. uriktig bruk. Butikken har heller ikke lov til å fikse produktet uten ditt samtykke dersom det er du som må betale for reparasjonen (altså skaden er selvpåført). Det som går ann er å spørre butikken hvor de har service hen, og få et nr. dit. Da kan du spørre hvordan de behandler tilsvarende saker, om det går som kunde påført feil eller fabrikasjons feil/o.l. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg ringte de, og dette var ikke mulig. Jeg måtte gå til butikken hvor jeg kjøpte den og reklamere der sa de. Med mindre jeg ville sende hele laptopen på service direkte til Acer, men det ville bli en liten pengesekk. Løgn og forbannet dikt. Etter forbrukerkjøpsloven har du rett til å reklamere til enten selger, grossist/leverandør og produsent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå