Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med fiolinkjøp?

Wumpus

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter fiolin til samboeren min og har så godt som ingen peiling når det gjelder fioliner. Så har du noen tips og triks ang. gode kjøp av fioliner så mottas det med takk :)

Jeg er også interessert i å vite om diverse nettbutikker som selger fioliner. Helst norske nettbutikker, men vet du om noen utenlandske så hadde det vært kjekt om du vil dele din kunnskap.

Samboeren min har spilt fiolin ca 1-2 år, så jeg er ute etter en fiolin for litt viderekommende. Prismessig så tenker jeg meg opp til 6-7k. Men igjen, siden jeg ikke vet noe særlig om fioliner så kan det for alt jeg vet være gunstige kjøp til 3k.. Derfor trenger jeg litt hjelp :)

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fiolin til 3k er en veldig dårlig fiolin bare så det er sagt, og ikke noe jeg vil anbefale for en som kanskje har lyst til å ha en fiolin i mange år, ja hele livet på hobby basis. en til 6-7 tusen er dog bedre.

Sjekk ut Hornaas musikk

Der har de fioliner i flere prisklasser. Jeg er ikke sikker på om de selger over nett, heller ikke hvor du er ifra, men hvis du bor nær oslo kan du kanskje ta deg en tur innom.

Vet egentlig ikke hvor vanlig det er med kjøp av strykeinstrumenter over nett i og med at de er veldig skjøre når det kommer til transport. Jeg tror det er mest vanlig med personlig overrekking. Min bror kjøpte en bratsj fra Ungarn, og de måtte dit for å hente den. Møtte en kar på gata, betalte cash 30k. Høres chabby, men det er nok mye slik det foregår.

Instrumentene blir jo ikke masseprodusert, men håndlaget av fiolinmakere. Disse kan man kontakte personlig og få til en avtale, det er nok flere slike makere rundt om i landet, men hvis du bor nær oslo vil jeg hevrtfall anbefale å ta en tur til Hornås Musikk.

Eller skal det finnes lignende buttikker i andre store byer som Bergen og Trondheim osv...

Lenke til kommentar

Musikk-Miljø er butikken du er ute etter. De har ikke de mest fantastiske instrumentene som har eksistert (men det er vel heller ikke det du er ute etter, virket det som?), prisene er sånn passelig ok, service kan tildels være veldig bra hvis du treffer på rett person.

Er også en fiolinmaker i Bergen, skal se om jeg klarer å få rotet frem kontaktinfo om det er interessant, gi meg i tilfelle et hint på PM.

Jeg er litt skeptisk til måten du går frem på for å kjøpe. Det blir vanskelig for deg å gjøre et godt kjøp når du ikke vet hva du skal se etter. Foreslår at du får med samboeren din på dette opplegget – er det tenkt som en gave ville jeg ringt læreren hennes og spurt om han/hun ikke kunne leies inn for å prøve forskjellige fioliner i en butikk for deg. Å kjøpe på måfå gjør deg litt mer utsatt for flaks enn det som er gøy.

Hornaas er fryktelig dyrt. Jeg er ingen kjempefan av alt alt på død og liv skal være svinbillig, men overprising bør ha sin grense. Ellers er det ikke noe problem å sende instrumenter, problemet ligger i at en ikke får prøvd instrumentet på forhånd – selve fraktelementet er totalt uproblematisk. Fiolinmaker.com/fiolinmakeren.no selger begge instrumenter – begge er også oppegående. Om det gjør det tryggere å kjøpe usett skal være usagt.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha :)

Etter å ha lest svarene deres så er jeg enig - jeg skal involvere samboeren min.. Hadde et håp om at det skulle bli en fantastisk overraskelse, men nå jeg ikke vet noe, og ikke kjenner noen som vet noe heller så blir det vanskelig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...