Solefald Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Er det C++ eller Python som er en bra plass å begynne å lese for å lære seg litt? Høgskulen har den boka her tilgjengelig: http://www.amazon.com/Game-Programming-Pyt...t/dp/1584502584 Einaste programmerings erfaringa eg har, er HTML, så kan vel sei =0 Lenke til kommentar
plusminus Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Er det C++ eller Python som er en bra plass å begynne å lese for å lære seg litt? Smaken er som baken, egentlig. Python er nok greit å starte med, men dersom du sikter mot programmering av spill er kanskje C++ vel så bra å begynne med. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 C# med XNA kan også være noee å sikte på. XNA med C# gjør også at du kan utvikle spill som funker på XBOX 360 også, dersom du er interessert i det. C# og Pythhon er betydelig enklere å lære seg en C++; men all seriøs spillprogrammering foregår i C++ Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Er veldig usikker kor eg skal begynne. Mount&Blade spelet er vel i python, har vurdert å heller prøve å lage meg en mod først kanskje. kanskje greit å prøve seg litt med python først, og so lære seg C++ ? skal ha litt programmering over nyttår på ingeniør studiet, men det er meir java. Endret 1. oktober 2008 av Solefald Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) kan fortelle litt om idèen. Middelalder setting, begynne med en liten gård, ansette folk, bygge nye bygninger, sette opp forsvarsverk, trene soldater etc. Litt kombinasjon av The Guild, NVN2 og Stronghold. Sett i eit rpg perspektiv. Ansette sersjanter, som trener soldater, og sende dei på oppdrag, evt bli med. kort og dårlig forklart. skal ta meg ein kveld å skrive ned alle tanker og idèer. litt rollespill, strategi og økonomi. Endret 1. oktober 2008 av Solefald Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hvis du er seriøs om dette her, hadde jeg: 1) Brukt noen år (avhengig av hvilket språk du går for) på å lære meg å programmere 2) Brukt ihvertfall et år på å programmere enkle spill 3) Programmere spillet du snakker om her Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Somm staalezh sier, så kreves det ikke bare kunnskap men også en god del erfaring for å programmere spill. Jeg hadde startet med å skissere hvordan spillet skal fungere, og lage en oversikt over de forskjelligge delene som kreves. Til dette pleier jeg å bruke Open Office draw for å tegne flyutdiagrammer og en god gammeldags blyant for å tegne utseendet og de grunnleggende idéene. Anyways vil jeg presisere at C++ vil skape mange flere fallgruver og krever mye mer erfaring for å bruke, men du har også mange flere fordeler. Lenke til kommentar
LarryDik Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Ikke noe å si på ambisjonene dine ihvertfall Nå vet jeg ikke om du har programmeringserfaring fra før av, men aller først bør nok basic'en innen programmering være på plass før du hiver deg over selve spillprogrammeringen. Java er en grei start for dette. Imens så kan du ta deg tid til selve spilldesignet. Det i seg selv er jo et eget felt innen spillutvikling og som nødvendigvis ikke foutsetter at du har valgt hvilket språk du kommer til å bruke. Dessuten, gjør en god jobb med spilldesignet og du vil gjøre programmeringsjobben en god del lettere. Ellers vil jeg anbefale det samme som GeirGrusom og ta en titt på XNA. Flere universiteter og utdanningssteder rundt om bruker dette i sine spillutviklingstudier. Det er "gratis" (noen kostnader blir det, kommer litt ann på hvor langt du vil gå egentlig), samt at du sannsynligvis får et av de bedre utviklingsmiljøene for programmering som er der ute (min personlige mening). Lenke til kommentar
plusminus Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 kanskje greit å prøve seg litt med python først, og so lære seg C++ ? skal ha litt programmering over nyttår på ingeniør studiet, men det er meir java. Python er lett å sette seg inn i og du vil dermed raskt mestre det som er mest basic (her tenker jeg løkker etc), noe som helt klart vil være en fordel når du så går over på Java neste år. Java er objektorientert, i likhet med C++. Jeg foreslår derfor at du begynner med Python og setter deg godt inn i ting, gjør det bra i Java og deretter tar tak i C++. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 takk for gode tips. begynner med den python boka, og så prøver eg meg på en mod til Mount&Blade for morro =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå