Cie Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Sliter litt med en oppgave her som egentlig er litt enkel. Et fly sender ut en radarpuls som beveger seg med lysfarten. Pulsen blir reflektert og når flyet 80,01 * 10^-6 sekunder senere. Hvor lang er avstanden fra flyet til skyen? Hjelp? Svaret jeg får er helt bak mål, så jeg roter tydeligvis... Fasiten sier forøvrig 12 km... Lenke til kommentar
Fjodo Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hei! Ja det er ikkje en så altfor vansklig oppgave, viss eg ikkje tenker helt feil da selfølgelig, men siden du har fasit så kan du sjekke: strekning = fart x tid (s = v x t) Du har tiden radarpulsen bruker frem og tilbake fra flyet-skyen-flyet... på den strekningen bruker den 80,01 x 10^(-6)sekund, men du skal bare ha halvparten av denne strekningen, dermed halvparten av tiden: 4,0005 x 10^(-5)sekund.. Og du vet også farten, farten til et radarsignal er samme som lyshastigheten c (c = 300 000 000 m/s) og da er det bare til å sette inn i formelen... s = 300 000 000 m/s x (4,0005 x 10^(-5)s) = 120001,5 meter = ca 12 km Skyen er altså ca 12 km fremfor flyet.. Det stemmer med fasiten din så Lenke til kommentar
Cie Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Åh, tusen takk... Det var jeg som rotet noe himla med formelen her, det er altfor lenge siden jeg har hatt matte... Var jo ganske logisk dette.. Takk igjen:) Lenke til kommentar
Fjodo Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Ikkje noe problem, "any time" så de sier;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå