Gå til innhold

Oktoberfest08 - Miamaria - 60mm f/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg klarte i alle fall å huske dette første dag. :thumbup: Nå er det ikke så enkelt å ta nærbilder av blomster når det er vind ute, så dette blir en utfordring i seg selv. Det ble mange bilder hvor motivet var blåst ut av ruta...

 

post-165345-1222880324_thumb.jpg

Dagens bilde er av et kanarigress, Phalaris canariensis.

 

F/2.8

1/80

60mm

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg gjort et nytt forsøk. Har vært bortreist i helga, og denne uka kommer jeg visst ikke hjem fra jobb mens det ennå er lys ute. Og inne sliter jeg med å få ting til - mørkt. :thumbdown:

 

Prøvde på diverse innstillinger, og dette var visst det beste som kom ut. Det er forøvrig en streptocarpus, tror jeg.

post-165345-1223408201_thumb.jpg

 

25s, f/18, ISO 400

Lenke til kommentar

En voldsom forstørrelse her, kommer du virkelig så nærme med 60mm macro uten hjelp av mellomringer el.l.? Det er litt spennende å komme så nært inn på blomster, du ser strukturer du ikke visste var der. Ser f.eks. noen langsgående furer som tyder på at den har tatt på seg cordfløyelsdress for anledningen.

Lenke til kommentar

Altså, hva er det som er blender på det apparatet egentlig? For det var nettopp blender jeg trodde jeg stilla på, og prøvde fra helt lite til helt masse. Og dette ga best resultat, selv om det heller ikke ble skikkelig. Og når det gjelder fokus, så har jeg konstatert at huset mitt tydeligvis rister, ettersom jeg har brukt stativ og det ikke hjelper en døyt. (Jeg var nemlig mer heldig med å få fokuset på støvbæreren på et annet bilde, men der var hele bildet ute og gynget.)

 

Og hvis dette er så fryktelig nært å komme med dette objektivet så er jeg glad jeg har kjøpt mellomring også. (Men har ikke brukt det her, nei.)

Lenke til kommentar

Det står at du har benyttet f/18. Det er mulig det er begynnende diffraksjon på så liten blender på en 450D, i så fall blir det litt softere enn nødvendig. Bruker du speillås (vet ikke om 450D har dette) og selv/fjernutløser? Det kan være speilet som lager den lille rystelsen i kameraet.

 

Her var visst andre før meg. Sn0dig har rett når det gjelder lukkertiden, den er for lang til at det spiller noen rolle. I så fall må kameraet stå urolig hele tiden.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Jeg holder meg alltid til blenderprioritert fotografering på mitt kamera,har ikke kommet lengre enda :no: . Altså AV modusen, synes det er lettest. Da stiller jeg bare blenderen og ISO, (WB eventuelt, og EV funksjonen noen ganger), så gjør Autofokuseringen resten med tiden og sånn... (med andre ord, jeg kryper før jeg går :!: )

RandiA

Lenke til kommentar
Med 25sek lukkertid så tror jeg ikke mirror lockup hjelper noe særlig,

Skulle ikke tro det; men i følge folk som mener å forstå seg på slikt, så er det fortsatt merkbart (f.eks. Scott Kelby). Men jeg mistenker at rystelsene som oppstår når man trykker av er mer problematisk.

 

Bildet ble brukbart det; som k.n.b. er inne på, så er det en god del detaljer som vi studere.

 

Tom

Lenke til kommentar
Uansett så tror jeg ikke mirror lockup vil magisk gjøre det bildet knivskarpt, spesielt med differaksjon. Men det var veldig uskarpt til å ha blitt brukt stativ... Ble selvutløser brukt også?

 

(Tips til trådstarter: hold deg til rundt F/8-11 for maksimal skarphet)

 

Må si jeg bruker nesten alltid selvutløser eller tidsutløser på bildene for å få mest mulig kontroll over "rystelser", litt irriterendes hvis det skal være folk med i bildet, når de må vente mens "pippingen" foregår... :!:

RandiA

Lenke til kommentar

Nå ble det en del uttrykk som må "oversettes" for at jeg skal forstå hva dere mener, men da antar jeg at svaret er at nei det er ikke brukt. ;) Fjernutløser vet jeg hva er, men det har jeg ikke. Mulig jeg kunne stille det på selvutløser, det gjør vel samme nytten? Det tenkte jeg ikke på.

 

Jeg får bare ta mer bilder, så jeg finner ut mer av hvordan dette funker. Sliter litt ennå ja.

Lenke til kommentar
Nå ble det en del uttrykk som må "oversettes" for at jeg skal forstå hva dere mener, men da antar jeg at svaret er at nei det er ikke brukt. ;) Fjernutløser vet jeg hva er, men det har jeg ikke. Mulig jeg kunne stille det på selvutløser, det gjør vel samme nytten? Det tenkte jeg ikke på.

Ja, miamaria, det er den tidsutløseren jeg bruker alltid, synes det fungerer bra på "blomsterbilder", jeg har kjøpt selvutløser også, fint å ha.

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke beskyldes for å legge ut perfekte bilder i hvert fall. :!: Også i dag kom jeg heim for sent til å rekke lyset ute. Men det var lysere om morran, så jeg fortet meg ut og tok noen bilder før jeg dro. Da lærte jeg noe nytt, nemlig at med dette kameraet, så kan man ta bilder uten at det står minnekort i... Så det var noen flotte (helt sikkert, hehe) bilder som forsvant der ja.

 

Prøver meg fram med blender for å øve mer. Dette bildet har også litt "snever" fokus, men det var nå dette jeg likte fargene best på. Det ble så stilig med rimet på bladet, mot den mørke fargen, syntes jeg.

post-165345-1223484634_thumb.jpg

 

1/200s, f/2.8, ISO 800

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...