Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Telefonsalg mot enkeltmannsforetak - rettigheter?


Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en diskusjon med en kollega om en situasjon han har kommet opp i.

 

Han er musiker på fritiden og har i den anledning et enkeltmannsforetak som han opprettet for noen år siden når han var mer aktiv og tok spillejobber. De siste årene har foretaket lagt dødt, ingen penger inn og ingen penger ut.

 

For noen år siden hadde han en inkassosak på noe utstyr han glemte å betale mot foretaket, noe som ble ordnet opp i og betalt. Ikke snakk om store summene her.

 

 

Nå for ikke lenge siden ble han ringt opp av en kar fra et selskap som driver med sjekk av kredittopplysninger (creditinform). Han fortalte ham at "nå ser jeg du har veldig god kreditt og vil gjerne sende deg et bevis på dette". Min kollega svarte, "okey, men jeg trenger ikke dette". Han fikk til svar at "klart han trengte dette i dagens marked". Min kollega svarte igjen "okey?" i en spørrende tone. Svaret han fikk var: "Flott da sender jeg deg dette, det koster 4000kr + moms. Hadetbra" og selgeren la på før han fikk svart.

 

Saken minner mye om den som er beskrevet her:

http://www.glomdalen.no/nyheter/article3737865.ece

og løsningen som kom her:

http://www.glomdalen.no/nyheter/article3737864.ece

 

Kollegaen ringte med en gang til selskapet for å si at dette var han ikke interessert i. Han fikk til svar om at nå var det for sent, de hadde ham på tape/opptak og det var ingenting å gjøre. Han sendte straks et klagebrev (epost) på dette til dem.

Han har for en stund siden mottatt "rapporten" i posten, men denne har han viselig enda ikke åpnet.

Han har ikke fått svar på klagen sin.

 

Han børe vel etter min meing be om å få høre samtalen tilbakespilt også.

 

Det jeg lurer på er hvilke rettigheter har man i en slik sak? Som privatperson har man jo rettigheter med 30 14 dagers angrefrist på telefon og nettsalg. Samtidig er jo dette et litt spesielt salgsobjekt ettersom med en gang man har åpnet konvolutten så har man hatt mulighet til å lese innholdet (og kopiere det) og på denne måten brukt det.

 

Men hvordan er dette for enkeltmannsforetak? Man er jo i teorien et firma, men i praksis er det som oftest en enkeltperson som er målet for alt (båpde salget og utgiften). Har man noe som helst vern?

 

Videre kanskje ikke skjønne at kollegaen min og gartneren fra glomdalen er de eneste som er utsatt for dette, men jeg har ikke funnet noen andre eksempler på nettet. Noen andre som har hørt om lignende?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er ganske enkel. Det er ikke inngått noen avtale her. Din kollega har jo knapt fått et tilbud som han har hatt mulighet til å akseptere. Det har ingen betydning at din kollega har et enkeltpersonforetak.

 

Jeg hadde sendt en helt kort mail der jeg opplyste om at dette produktet aldri var bestilt og at faktura ikke ville bli betalt da det var bestridt i sin helhet. Ved purring på faktura ville jeg sendt e-posten på nytt. Skulle saken gå til inkasso sender du tilsvarende e-post til inkassoselskapet. Send det på e-post slik at du har kopi til senere bruk.

 

Veien videre for å inndrive pengene for motparten er å ta ut forliksklage. Dette kommer ikke til å skje da motparten selvsagt innser at de ikke har noen sak, men hvis motparten av en eller annen grunn skulle mene at de har retten på sin side er det bare å møte opp i forliksrådet. Krev at det dokumenteres at det er inngått en avtale og bestrid kravet.

Lenke til kommentar

Om det foregikk på beskrevet måte hadde jeg ringt tilbake, bedt om å få høre/tilsent opptak av salg og deretter politianmeldt om de ikke gir seg. Om du ikke har sagt klart og tydelig JA dette vil jeg ha, så sliter motstander om du trekker det inn for en domstol.

