kakskiv Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hei! Jeg har prøvd å søke meg fram på nettet etter tester som sammenligner nye harddisker men det er veldig sjelden jeg er inne på hardware-nettsider så jeg vet ikke helt hvor jeg skal lete. Er det noen som har en formening om hva slags disk jeg bør kjøpe? Jeg er ute etter -iallefall en disk på 500 eller 750 gb som skal erstatte en gammel Western Digital Caviar 250gb fra 2005 (som plutselig sluttet å fungere rett før jeg fikk tatt backup av den). Dette gjør jo selvfølgelig at jeg er litt skeptisk til Western Digital ettersom jeg har erfaringer med at diskene deres har sluttet å fungere, samtidig leste jeg nettop en test av Samsung SpinPoint F1 750GB http://www.dinside.no/data/maskinvare/data.../art513743.html og der var det mange dårlige erfaringer med Samsungdisker i kommentarfeltet. Andre har anbefalt Seagate, men jeg tenkte det var best å spørre her. Jeg har et lite budsjett, maks 1500kr, og vil gjerne ha det mest stabile alternativet, disken skal brukes til lagring av filer, fortrinnsvis store filer på 60-500mb. Operativsystemet kjøres fra en seperat 80gb-disk. Er ikke så veldig oppdatert på data lenger, så jeg legger bare ved navnet på hovedkortet i forhold til kompatiblitet... Mainboard S-939 nForce4 ATX PCI-E Audio GbLAN 2x1394 SATA Raid Retail (Den gamle disken var WD2500JB 250.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB FDB) Kunne gjerne tenkt meg å prøve med to disker i RAID slik at jeg får kontinerlig backup, isåfall er budsjettet på maks ca 2000 kr tilsammen. Jeg har aldri koblet opp disker i RAID før, men regner med at jeg klarer det om jeg ser en oppskrift på nettet. På forhånd takk for hjelpa. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) De fleste moderne harddisker følger samme standarer, tror ikke det er mye forskjell mellom merkene på like modeller. Har selv kun Western Digital harddisker (4 i forskjeldige varianter), ingen har kræsjet. Skaff deg SATA 7200rpm, prisen ligger på like over 1kr per GB virker det som. Endret 1. oktober 2008 av Abigor Lenke til kommentar
kakskiv Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 De fleste moderne harddisker følger samme standarer, tror ikke det er mye forskjell mellom merkene på like modeller. Har selv kun Western Digital harddisker (4 i forskjeldige varianter), ingen har kræsjet. Skaff deg SATA 7200rpm, prisen ligger på like over 1kr per GB virker det som. Kan alle SATA-disker kjøres i RAID? Og er det stor sammenheng mellom størrelse og kvalitet. Jeg tar heller 500gb enn 750gb hvis det er stor forskjell i ytelsen. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det tror jeg ikke. En 80gb harddisk er ikke bedre enn en på 500. Gå for det største og billigste, alle kjente merker har god garanti og kvalitet. Hitachi, Samsung, Western Digital med flere. Ytelsen er svært jevn over hele linja. Du kan egentlig ikke ta feil. Bare pass på at hovedkortet ditt har s-ata kontakter. De går i raid like bra som IDE. Faktisk er IDE eraen over nå. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Samsungs F1 750 er jo grei nok. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Samsungs F1 750 er jo grei nok. Denne er jeg veldig fornøyd med, den er kjapp og stille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå