Gå til innhold

Hvordan kvitte seg med eit Linux os?

Anbefalte innlegg

Har Fedora 8 instalert, men vist det er noke som fører til at eg må restarte, får blue screen eller eit eller anna.. så hender det at eg verken kan boote Win, Linux. kommer opp "Bash line to small" (eller noke i den duren)

Har sjølv fikset det med å re-instalere Linux. Da kan eg boote begge deler etter ønske..

Og sida eg ikkje bruker Fedora så vil eg egentlig få det vekk for godt..

Så kossen formaterer eg vek min Linux? (har begge OS på samme hdd)

Mvh.

Oddbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjenopprett Windows sin MBR (via Windows-CDen, i XP er det recovery console, og kommandoen "fixmbr", er usikker på fremgangsmåte i Vista).

Deretter (etter du er kvitt GRUB, altså linux sin bootloader) kan du fjerne partisjonene i diskbehandling i Windows.

Du kan slette partisjonen og reformatere den som NTFS om du vil ha den tilgjengelig for windows. Til dette kan du bruke gParted. Om denne da blir automatisk tilgjengelig i Windows eller hva du må gjøre for å få det til, må du nesten spørre noen som kan Windows bedre enn meg om. :thumbup:

Merk at når man sletter partisjonen, så forsvinner viktige filer GRUB er avhengig av, og man ender dermed opp med et system som ikke booter.

Dette kan fikses med en Windows-CD, som nevnt over. Man kan gjøre dette både før og etter partisjonen er fjernet, men jeg anbefaler å gjøre det først.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...