Lenke til kommentar
Kollegaen ringte med en gang til selskapet for å si at dette var han ikke interessert i. Han fikk til svar om at nå var det for sent, de hadde ham på tape/opptak og det var ingenting å gjøre.

Dette er uansett et vesentlig punkt: Da han ble oppringt av selger, ble han opplyst om at samtalen ble tatt opp? Man har kun lov til å ta opp samtaler når man blir oppkalt. Ringer du meg kan jeg altså ta opp samtalen uten at du vet det, men ikke hvis jeg ringer deg. Så det såkalte beviset deres er nok ugyldig selv om det faktisk antagelig går i deres disfavør. Et småspørrende "okey?" trenger ikke tolkes som et klart ja og dermed er det uanett tvil om avtalens gyldighet siden det ikke kommer fra klart hva som er inngått. Avtaler skal være klare og tydelige; kan de misforstås, er de ikke gyldige.

Lenke til kommentar
Kollegaen ringte med en gang til selskapet for å si at dette var han ikke interessert i. Han fikk til svar om at nå var det for sent, de hadde ham på tape/opptak og det var ingenting å gjøre.

Dette er uansett et vesentlig punkt: Da han ble oppringt av selger, ble han opplyst om at samtalen ble tatt opp? Man har kun lov til å ta opp samtaler når man blir oppkalt. Ringer du meg kan jeg altså ta opp samtalen uten at du vet det, men ikke hvis jeg ringer deg. Så det såkalte beviset deres er nok ugyldig selv om det faktisk antagelig går i deres disfavør. Et småspørrende "okey?" trenger ikke tolkes som et klart ja og dermed er det uanett tvil om avtalens gyldighet siden det ikke kommer fra klart hva som er inngått. Avtaler skal være klare og tydelige; kan de misforstås, er de ikke gyldige.

 

Han ble på et tidspunkt bedt om å gjenta noe, han er usikker på om han ble informert om at det ble tatt opp. Hele greien gikk dessuten så fort at han ikke husker de nøyaktige formuleringene selgeren kom med. Jeg har bedt ham ringe og be om å få høre tapen, får se om han gjør det. Foreløpig når han ringer dem møter han bare enn sentralbordame som hverken vi la ham snakke med saksbehandleren som håndterer klagesaken eller selgeren som solgte produktet.

 

Det som overrasker meg oppi dette er at creditinform virker som et etablert seriøst selskap i miljøet, har funnet flere stederhvor de er sitert av aviser ol. Synes det er rart at et slikt selskap kan ah en så useriøs avdeling.

 

Litt OT: Er det tilfelle at man kan ta opp inkommende samtaler slik du sier uten å informere andre parten om dette? Jeg trodde man mått informere om opptak uansett sammenheng?

 

Jeg skal komme med oppdateringer om det er noe videre utvikling i saken.

Lenke til kommentar

Prøvde å lese litt mer om opptak og slikt nå, men har ikke så mye tid. Ta en titt på hva Datatilsynet sier om saken her. Se også på linken nederst til retningslinjene deres. Slik jeg leste det, skal de først og fremst ha en god grunn til å ta opp. Og ettersom dette gjelder avtale, skal den registrerte (kompisen din) få valg mellom skriftlig avtale eller at det gjøres lydopptak (untak her er f.eks. drosjebestilling ettersom det er meget upraktisk med skriftlig avtale først). Han skal også få en del opplysninger rundt opptaket; hvorfor, sletting osv. I tillegg har han rett på å høre opptaket

 

Utifra de opplysningene du har gitt og det jeg har lest nå, har Creditinform en særdeles svak sak.

Lenke til kommentar

Jeg kan som selger fortelle at opptaket er ugyldig, om han ikke godkjente og ta det opp...

 

Firmaer har heller ingen Angrerett, da dette retter seg mot forbrukere.

 

 

Han har desverre, som firma, ikke mulighet for og sperre seg mot telefonsalg...

 

 

(PS: Jobber ikke hos Creditinform)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...